دانشجوهای درسخوان

این روزها کمکم نمرات درس های ترم گذشته اعلام میشوند و روزهای ما را خراب میکنند. استادها هیچ وقت نمره ی واقعی نمیدهند، این واقعیتی غیر قابل انکار است. البته درس من بد نیست اما همیشه دانشجوی اول نبوده ام. این متن را نوشتم چون این روزها علاوه بر اینکه از نمره هایم راضی نیستم، کمی هم مشغول مطالعه ی دروس مهم برای ترم آینده هستم. استاد ها را نمیتوان تغییر داد پس فعلا باید خودمان را آماده ی سخت گیری کنیم.
اما در این پست در مورد ده عادت دانشجوها و دانش آموزان هایی که در درس خود موفقت اساسی دارند برای شما خواهم گفت. پس برای دانستن آنها مردانه ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.


1. در هر دوره ی مطالعه ی خود زیاده روی نکنید. اگر در یک دوره ی زمانی برای مطالعه ی دروس زیاده روی کنید مغز شما ظعیف و خسته میشود و درس خواندن شما راندمان کافی نخواهد داشت. پس استراحت های کوتاهی را برای خود در هین درس خواندن داشته باشید.
2. دوره های زمانی خاصی را با برنامه ریزی به درس خود اخصاص دهید. دوره زمانی که برای درس خود انتخاب کرده اید مینتواند شامل هر کار مربوط به درس از آماده شدن برای امتحان، دوره ی درس، حل مسئله و حتی نوشتن گزارش کار آزمایشگاه باشد. پس در هفته ساعات خاصی را مانند کلاسهای دانشگاه برای مطالعه ی خود داشته باشید.
3. دوره های زمانی مشخصی در روز را صرف مطالعه کنید. مانند خوابیدن و غذا خوردن، درس خواندن هم میتواند به یک عادت تبدیل شود، پس هر روز زمان خاصی را برای مطالعه قرار دهید تا تبدیل به عادت شود.
4. هدف خاصی را برای هر دوره ی درسخوانی اخصاص دهید. اهداف به شما در تقسیم کردن و توجه به نکات خاص درس کمک بسیار میکنند. با این کار متوجه خواهید شد که در هر دوره ی مطالعه کار چندان زیادی ندارید و این خود بسیار انرژی بخش است. البته برای اینکار باید کاملا به سر فصل های درس آشنا باشید، که با دقت به جزوه ی سر کلاس استاد قادر خواهید بود کم و بیش این اهداف را کامل استخراج کنید.
5. دوره ی درسی خود را سر ساعت شروع کنید. ممکن است به دلیل خستگی ذهنی با طفره رفتن زمان را عقب بندازید اما مرد باشید و سر زمان مانند یک مرد درس را شروع کنید.
6. کار خود را با مطالعه ی اهداف شروع کنید. ابتدا بخشهای از درس که وابسته به اهداف اولیه ی شما هستند را مطالعه کنید سپس باز گردید و با دقت بیشتری سرفصلها را کامل مطالعه کنید.
7. برای نوشتن گذارشکارها ابتدا دستورات آزمایش یا هر چیز دیگری را خوب مطالعه کنید سپس با استفاده از هر دو منبع دست نوشته های خود و مطالب مطالعه شده گذارشکار را تهیه کنید.
8. به دوستان خود در زمان درس خواند توجهی نکنید و به تلفنهای آنها پاسخ ندهید. دو حالت با تماس تلفنی آنها ممکن است برای شما رخ دهد، یا از موضوع درس فاصله میگیرید که برگشتن به آن کار مشکلی است یا ذهن شما درگیر مسائل دیگری میشود و شروع به استفاده از تخیل خود در مورد موضوعی غیر از درس میکنید. پس یا تلفن خود را خاموش یا پیغام گیر آنرا روشن کنید.
9. وقتی درسی مشکل است از سایر همکلاسی ها کمک بگیرید و وقتی کمک میخواهند به آنها کمک کنید. همیشه دو تا مغز بهتر از یک مغز نکات را میبینند.
10. دروس هفته ی خود را در پایان هفته دوره کنید. روز آخر هفته را فقط به دوره ی دروس اختصاص دهید. همان طور که میدانید اگر واقعا حواس خود را به دوره دهید کار وقت گیری نیست پس زمان آزاد بیشتری برای تفریحات آخر هفته خواهید داشت.
نکات بالا ده نکته ی اصلی برای عادت به درسخوانی هستند. پس مردونه تصمیم بگیرید و آنها را انجام دهید. همه تجربه ی تصمیم مردونه برای درس خواند را یکبار برای کنکور داشته ایم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟