روابط بهتر 1

هر روز در گفتگو های عادی، روزنامه‌ها و حتی از رادیو به ضرورت روابط بهتر و مخصوصاً در روابط نزدیکتر تأکید میشود. تا به حال از اینکه همسر یا نزدیک‌ترین دوست شما قادر به درک حرف دل شما نیست، احساس ناراحتی و عصبانیت کرده اید؟ برخلاف تصور،  اشتباه از طرف او نیست و این شما هستید که قادر به بیان منظور خود نیستید. برای رفع این مشکل ادامه ی این مطلب را مطالعه کنید.

راهکارها:

۱. مقاربت کنید. از لغت مقاریت در گفتگو های روزمره معمول برای بیان ارتباط نزدیک بین زن و مرد استفاده میشود. اما در اصل به معنای ارتباط عمیق و تأثیر گذار است. به دور از معنای روزمره سعی کنید به کمک برخورد های فیزیکی و  صحیح مفهوم خود را بهتر و کامل‌تر برسانید. گاهی لغات قادر به بیان آنچه میخواهیم نیستند در چنین مواقعی حرکات دست و صورت بسیار کمک میکنند. این روش معمولاً به عنوان زبان بدن شناخته میشود.

۲. به دیگران توجه کنید. برای مثال، اگر فردی مشغول کار سختی است و شما معتقد هسیتد که لازم به انجام این کار نیست، اما او همچنان ادامه میدهد و با شما موافق نیست، چیزی نگویید، به او نزدیکتر شوید، او را لمس کنید و از روابط شما در حدی هست که او را در آغوش بگیرید، با این کار خیلی راحت او را متوجه خسته بودنش میکنید. همان‌طور که ملاحظه کردید در این روش به کمک وسیله ی ارتباطی مناسب مفاهیم مهمی چون ( صحبت کردن با او ) ، ( نشان دادن ناراحتی خود )‌ ،‌ ( نشان دادن مهم بودن او ) و ( ارتباط راحت بین شما ) به راحتی منتقل شد.

۳. یک نکته ی خیلی مهم را یاد بگیرید، منظور خود را مستقیم بگویید. هزاران هزار جک وجود دارد که همه شنیده‌ایم اما گاهی به آنها میخندیم و گاهی هم نمیخندیم، خندیدن ما ارتباط مستقیم با درک مفهوم غیر مستقیم آن جک دارد، خب پس سعی کنید جمله خود را طوری بیان کنید که مخاطب شما مفهوم غیر مستقیم آنرا متوجه شود. البته همیشه مستقیم صحبت کنید، مستقیم و بدون پرده صحبت کردن شرط اول ارتباط خوب بین دو فرد است.

۴. سعی کنید خواسته‌های خود را طوری بیان کنید که مخاطب متوجه منظور شما شود. مثلاً به جای استفاده از جمله ی ( امشب من واقعاً حال رفتن به مهمونی ندارم ) و له کردن اعصاب طرف مقابل خود، به راحت و با توجه به شرایط احساسی او بگویید که از رفتن به مهمانی خسته شده‌اید و بعد از یک هفته کار سنگین واقعاً دوست ندارید با هیچ کدام از آن‌ها رو به رو شوید و دوست دارید کنار او و بدون فرد دیگری باشید. خب هر دو تا جمله منظور یکی دارند اما یکی حتماً به دعوا کشیده می‌شود و دیگری حتی ممکن است ارتباط شما را بهتر کند، مثلاً در ادامه برای اینکه نشان دهید که علاقه‌ای به این کار ندارید و شرمنده هستید میتوانید به آرامی روی مبل کنار او بشینید و او را ببوسید. حتی اگر احساس کردید حالا کمی حس و حال رفتن دارید به او به آرامی بفهمانید که تمایل به رفتن دارید اما دوست دارید قبل از ساعت ۱۰ خانه باشید تا راحت شب را استراحت کنید. پس مستقیم حرف زدن و استفاده از بدن برای انتقال مطالب بهتر از هر نوع روش غیر مستقیم حرف زدن است و صد در صد تأثیر آن هم بیشتر و عمیقتر خواهد بود.

۵. سعی کنید خود را در موقعیت مخاطب قرار دهید. به جای فکر کردن به خود خواهی او به این فکر کنید که اگر من الان در جایگاه او بودم چطور فکر میکردم: آیا او همیشه خود خواه است؟ آیا شما همیشه برای خوشحال نگهداشتن او برنامه‌های خود را لغو میکنید؟ آیا شما همیشه هر کاری او بخواهد انجام میدهید و هرگز کاری که خودتان میخواهید انجام نمیدهید؟ اگر واقعاً بدون توجه به احساسات به این سؤال‌ها پاسخ دهید حتماً متوجه می‌شوید که قانون دادن و گرفتن بین شما برقرار است و او همیشه خودخواه نیست. فرض کنید، چهار ساعت تمام حمام را شسته اید و حالا او از راه رسیده و تمام موی بدن خود را روی زمین میریزد، به جای بحث سعی کنید خود را در جایگاه او قرار دهید و خستگی بعد از کار و له بودن را حس کنید بعد دست به هر کار دیگری بزنید.

ادامه در مطلب بعدی

نظرات

  1. وقتی اینجوری نگاه کنی هیچی و هیچکس بد نیستش.
    میدونی ماها اسیر عرفان شرقی هستیم که خیلی هم به اون مینازیم ولی 2زار هم به درد ارتباط برقرار کردن و پویا کردن یه ارتباط نمیخوره.

    پاسخحذف
  2. نسرین بسیاری از مردم شرق گرفتار تابوها سنگینی هستند که کمکم بوی گند پوچیشون خفه کنند شده، اگر کسی واقعا تمایل داره که کمکی به خرد شدن این دیوارها بکنه به نظر من باید آرام آرام و با لبخند پیش بره، هرکس به نوعی که توانش رو داره، من از روابطم شروع کردم. اما باید مراقب باشیم که خود این روند تابوی جدیدی نسازد.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟