دانشجوی عالی

شما هم آرزوی بهترین دانشجوی دانشگاه بودن را دارید؟ خب، در این مطلب راهکارهایی برای به واقعیت تبدیل کردن این آرزو ارائه شده است، پس اگر آماده ی موفقیت هستید ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.
راهکارها:

1 – مانند دانشجو های عالی باید سر کلاس به درس توجه کنید. از درسهای استاد یادداشت بردارید و اگر درس نامفهومی داده شد، خیلی خون سرد در مورد آن سوال کنید. هرچه سوالات بیشتر باشند، توجه شما هم بیشتر بوده است. با یادداشت برداشتن و پرسیدن سوالات از دوستان چیز زیادی یاد نخواهید گرفت. پس سر کلاس دقت کنید و سوالات خود را مستقیما از استاد بپرسید.
2 – یادداشت های خود را وقتی زمان آزاد دارید بررسی کنید.
3 – گاهی از جزوه ها و منابعی که استاد در طول ترم معرفی میکند برای خود سوال بنویسید. کسی از زیاد روی در حل سوالات مشکل پیدا نکرده است!
4 – اساتید تمرینهایی خاصی را برای حل کردن در خانه و خارج کلاس میدهند. این سوالات معمولا مهم و بسیار با ارزش هستند و در فهم درسهای روز نقش مهمی دارند. پس اگر واقعا قصد دارید در دانشگاه موفق باشید اولین قدم حل کردن تکالیف و بررسی دقیق آنهاست. حل این تمرینها کار مشکلی نیست و بعد از مدتی تبدیل به یک عادت سرگرم کننده میشود.
5 – همیشه آماده باشید و قبل از حضور در کلاس درس لوازم مورد نیاز از خودکار و مداد تا تکالیف حل شده را همراه داشته باشید.
6 – تعدادی پوشه تهیه کنید و برگه ها و دست نوشته های هر درس را در پوشه ی خاص خودش قرار دهید. نظم یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه و آمادگی برای درس خواندن است پس نیاز به توجه ویژه دارد.
7 – برای ترم خود برنامه ریزی کنید و در طول ترم درسها را مطالعه کنید. تعطیلات قبل از امتحان برای دوره ی درسهاست نه برای مطالعه جز به جز آنها. از اینرو اگر برای ترم خود برنامه ی مشخص و بر اساس توانایی های خود داشته باشید و دقیقا طبق آن عمل کنید بیشتر راه موفقیت را پشت سر خواهید گذاشت. زمان یک منبع تجدید ناپذیر است و هرگز باز نمیگردد، پس با برنامه از زمان خود استفاده کنید.
8 – فن مطالعه در موفقیت در دانشگاه نقش بسیار مهمی دارد، پس سعی کنید بیشتر مطالعه کنید و برای اینکار از افزایش پلکانی ساعات مطالعه شروع کنید. سپس همراه با این روند، در کنار درسهای دانشگاه، بانک لغات و زبان خود را گسترش دهید و دانش ادبی خود را همیشه یک گام از سایرین جلوتر نگهدارید.
9 – بعد از هر سه جلسه درس از هر کلاس یک امتحان کوچک از خود بگیرید. به کمک دوستان یا استاد خود دو تا سه سوال اساسی که شامل کل وفاهیم اصلی میشود را انتخاب کنید و سعی کنید کل آنها را مانند امتحان حل کنید.
10 – گاهی همه ی ما دچار خستگی شدید میشویم و واقعا باید دست از کار بکشیم. در این حالت اگر انگیزه ی خوب و قوی داشته باشید قلب شما به شدت تشنه ی یادگیری میشود و تا آخرین توان برای رسیدن به اهداف خود تلاش خواهید کرد.
11 – یکی از راه های درک مسائل سخت استفاده از چارت و نقشه های واضح است، از این روش برای درک بهتر درسها حتما کمک بگیرید.

نکات:

* حتی اگر نمره ی 19 گرفتید، انتظار بیشتری از خود داشته باشید و برای 20 تلاش کنید.
* کلاس درس معمولا خیلی خسته کننده است، برای خارج شدن از این وضعیت تنها راه، توجه به استاد و تخته و درس و برداشتن یادداشت است. هر چه بیشتر درگیر کلاس و درس باشید بیشتر هم فکر میکنید و مغز کمتر احساس کسالت میکند.
* در خواب نه زیاده روی کنید و نه کم بگذارید. به همان اندازه که خواب زیاد باعث از دست رفتن زمان و عقب افتادن از کارها میشود، کم خوابیدن هم باعث کسالت و بی انگیزگی میشود.
* بعضی درسهای مفهومی مانند حقوق و اقتصاد و مهندسی با نوشتن بهتری درک میشوند، پس بهتر است بعد از کلاس اگر لازم است بعضی از بخشهای جزوه را دوباره برای خود بنویسید.
* توجه و گوش کردن به حرفهای دیگران لذت بخش خواهد بود. اگر در مورد موضوع هم اطلاعات خوب داشته باشید حس بهتری هم دارد، پس با کمی پیش مطالعه و بررسی از قبل مطالب درسها دید شما به درس و کلاس تغییر خواهد کرد.
* حافظه انواع دارد، تصویری، صوتی، احساسی و ... . نوع حافظه ی خود را شناسایی کنید و با جستوجو در اینترنت در مورد افزایش قدرت حافظه ی شنوایی راه هایی پیدا کنید. بعد از مدتی واقعا به اهمیت این نوع حافظه در زندگی پی خواهید بود.
* علاوه بر این، نیم کره های مغز در افراد مغز یکسان فعال نیستند، بعضی نیم کرده چپ بهتری دارند و کارهای مدیریتی و منطقی و عقلگرایی را بهتر انجام میدهند. بعضی دیگر نیم کره ی راست فعال تری دارند و شهود و احساسات و دید هنری و مفهومی بهتری به اجسام و محیط پیش روی خود دارند. به کمک آزمون هوش و ای کی یو نوع مغز خود را شناسایی کنید، اگر هر دو نیمکره ی مغز شما فعال هستند نگران نباشید خیلی از مردم مثل شما هستند و کاملا عادی است، فقط نکته ی مهم در پرورش هر دو نیم کره با هم و موازی کار کردن آنهاست.
* یک ساعت قبل از خواب شب دست از درس های بکشید و مغز برای شروع خواب سالم و کامل نیاز به آزاد و راحت بودن دارد.
* علاوه بر نکته ی بالا، تحقیقات نشان میدهد که افراد تا ده دقیقه قبل از خواب خود را فراموش میکنند.
* مدیریت زمان مهمترین کلید موفقیت است.
* همیشه آماده پاسخ دادن به سوالات باشید و از بلند کردن دست خود در کلاس نترسید.
* اگر واقعا در درسی قوی هستید، میتوانید به سایر افراد آموزش دهید، آموزش دادن به حفظ و درک بهتر درس کمک بسیاری میکند.

تذکرات:

* هر اتفاقی هم که افتاده باشد نباید همه چیز را کنار بگذارید. وقتی از نظر احساسی در شرایط بدی هستید، کری را شروع کنید بهتر از بی کار بودن است.
* اگر نمره ی خوبی گرفتید، عصبانی نشوید. هر کسی حتی دانش آموزهای دبیرستان گاهی نمره پایین میگیرند. سعی کنید همیشگی نشود، گاهی مهم نیست.
* هر کاری که میکنید، تقلب هرگز نکنید. وقتی موضوعی را تقلب کنید هرگز آنرا یاد نخواهید گرفت. علاوه بر این واقعا ریسک بزرگی دارد و در محیطی مثل دانشگاه که همه آشنا هستند واقعا کار اشتباهی است.
* بهترین و عالی ترین دانشجو یا دانش آموز بودن به معنای ترک ورزش نیست، حتما ورزش کنید، اگر واقعا از زمان خود درست استفاده کنید به ورزش هم خواهید رسید. اصلا یکی از راه های امتحان قدرت مدیریت زمان همین ورزش کردن است. اگر ورزش در برنامه ی شما جا ندارد یعنی خوب قادر به برنامه ریزی زمان خود نیستید.
* همیشه با مطالعه و شرکت در کلاسهای خارج از مدرسه و دانشگاه بالاتر از حد نمره ها و محیط تحصیلی خود باشد.
* با استاد ها و معلم ها مانند یکی قاتل فراری و زنجیری رفتار نکنید، خیلی عادی و مودب سلام و احوال پرسی خود را داشته باشید.
* هر چقدر هم که باهوش هستید هرگز فکر نکنید که نفر اول دانشگاه خواهید شد، تلاش همیشه در اولیت است.
* هرگز مغرور نشوید و همیشه سعی کنید افراد موفق تر از خود را ببینید. بین بزرگ های کوچک بودن با ارزشتر از بین کوچک ها بزرگ بودن است.
* به سایرین اجازه مسخره کردن ندهید و در صورتی که هر نوع مسخره بازی بیش از حد مشاهده کردید برخورد سنگین داشته باشید!!! و خوشحال باشید که کسی جرئت مسخره کردن شما را ندارد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟