امتحان آرام

فشار و استرس امتحان واقعا چیز اعصاب خورد کنی است. وارد کلاس میشوید، به سرعت شماره ی صندلی خود را پیدا میکنید و ده صفحه سوال جلو شما قرار میدهند که باید در نیم ساعت به آنها پاسخ دهیم، همه ما تجربه ی این موضوع را داشته ایم. واقعا عصبی شدن هم دارد. از اینرو در این مطلب روشهایی برای کاهش استرس و فشار امتحان را معرفی کرده ام که در هر شرایطی جواب میدهند.


گامها

1.    واقعا آمادی امتحان هستید؟ گاهی احساس میکنید برای امتحان آماده هستید اما به محض وارد شدن در کلاس به ناتوانی خود پی میبرید، بله دیگر دیر شده است! این اتفاق زیاد رخ میدهد و نشانه درست یا کافی درس نخوان است.

2.    شب قبل از امتحان خوب بخوابید و صبحانه ی سالم بخورید. شب بیداری به شدت مغز را خسته میکند و مغز خسته قادر به یاد آوری مطالب نیست.

3.    لوازم لازم را همراه داشته باشید، مداد اضافه و پاکن و ...

4.    کمی پیاده روی کنید. ورزشهای بدون استرس قبل از امتحان باعث کاهش استرس میشوند. اگر اجازه ی ترک سالن امتحان را دارید، بین امتحان از سالن خارج شوید و کمی حرکات کششی انجام دهید.

5.    کمی زود تر  به محل امتحان برسید، با اینکار محل مناسب و شرایط بهتری برای امتحان خواهید داشت. در اینجا زود رسیدن بهتر از دیر رسیدن است!

6.    قبل از امتحان چند نفس عمیق بکشید. بین نفس ها در حالی که ریهای خود را پر از هوا کرده اید، کمی مکث کنید. اگر در طول امتحان متوجه شدید که نفسهای شما تند و کوتاه شده اند، بار دیگر این کار را انجام دهید تا به آرامش برسید.

7.    این فقط یک امتحان است و عمرا در طول عمر شما و یا سلامتی شما تاثیری نخواهد داشت، هر چی شد گور باباش من تلاش خودم رو میکنم!!!

8.    زیادی روی یک سوال وقت نگذارید. فرض کنید همه وقت و انرژی خود را صرف یک سوال کنید که یک سوم نمره ی کل را دارد در حالی که با پاسخ دادن به تعدادی سوال ساده که بیشتر نمره را دارند نتیجه ی بهتری میگیرید، راه منطقی را انتخاب کنید و با سیاست به سوالات پاشخ دهید.

9.    فرض کنید شما تنها فرد در کلاس هستید. زیاد به تند نوشتن و سایر دانشجوها توجه نداشته باشد. به جای تمرکز روی کار دیگران به کار خود مشغول باشید.

نکات:

* همیشه بیشترین توان خود را بگذارید. اگر قبل از امتحان تا بالاترین توان خود مطالعه کرده اید، قطعا نمره ی واقعی خود را خواهیدگرفت.

* استرس در طول امتحان احساسی معمول است، فقط شما این احساس را ندارید.

* از نوشتن فرار نکنید، گاهی بیشتر نمره ی سوال در نوشتن فرمول ها و اشاره به نکات ریز است و جواب نهایی فقط بخش کمی از نمره را دارد، پس هر چی در ذهن دارید بنویسید. 

* اگر بعضی از سوال ها طولانی هستند و هر کدام شامل چند بخش میشوند، اصلا عجله نکنید و از سوالهای کوتاه شروع کنید. آنها هم بخشی از نمره را شامل میشوند!

* صبح امتحان کافین به اندازه مصرف کنید و زیاده روی نکنید. کافین در کنار فعال تر و هشیار تر کردن مغز، عصبی بودن را هم تشدید میکند.

* حتما با استاد خود چک کنید که میتوانید از جزوه یا منابع دیگر در امتحان کمک بگیرید یا نه. جزوه و کتاب باز بودن امتحان واقعا مهم است و حتی روش مطالعه برای این نوع امتحانها کاملا فرق دارد.

* اگر امتحان نمره ی منفی ندارد، خالی گذاشتن سوال احمقانه ترین کار است، هرچیزی به فکرتان میرسد بنویسید شاید بخشی از نمره را بگیرید. 


ذکرات

تفکرات شدید نوعی بیماری است باید برای حل انها به دکتر مراجعه کنید. ( دکتر های روان شناس واقعا از بهترین دکترها هستند حتما تست کنید )

تقلب کردن در امتحانها و از این طور کارها معمولا باعث فشار امتحان و قفل شدن مغز میشوند، پس احتمال حتی صفر شدن را هم دارد، پس بیخیال تقلب بشید.

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟