راهنمای خرید رایانه ی همراه

راهنمای جامع خرید نت بوک و نوت بوک برای دانشجوها

جامعه ی دانشجوها و اساتید یکی از بزرگترین خریداران رایانه های همراه هستند. در سده ی بیست و یکم با پیشرفت ناگهانی تکنولوژی در عرصه ی لوازم الکترونیکی رایانه های همراه با پیش رفت ناگهانی خود به موازات رایانه های دسکتاپ سابق پیش میروند. از آنجایی که در عصر اطلاعات هستیم علاوه بر همراه داشتن داده ها، انتقال و پردازش سریع انها هم ملاک مهمی در خرید رایانه های همراه است. پس اگر آماده ی درس گذاشتن روی یک کامپیوتر خوب هستید این مطالب اطالاعات و تجربیات کامل و کاربردی بسیاری برای شما خواهد داشت.
دسته بندی بر اساس ابعاد و اندازه :
رایانه های همراه بر اساس سایز به دسته های نت بوک با ابعاد 9 تا 10 اینچ با وزن کم و قدرت پردازش پایین و توانایی کم در ذخیره کردن داده ها و نوت بوکهای فول پرت  با ابعاد 10 تا 13 اینچ به عنوان نوت بوک های سبک و مقاوم و معمولا کمی جلوتر از زمان خود اما گران و نوت بوک های بین 14 تا 17 اینچ با وزن کمی بیشتر و قدرت پردازش بالاتر و قیمت مناسبتر تقسیم میشوند. البته تبلت های هم هستند که بر اساس پردازنه ی خود در دسته ی نت بوک ها و نوت بوکهای فول پرت جای میگیرند.
دسته بندی بر اساس ویژگیهای اصلی:
یکی از اصلی ترین ملاک های توانایی پردازش و سریع پاسخ دادن به خواسته های ما از طرف رایانه ها در پردازنده ی آنها نهفته است. نت بوک ها در کنار وزن کم و ویژگیهای بسیار برای قابل حمل بودن قدرت پردازش بالایی ندارند و معمولا بیشتر از چند کار را با هم انجام نمیدهند، مثلا اگر چهار صفحه ی اینترنتی که بعضی از آنها فلش دارند باز باشند در باز شدن برنامه ی تایپ متن با کمی مشکل مواجه خواهد شد، نوت بوک های فول پرت با بدنه ی کربنی و کیفیت بالای تولید تنها با مشکل کوچکی صفحه ی نمایش که اصلا برای فیلم دیدن و بازی کردن مناسب نیستند مواجه هستند، نوت بوکهای 14 تا 17 اینچ با قیمت مناسب بیشترین تقاضا و انواع را در بازار دارا هستند. در این رده نوت بوکهای 14 اینچ با صفحه ی نمایش کوچکتر مصرف باتری کمتر مناسب تر هستند.
در مورد سایر قطعات در نوت بوک ها استفاده از رم دی دی آر سه و هارد بالاتر از 320 گیگا بایت و پردازشگرهای دو با بیش از دو هسته ایده آل هستند.
دسته بندی بر اساس قیمت:
زیر 500 هزار تومان: نت بوک های معمولا ارزان تر هستند و بعد از یک سال یا یک سال و نیم کارایی خود را بر اساس پیش رفتهای نرم افزاری دنیای رایانه از دست میدهند. ASUS و ACER دو برند معروف در تولید نت بوکهای مناسب، با دوام و کامل هستند.
بین 500 تا 700 هزار تومان: ACER و زیمنس نوت بوک های متنوع و خوبی دارند البته معمولا بنده های ظریف و آسیب پذیر آنها نیاز به دقت در حمل و نقل دارند. پس اگر دانشجوی مرتبی هستند این نوت بوک ها بهترین انتخاب پیش روی شما میباشند.
بین 700 هزار تا یک میلیون تومان: مدل هایی از اچ پی و ای بی ام مناسب هستند. این رو برند در تولید نت بوک های با دوام و پشتیبانی خود نرم افزاری معروف هستند.
بیش از یک میلیون تومان: در این رده اچ پی و ای بی ام و سونی با نوت بوک های فول پرت با قیمت های بیش از یک میلیون و سی صد هزار تومان مدلهای مناسبی دارند.
از آنجایی که بر اساس سیاست های ماکروسافت تا سه سال آینده تفاوت عمده ی در نرم افزار ها مشاهده نمیشود، نوت بوک های فعلی تا حدود سه تا چهار سال آینده مناسب خواهند بود و فقط با اضافه شدن بعضی پرت ها و خدمات جانبی در آنها تغییراتی رخ میدهد ( همان طور که هم اکنون شاهد اضافه شدن مودم وای مکس در مدلهای گران قیمت تر هستیم یا در ماژول های سیم کارت فضای خالی آنها یا سیستم های کارامد پر شده است )
*** اطلاعات این مطلب مربوط به پاییز سال 1389 هستند اما در مورد دسته بندی ها با توجه به سابقه ی شرکت های مذکور جایگاه های در آینده به همین شکل حفظ خواهند شد و فقط تفاوت هایی در قیمت رخ خواهد دارد.
*** این نوت بوک ها همگی در رده رایانه های ای بی ام هستند و با سیستم عاملهای ماکروسافت کار میکنند و از توضیح در مورد نوت بوکهای اپل به دلیل پشتیبانی خدماتی و نرم افزاری کم آن در ایران بحثی به میان نیاوردیم.
*** کمپانی هایی چون توشیبا یا گت وی گاهی با معرفی مدل های محدود و خاصی در بازار ایران در رده های مختلف قرار میگیرند.
*** در مورد نوت بوک های ام اس آیی و ال جی به دلیل فاصله ی عملی آنها با برند های شناخته ی شده ی بازار حرفی به میان نیاوردیم.
Enhanced by Zemanta

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟