مطالعه برای امتحان 1

فرقی بین دبیرستان یا دانشگاه نیست، امتحانات همیشه همراه با استرس و فشارهای عصبی هستند. تلاش و مطالعه ی بیشتر همیشه یکی از کلیدهای مهم برای موفقیت در امتحانات هستند اما مطالعه ی درست و فکر هم از کلیدهای مهم است. از اینرو در این مطلب روشهای بسیار کارامد برای مطاله بهتر امتحان ها را توضیح میدهیم.

گامها:

1. در گذر زمان برنامه ریزی کنید. کسانی که گرفتار برنامه ریزی میشوند، برنامه ی شکست خود را تنظیم میکنند. فقط افراد با برنامه و با نظم قادر به پیش مطالعه ی دروس قبل از شروع امتحانات نیست. بیشتر روشهای مطالعه به کمک یک تقویم دو تا سه هفته ای پیش از شروع امتحانها به راحتی برای امتحانات برنامه ریزی میکنند. هدف اصلی از برنامه ریزی کاهش حواسپرتی و مدیریت بهتر روی مطالعه ی دروس امتحانی است. برای نمره ی عالی گرفتن حتما لازم به مطالعه ی دروس از اول ترم نیست. احساس نیاز در برنامه ریزی برای امتحان ها مخصوصا وقتی تعداد زیادی امتحان طی چند روز پیش روی ماست، اصلا غیر عادی نیست و امری کاملا معمول است. پیش مطالعه کمک بسیار در شناسایی نکات مهم امتحانی میکند.

2. مطالعه ی عنوان های امتحانی و مهمتر. برگه های کپی داده شده در طول ترم کمک بسیار در شناسایی بخشهای مهم امتحان میکنند. بعد از آن جزوه ی استاد و صحبت های او در کلاسهای درس اهمیت بسیار دارند. به کمک این دو منبع میتوان بهترین نتیجه را گرفت. بسیار از دانشجوها به دلیل توجه زیادی به کتاب ها و منابع معرفی شده در طول ترم و قافل شدن از دو منبع اصلی ذکر شده بعد از امتحان نتایج خوبی نمیگیرند. سعی کنید امتحانی فکر و مطالعه کنید. با این روش بیشتر از هشتاد درصد سوالات امتحان را فقط با توجه به گفته های استاد و بخشهایی که توجه بیشتر بر آنها دارد پیش بینی میکنید.

3. رویه ی اصلی داشته باشید. به دقت منابع امتحانی را بررسی کنید و همه ی آنها را کامل کنید. بین منابع معرفی شده در طول ترم و عنوان مطالب جزوه مقایسه ای سریعی انجام دهید و وجه اشتراک ها را پیدا کنید. این عنوان ها مهمترین بخشهای امتحان هستند. بعد از یادداشت های هر جلسه به اندازه ی یک چهارم آن ورق سفید بگذارید تا در آنها باید و نباید های امتحانی را یادداشت کنید. اگر سوالی دارید، با سایر دانشجو ها چک و اگر لازم دیدید به استاد مراجعه کنید. اصولا استادها برای همین کار در دانشگاه هستند، پس از سوال کردن وحشت نداشته باشید، معمولا در همین جلسات کوتاه پرسش و پاسخ به بسیار از سوالات امتحانی اشاره میشود.

4. فقط مطالعه نکنید، دوباره یادداشت کنید. دوباره یادداشت کردن مطالب، مخصوصا جلساتی که نامرتب نوشته شده اند. این روش کمک بسیار در یادآوری کلاسها و بحثهای صورت گرفته میکند. دوباره نوشتن جزوه ها و مطالب به دانشجو هایی که نیاز به فعالیت بدنی دارند کمک بیشتری میکند. علاوه بر این، وقتی مطلبی را یادداشت میکنیم، مغز ناخود آگاه به آن فکر و کمک بسیار به یادآوری و دوباره فراخوانی مطالب میکند. از اینرو صد در صد وقتی سوالات امتحان برای ما تکراری خواهند بود.

5. وقتی خسته هستید مطالعه نکنید. دو ساعت مطالعه ی درست داشتن بهتر از تا دو صبح بیداری کشیدن است. اگر قبل از امتحان خوب استراحت نکرده باشید مطالب را با یاد نخواهید آورد. علاوه بر این مغز برای تغییر حالت خود از یادگیری به یادآوری دو ساعت زمان لازم دارد، از این رو دو ساعت قبل از امتحان از هر گونه مطالعه درست بکشید.

6. وقتی قادر به برنامه ریزی برای امتحان های خود هستید، چرا همچنان استرس دارید؟ با لباس راحتی یا تی شرت؟ با موسیقی با بدون آن؟ در خانه یا بیرون؟ فرقی نمیکند، در هر صورت قادر به مطالعه ی مناسب نخواهید بود تا زمانی که:

* خواهر یا برادر کوچکتر شما گریه آرام شود.

* به سریال لاست فکر نکنید.

* موسیقی مناسب که آرامش دهنده است و لریک کم دارد گوش کنید.

* برای 75 درصد پسرها، زیر نور چراغ مطالعه و محیط تاریک همراه با موسقی ملایم و برای 90 درصت دخترها محیط روشن با نور یکنواخت و ساکت برای مطالعه فراهم نباشد.

نکات:

ادامه در مطلب بعدی ...

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟