امتحان ریاضی موفق

راهنمای جامع موفقیت در امتحان های ریاضی ، فیزیک و سایر درسهای محاسباتی و اثباتی
راهکارهای:
1 – درک درسهای مفهومی مانند بالا رفتن از نردبان میباشد و هر جلسه شرکت نکردن در کلاسها مانند از دست دادن یک پله است. در این حالت برای رسیدن به پله بالاتر نیرو و توان بیشتر لازم است و اگر تعداد پله های حذف شده زیاد تر از حد باشد دیگر جای جبران باقی نخواهد ماند.
2 - نشستن در ردیف جلو یکی از راه های بسیار موثر در افزایش تمرکز و دوری از مسائل حاشیه ای است. از دست ندادن حتی یک جمله از توضیحات داده شده یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در درسهای مفهومی خواهد بود.
3 – تمرین های اضافی برای خارج از کلاس درس یکی از راه های درک درسهای مفهومی هستند. یادگرفتن معادلات درجه ی دوم را به یاد بیاورید، بارها و بارها معادلات مشابه را با اعداد مختلف تکرار میکردیم تا جایی که در خواب هم قادر به حل کردن آنها باشیم. پس با انجام تمرینهای زیاد فرمول ها و نوع راه حل مسائل در ذهن دسته بندی میشود. از سوی دیگر، با انجام تمرینهای اضافی میتوان به نقاط ضعف پی برد و قبل از امتحان روی آنها کار کرد.
4 – سوال پرسیدن و درک هر آنچه مفهوم نبوده است یکی از گامهای مهم در درک درس است. به نمره ی مشروطی یا تک ماده فکر کنید. آیا واقعا سکوت کردن ارزش گرفتن نمره ی افتاده را داد؟ پس سوالات خود را از معلم از استاد یا از دوستان و دانش آموزان و دانشجوهای فعالتر بپرسید.
5 – روزهای قبل از امتحان، حالا که در تمامی کلاسها شرکت داشته اید و تمرینهای را انجام داده اید و جواب همه ی سوالات خود را میدانید، کدام یکی از گذینه های زیر را انتخاب میکنید: الف) شب راحت میخوابم؛ ب) k2 نگاه میکنم؛ ج) دوره ی درسهای خوانده شده؛ بله حالا زمان دوره کردن فرا رسیده است. این زمان برای از دست دادن نیست و بهترین زمان برای آمادگی برای امتحان است. جزوه های خود را دوره کنید و بین سوالات امتحانهای قبلی را حل کنید و از حفظ بودن فرمولهای مهم مطمئن شوید. بله کمی تلویزیون نگاه کردن هم برای رفع خستگی و تنوع خوب است اما زیاده روی نکنید.
6 -  آرامش : خواب کامل و راحت در شب قبل از امتحان باعث بازتر شدن و بهتر فکر کردن مغز میشود. به جای حفظ کردن بی نتیجه ی فرمولهای طولانی در آخرین لحظات، به فرمول هایی که به یاد می آورید فکر  کنید و سر انجام کار اصلا مهم نیست. هیچکس از خراب کردن امتحان نمرده است!
7 – هنگام مواجه شدن با برگه امتحان اولین کار بررسی تعداد و نوع سوالات است. با این روش زمان لازم برای حل سوالات در همان لحظه ی اول مشخص میشود. اگر در سوالی مشکلی وجود دارد آنرا رها کنید و به بررسی سوالات بعدی بپردازید. شاید با حل سوالات بعدی یاد راه حل این سوال افتادید و آنرا حل کردید، گاهی مغز برای یاد آوری نیاز به زمان دارد. پس اگر سوالی را نمیتوانید حل کنید به خود لعنت نفرستید. (چرا به خودت بی احترامی میکنی؟ )
8 – تمیز نوشتن برگه ی امتحانی در امتحانهای مفهومی بسیار مهم است، معمولا استاد یا معلم بعد از بررسی تعدادی از برگه ها خسته میشود و قطعا اگر با یک برگه کثیف رو به رو شود آنرا با بی دقتی و بی علاقگی بررسی خواهد کرد.
9 – بررسی مجدد سوالات و پاسخها در جلسه ی امتحان را فراموش نکنید. قبل از شروع هر سوال جدید سوال تمام شده ی قبلی را بررسی کنید و از کامل و منطقی بودن آن مطمعن باشید، در پایان هم قبل ار ترک کلاس همه ی سوالات و پاسخ انها را با دقت بررسی کنید. در این مرحله حتما کمی تغییر در برگه ایجاد خواهید کرد.
نکات:
* هر چیزی که در کلاسهای مفهومی درس داده میشود پشت پرده با منطق رابطه دارند. پس اگر در درک راه حل فعلی مشکل دارید سعی کنید با روشهای خود آنرا اثبات کنید. بعد از مدتی کار روی راه حل خود و بهینه کردن آن حتما به روشهای کتاب درسی نزدیک و نزدیکتر میشوید.
* برای حفظ کردن مطالب میتوان از فلش کارت و برگه های مجزا استفاده کرد. پس از روشهای حفظ کردن در درسهای حفظی میتوان در بعضی از بخشهای درسهای مفهومی هم استفاده کرد اما فقط برای حفظ کردن فرمولهای اصلی و مشابه آن کاربرد دارد پس سعی نکنید کل درسها را حفظ کنید.
* منعکس کردن تمام افکار در برگه ی امتحان بسیار مهم است، معمولی بیشتر نمره در راه حل خلاصه شده و جواب  پایانی فقط بخش کوچکی از نمره را دارد، پس با دقت هر آنچه را که فکر میکنید در ورق هم یادداشت کنید.
* بررسی سوالات و پاسخ ها در جلسه ی امتحان را فراموش نکنید.
* اگر در امتحانی نمره ی پایین کسب کردید، دلسرد نشوید و در این باره با استاد یا معلم خود کمی حرف بزنید و با راهکارهای او روش مطالعه ی خود را اصلاح کنید.
* بسیاری از سوالات و مسائل درسهای مفهومی فقط با اثبات به نتیجه می رسند، پس با روش آزمون و خطا به نتایج خوبی نمیتوان رسید.
* دوستی با معلم و استاد یکی از روشهای بسیار مهم نه برای نمره گرفتن بلکه برای بخشیدن اشتباهات است.
* نشستن کنار دانش آموزان و دانشجوهای با دقت و زرنگ کلاس کمک بسیار در حل مشکلات و سوالات احتمالی میکند.
تذکرات:
* با نگرفتن نمره 20 در کلاس نباید ناراحت شد، همیشه کمی زمان برای رسیدن به موفقیت لازم است، پس هر چه در تلاش خود پیگیر تر باشید نمرات خوب هم به زودی خواهند رسید.
* گاهی استفاده از ماشین حساب در امتحانات آزاد است، استفاده از ماشین حساب برای چک کردن محاسبات و یا سرعت دادن به آنهاست، پس هرگز به استفاده از آنها به عنوان بخشی از مغز عادت نکنید.
* خط خطی کردن برگه امتحان به دلیلی تغییر دادن در راه حل یکی از عوامل از دست دادن نمره است، پس اگر ممکن است از پاک کن و مداد استفاده کنید و به سوالات خوش خط و در خطوط با فاصله و مرتب پاسخ دهید.
لوازم مورد نیاز:
* تعدادی مداد ( از یک عدد بیشتر )
* مداد پاک کن
* ماشین حساب
* نقاله
* خط کش
* خودکار آبی
* کاغذ سفید

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟