عالی ترین استاد 1

شغل رؤیایی بسیاری از دانشجوها استاد شدن است . در کنار لذت‌های این شغل همیشه استرس و فشار عصبی هم به چشم میخورد . اگر تجربه ی درس دادن داشته باشید کسل و خسته‌کننده بودن این شغل را حس کرده‌اید . در این‌ مطلب علاوه بر ذکر روش‌هایی که بتوان یک استاد عالی بود به روش‌ها جذاب‌تر کردن و موفقیت آمیز بودن کلاس درس‌ هم میپردازیم .


راهکارها:

۱ . برنامه‌ریزی و طرح کلی درس‌ها
قبل از هر نوع کلاس درس به یک برنامه ی کامل و منطقی نیاز است . برنامه‌ای که برای مدیریت کلاس مناسب و پوشش دهنده ی کل عناوین مورد نیاز باشد . دقت کنید که تمامی خروجی موفقیت آمیز و مناسب کلاس وابسته به برنامه‌ریزی و مدیریت کلی کلاس یا همان برنامه داشتن است .

۲ . حل مثال و مسائل مهم
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کلاس درس خوب حل سؤالات و مسائل مناسب و هدفمند میباشد . این مثال‌ها دو تأثیر روی دانشجو ها خواهند داشت اول به عنوان تمرین و مطمئن شدن از درک مطالب و دومین و مهمترین نکته ، شامل به کمک این سؤالات و هوشمندی راه حل آن‌ها برای دانشجوها یک سوپرعالم یا دانشمند جلوه خواهید کرد . گام اول در استاد خوب شدن باهوش بودن و این سؤالات راهی برای اثبات این ادعا میباشد .

۳ . بهترین نتیجه‌گیری از کلاس
نحوه ی بیان مطالب و بر آورد نتایج یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های انتخاب دانشجو ها میباشد . استاد های خوب تابو های حاکم بر کلاس درس را خرد میکنند و به روشی جدید و موضوعاتی متفاوت کار خود را پیش میبرند . از اینرو اولین گام انتخاب دقیق سر فصل ها و عناوین مطلب است . مدیریت نظم و سکوت کلاس وظیفه ی استاد است نه دانشجو ! اگر فردی سر کلاس حرف زد یا نظم کلاس را به هم میزد ابتدا با روشهای غیر کلامی مثل نگاه مستقیم به او تذکر دهید اگر باز هم ادامه داد از او بخواهید بعد از کلاس به شما مراجعه کند . اگر او به راه خود ادامه داد با توجه به قوانین آموزش دانشگاه با او برخورد کنید و نگران نباشید معمولاً با تذکر یا گرفتن تعهد کتبی کار تمام می‌شود .

۴ . دلسوزی بجا
گاهی لازم است استاد کمی دلسوزی به خرج دهد و در کنار عقل به احساسات خود هم توجه کند . مثلاً در هنگام طرح سؤالات امتحان یا تصحیح کردن آن‌ها کمی دلسوزی همیشه لازم است .

۵ . سه قانون پایه ای
کلاس یک استاد خوب سه قانون پایه‌ای دارد که از همان جلسه ی اول دانشجو باید از آن‌ها مطلع شود و به آن‌ها احترام بگذارد : ۱ . وقتی استاد در حل حرف زدن است همه باید ساکت باشند . ۲ . دانشجو باید احترام همه را حفظ کند . ۳ . دانشجو باید تکالیف و تمرین‌های کلاسی را حل کند .

۶ . برنامه صحیح زمان بندی یک جلسه ی درسی
هر کلاس درس موفق شامل سه بخش اصلی میباشد : بخش اول : بعد از ورود دانشجو ، در این حالت او به درس شما با دقت گوش میدهد و این بهترین زمان برای بیان مطلب درسی و موضوعات اصلی است . پس یادگیری دانشجو در این دوره و زمان سؤال و جواب زمان دیگری میباشد . پس زمان درس دادن استاد است نه سؤال کردن دانشجو ! بخش دوم : در این زمان با طرح سؤال از موضوعات درس داده شده در بخش اول دانشجو با کمک اطرافیان خود سعی در حل سؤال به کمک جزوه و کتاب خود میکند . یک حتماً در طول کلاس زمانی برای طرح سؤال و مشارکت دانشجو در حل آن اخصاص دهید . بخش سوم و آخرین بخش : طرح سؤالات از طرف دانشجو و پاسخ‌های مرتبط درسی شما ، در این بخش به یاد داشته باشید از موضوع درس داده شده خارج نشوید و به دقت به تمام بخش‌های سؤالات دانشجو ها پاسخ دهید . این بخش زمان مناسبی برای مرور درسهای داده شده میباشد علاوه بر این در همین بخش قوه ی تخیل دانشجو رشد میکند .

۷ . یادداشت اهداف هر جلسه
هر جلسه قبل از هر کاری موضوعات و اهداف اصلی را کنار تخته یادداشت کنید . برای شناسایی دقیق این اهداف باید قبلاً دروس را دقیق مطالعه کرده باشید . این بخش زمان کمی میگیرد اما تأثیر عمیقی بر یادگیری دانشجو خواهد داشت .

۸ . برنامه ی درسی در طول ترم
یک تقویم مناسب برای کلاس‌های درس خود تهیه کنید و هر صفحه ی آنرا به دو بخش موازی تقسیم کنید . سمت راست عنوان مطالبی که باید بیان شوند را بنویسید و سمت چپ آنچه گفته شده است ، به کمک این تقویم میتوانید موضوعات درسی داده شده و مانده و حل و کشش کلاس درس را شناسایی کنید . قبل از شروع هر درسی در کلاس کنار تخته شماره ی جلسه ، تاریخ و عناوین مطالبی که مطرح خواهند شد را یادداشت کنید . ( مطلب وابسته : مدیریت یادداشت‌ها )

۹ . تکالیف
هر دانشجو باید هر هفته شش تمرین از درس داده شده حل کند . سه تمرین ساده و سه تمرین مفهومی . این سؤالات در بالا بردن انگیزه ی دانشجو بسیار مهم است . ( مطلب وابسته : دانشجوی با انگیزه )
در پایان هر فصل کلی از مطالب یک امتحان کلاسی برگذار کنید تا دانشجو با طرز سؤال دادن شما آشنا شود و در کنار آن همیشه آماده ی امتحان آخر ترم باشد . افتخار یک استاد تعداد زیاد دانشجوهای قبول شده در ترم و علم بالای آنهاست . ( مطلب وابسته : موفقیت در امتحان ها )

ادامه ی مطلب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟