اعتقاد و عقل

برای همه ی نوجوانها و جوانها مسئله ی دین و اعتقاد به مذهب یا طرز فکر خاصی بسیار مهم است. همه ی ما در مواردی با چالش های مذهبی مواجه شده ایم. در این متن راه هایی را ذکر کردم که به کمک آنها هم میتوانید معتقد باشید در عین حال با این اعتقاد عقل شما قفل نمیشود یا به عبارتی کور نمیشوید و قادر خواهید بود اعتقادات و برداشت خود از مذهب خودتان را به روز کنید. پس اگر اماده هستید تا اعتقادات خود را به روز کنید ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.



راه کارها
1. ایمان داشته باشید، نه از این ایمان هایی که بدون تفکر میگویند این کار را بکن و این یکی را نکن! به جای این ایمانی داشته باشید که به شما امکان برداشت کردن از محیط اطراف و پیدا کردن دلایل را میدهد. تا زمانی که به شناخت از چیزی نرسیده اید و یا مسئله ی را نمیشناسید به شما فشار نمی آورد تا عملی را انجام دهید تا در آینده به ارزش این عمل پی ببرید. پس به دنبال ایمانی باشید که بر اساس برداشت و دانسته های شما ساخته میشود نه بر اساس امر و نهی ها.
2. آزادی، اگر با بعضی از ریزه کارهای اعتقادات فعلی خود– که احتمالا اسکلت ایمان فعلی شما از دوران کودکی و تحت نظارت خانواده ی شما شکل گرفته است - مشکل دارید، آنها را فراموش کنید، یا این مسائل ریز اشتباه هستند یا شما هنوز به مرحله ی درک آنها نرسیده اید پس شرط اصلی یعنی آزادی ایمان را اعمال کنید و تا زمانی که به مرحله ی درک آنها نرسیده اید اگر به شما آسیب میرسانند اجرا نکنید، توجه کنید بین دوست نداشتن و آسیب رساننده بودن تفاوت وجود دارد.
3. با خود صادق و رک و راست باشید، فقط به خاطر اینکه با چند تا از قوانین مذهب خاصی مشکل دارید نباید خود را از دین بریده و فراری از دین بدانید. شروع به مطالعه ی کنید و با شناخت درست نه با تحت تاثیر قرار گرفته از یک یا چند کتاب که هم سو نوشته شده اند، بخش های خاصی که با آنها مشکل دارید را تغییر دهید و با توجه به برداشت خود از دنیا آنها را به روز کنید، دلیل وجود ندارد که این به روز رسانی حتما در جهت بهتر شدن از دید سایرین باشید، خود شما باید حس کنید که فعلا برای شما بهتر است، دین و اعتقاد به آن برای کمک و زنده نگهداشتن شما در این لحظه است، هنوز آینده نرسید و گذشته هم که گذشته.
4. با دقت نگاه کنید تا درست راهنمایی شوید، همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که شما فردی تحصیل کرده و با تفکر یک محصل هستید پس از قوانین تحقیق علمی کمک بگیرید و ایمان خود را به روز کنید، همیشه مطالعه کنید، نه در مورد افکار افرادی که با شما هم سو فکر میکنند، بلکه بیشتر به مطالعه افکار دیگران و افرادی که با شما متفاوت هستند – نگفتن مخالف هستند – بپردازید. از تفکرات افراد مطلع در همه ی زمینه های اعتقادی کمک بگیرید تا ایمان خود را درست به روز کنید نه مشکلات آنرا بیشتر کنید.
5. این راه حل ها برای افرادی که ایمان ندارند کار ساز نیست، اگر ایمان دارید از این متن کمک بگیرید، افرادی که ایمان ندارند میتواند برای مطالعه ی بیشتر به متون دیگر سر بزنند، البته اگر روزی شناخت کافی پیدا کنم درباره ی بدون ایمان بودن هم مینویسم.

همه ی ما در لحظات سخت به یاد خدا و ایمان به خدا میرسیم، در همین لحظات است که تازه متوجه میشویم که وجودش را برای مدتی فراموش کرده بودیم، اما اگر کمی زرنگ و با دقت باشیم میتوانیم از این پس وجودش را در زندگی خودمان برای همیشه زنده کنیم و آنرا تبدیل به نوعی عادت عقلانی کنیم، یعنی آن بخشی از ذهن که با توجه به شرایط و نه از روز حافظه کار میکند خدا را به ما یاد آوری میکند، من چندین سال پیش بعد از مدتی فشار به وجود خدا واقعا پیبردم، به ماهیت یا ویژگی های آن پی نبردم و نمی خواهم ببرم ، چون واقعا به ایجاد قدرتی در وجود انسان با اعتقاد به خدا ایمان آورده ایم و این که یکتا باشد یا نه، درون یا بیرون من باشید ، بزرگ یا کوچک ، مرد یا زن ، رنگی با نورانی باشد برایم مهم نیست چون به آثار وجود آن پی برده ام و همین برای من یعنی جواب سوال، راه حل مهم نیست.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟