درس خواندن 1

حدود یک ماه تا شروع c جدید مانده است، در طول تابستان با اعلام شدن نمرات گاهی تمام خاطرات خوش رنگ میبازند. از اینرو تصمیم دارم در طول یک ماه باقیمانده مجموعه ی کاملی از روشها مطالعه و موفقیت در تحصیل آماده کنم تا راه گشای همه ی دوستان دبیرستانی و دانشگاهی باشد. در ابتدا انجام این روش ها بیشتر شبیه بازی میباشد اما بعد از مدتی روش اصلی یادگیری ما خواهند شد.
با یک سوال اساسی شروع میکنیم، چه میزان قادر به حفظ کردن مطالب جزوه یا کتاب درسی خود هستید؟
این مطلب بر پایه ی حفظ کردن مطالب و روش های انتقال اطلاعات به مغز تنظیم شده است البته در بخش مجرائي روشهای یادگیری درسهای با پایه ی ریاضی را هم بررسی خواهیم کرد.
گامها:
1 – مدیریت زمان: اصلی ترین گام برای موفقیت در هر کاری مدیریت زمان است. بهترین بازه ی زمان برای یک دانشجو طول هفته است، برای هفته ی خود برنامه ریزی کنید و ساعات مطالعه روزانه ی خود را در آن مشخص کنید. با برنامه ریز هیچ چیزی از قلم نخواهد افتاد. میزان ساعات مطالعه به قدرت ذهنی و نوع رشته ی تحصیلی وابسته است و فرمول مشخصی ندارد.
2 – مدت مطالعه: کمتر از بیست دقیقه و بیشتر از پنجاه دقیقه مطالعه نکنید. فقط تمام شدن درسها هدف مطالعه نیستند، برای یادگیری درست مطالب بعد از هر پنجاه دقیقه مطالعه به ده تا پانزده دقیقه استراحت است ( نه بیشتر ! ) در این پانزده دقیقه ذهن الگویی برای موقعیت یابی اطلاعات و فراخوانی سریع آنها در آینده آماده میکند. در این پانزده دقیقه با انجام فعالیت های هوازی اکسیژن بیشتری وارد خون خود کنید تا ذهن شما این فرایند را بهتر و با نشاط بیشتر انجام دهد.
3 – خواب: خواب ظهر بسیار مهم است و به شدت باعث کاهش استرس و فشار های روزمره میشود. بعد از خواب ظهر کمی ورزش سبک انجام دهید و بعد درس را شروع کنید. هرگز برای مطالعه ی بیشتر از ساعات خواب خود کم نکنید. اگر سه روز کمتر از شش ساعت بخوابید قدرت یاد گیری شما یک دوم میشود. انسان بین هفت تا نه ساعت خواب لازم دارد. خواب ظهر بیشتر از پنجاه دقیقه نباشد.
4 – محل مطالعه: محل مطالعه خود را دور از تخت خواب قرار دهید. هرگز روی تخت درس نخوانید! محلهای ساکت برای مطالعه مناسب تر هستند ( البته با صدای اتومبیل و موتور سیکلت های پشت پنجره کاری نمیتوان کرد ). بعضی از دانشجو ها موسیقی را به سکوت ترجیه میدهند، از موسیقی های بدون کلام و آرام استفاده کنید. تلویزیون و رادیو بدترین وسایل هنگام مطالعه هستند، درست است که مغز آدم چندکار را در یک زمان انجام میدهید اما نه با دقت.
5 – آمادگی ذهنی: گاهی درگیری ها و مسائل جانبی مشغله ی ذهنی میشوند. دفتری تهیه کنید و قبل از شروع به درس خواندن هر آنچه در ذهن شماست از خرید نان تا کارها اداری تا بد رفتاری یکی از دوستانتان را یادداشت کنید و بعد از آن دیگر به آنها فکر نکنید. خیالتان راحت باشد که حالا با روی ورق آمدم آنها هیچ چیزی فراموش نمیشود. ( نظم دادن به افکار با نوشتن آنها و آزاد کردن آن از فشار فکرهای پراکنده واقعا تجربه ی جالبی خواهد بود! )
6 – مواد غذایی مناسب: در دوران مطالعه و دانشجویی بهترین الگوی غذایی زمان بندی بودن آن است. برای مثال صبح کمی صبحانه، ساعت ده کمی شیر و کیک یا میوه، ساعت دوازده کمی ناهار سبک، ساعت دو یا سه کمی میوه و ادامه دادن این برنامه ی غذایی سبک هر دو ساعت یکبار بهترین الگوی غذایی خواهد بود.
7 – مواد غذایی قبل از امتحان: کمتر از قهوه و نسکافه استفاده کنید. کافین به سرعت دادن به واکنشهای شیمیایی بدن انرژیی که باید در سه تا چهار ساعت بسوزد را در نیم ساعت وارد بدن میکند. از اینرو بعد از اتمام واکنشها احساس خستگی و بی حوصلگی شدید خواهید کرد.
8 – پاکنویس جزوه ها: یکی از مشکلات نت برداشتن سر کلاس از دست دادن کل مطالب است. بهترین روش یادداشت برداشتن سر کلاس و بعد دوره ی همراه با پانویس کردن آنها در همان روز است. پس سر کلاس خیلی سریع به صورت چرکنویس مطالب را یادداشت کنید (از سه رنگ خودکار استفاده کنید، آبی برای متن، قرمز برای عناوین و مشکی برای توضیحات استاد).
9 – نوشتن و یاد گرفتن: با روش چرکنوس و پاکنویس کردن، یک بار برای پاکنویس کردن مطالب را مطالعه میکنید، اما در ساعات بیکاری هم این کار را ادامه دهید، هر چقدر مطالب را همراه با فکر کردن به آنها یادداشت کنید بهتر حفظ میشوید. شاید یکی از دلایل حضور ذهن پدران ما روی شعر های فارسی تمرین مشق یادداشت کردن آنها بوده است!
10 – برجسته کنید: زیر نکات مهم خط بکشید و آنها را تمایز از سایر مطالب در نظر بگیرید. قبل از امتحان خیلی سریع همین نکات را دوره کنید. به همین روش برجسته کردن بخشهای مهم نمرات شما از ده به شانزده خواهند رسید.
11 – فلش کارت: یکی از روشهای خوب برای به خواطر سپردن لغات و آیات و شعرها استفاده از فلش کارت است. همه با آن اشنا هستنم، اما همین روش را برای ریاضیات هم میتوان استفاده کرد. یک ورق بزرگ را دو نیم کنید، یک روی آنها سوالات را یادداشت کنید و در سوی دیگر راه حل و جواب آنها، سعی کنید مسائل را بدون بررسی جواب حل کنید. اینکار را تا حفظ شدن کار مسله ادامه دهید.
12 – در جزوات خود عنوان مطالب را برجسته کنید و همیشه به یادداشته باشید که کدام مطلب در کدام جزوه است. برای کنکور کارشناسی یا ارشد این روش خیلی در وقت شما صرف جویی خواهد کرد. علاوه بر این برای امتحان ها جزوه باز فوق العاده خواهد بود.
13 – شبکه ی فکری: به ایجاد لینک بین کلمات، اسمها و رخدادها آنها را حفظ کنید، ذهن لینک بین مسائل را بهتر از تعداد زیادی نام و رخداد به یاد می آورد. البته این سبکه هر چه ساده و مختصر تر باشد بهتر خواد بود.
14 – گروه آموزشی: با دوستان خود گروه های آموزشی سه نفره درست کنید. اگر هر کدام در پنج دقیقه بیست فلش کارت آماده کنید مدت زمان کار شما برای ساخت شصت فلش کارت یک سوم شده است. علاوه بر این فشار و برنامه ی حاکم روی گروه شما را هم پیش خواهد برد. پس کمکم کار گروهی را یاد بگیرید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟