مهار استرس

هیچ جای دنیا نمیتوان زندگی صد در صد بدون استرس داشت. گاهی پیچیدگی های زندگی روزمره باعث در هم پیچیده شدن افکار و کاهش قدرت تمرکز روی مسائل میشود. این مسأله برای افراد فعال و با شغل و نقش کلیدی حتی ممکن است منجر به مرگ شود. اگر دانشجو یا کارمند هستید حتماً هر روز لحظات پر استرس را تجربه میکنید و حتماً قفل شدن مغز به دلیل استرس و خستگی و گرفتگی بعد از آنرا حس کرده اید. در همین زمان یادآوری اهداف و زمان پایان کارها باعث استرس بیشتر و نابودی میشود. از اینرو در این مطلب روش‌های مختلف کنترل و کاهش استرس را بررسی میکنیم.

راهکارها:

۱. با دور کردن وسایلی که فقط باعث استرس می‌شوند، محیط آرامی فراهم کنید. بعضی از افراد در محیط های کاملاً ساکت آرامش پیدا میکنند اگر از این دسته افراد هستید برای خود محل مناسبی پیدا کنید. اگر سر و صدای محیط شما را آزار نمیدهند در جای خود ریلکس و آرامی بنشینید و سعی کنید به مغز خود زمان کافی بدهید تا برای فکر کردن راحت و بودن فشار آماده باشد. موسیقی پلیر ها حتی با صدای کم سر و صدای محیط را حذف میکند برای همین یک موسیقی آرام و با صدای کم کمک خوبی خواهد بود.

۲. سعی کنید عمیق نفس بکشید یا تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید. در یک کلاس هفتگی یوگا شرکت کنید و در برنامه ی روزانه ی خود قدم زدن داشته باشید. با این روش‌های استرس کمتر خواهید داشت و راحت‌تر میتوانید خود را در شرایط پر استرس مهار کنید و درست فکر کنید. علاوه بر موارد ذکر شده به کمک تکنیک های ذکر شده در این کلاسها تمرکز بیشتر و دقت بالاتری خواهید داشت.

۳. فرار کنید. از محلی که در آن استرس دارید خارج شوید و آرام و قدم زنان مسافت های زیادی را طی کنید و کمی چای گرم بنوشید و از هوای باز و تازه لذت ببرید و به استرس ها و مسائل وابسته ی به آن فکر نکنید و برای مدتی از همه ی آن‌ها فرار کنید.

۴. فنکشویی یکی از راه‌های فراهم کردن محیط آرام به دور از استرس و صدای اضافه است. در مورد فنکشویی به عنوان یک علم باستانی چینی بیشتر مطالعه کنید و محیط خود را بر اساس نکات آن مرتب کنید با این کار هم وسایل خود راحتتر و هم با آرامش بیشتر استفاده میکنید.

۵. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید. به کارهایی که در دراز مدت میخواهید به آن‌ها برسید اشاره کنید، منظورم کارهای روزمره نیستند بلکه مواردی هستند که به عنوان مسائل سرنوشت ساز دوست دارید در رزومه یا مدارک شما ذکر شوند. با اینکار تمرکز بیشتر و دقت بالاتری روی کارهای خود خواهید داشت و به راحتی قادر خواهید و به همه ی‌ آن‌ها رسیدگی کنید.

۶. به کارهای قبلی خود مراجعه کنید به این روش با دقت به آن‌ها و نکات ضعف و قدرت آن‌ها میتوانید به مشکلات و مسائل مشترک کار فعلی و قدیمی خود پی برده و دیگر درگیر آن‌ها نباشید و مشکلی که یک بار مسأله ساز شده است را دوباره تجربه نکنید یا به عبارتی استرس تراشی برای خود نکنید.

۷. از انجام چند کار و مسأله در این زمان خود داری کنید. فکر در مورد تجارت جون آدم تا شیر مرغ تنها باعث درگیری ذهنی و خستگی و استرس و حتی سکته مرگ می‌شود. با دقت و تمرکز و صبر و حوصله به کارهای خود یکی یکی رسیدگی کنید و سعی کنید به آرامی و پیوسته به هدف بزرگ و اصلی خود برسید و از مسائل خورد و نامرتبت دوری کنید.

۸. هر چند وقت یکبار به راهی که تا آلان طی کرده‌اید نگاهی کنید و آنرا بررسی کنید تا بهتر در مورد کارهای مانده در آینده تصمیم گیری کنید. با اینکار هرگز نگران از قلم افتادن نکته ی خواهید بود.

۹. از رنگ در زندگی روزمره ی خود استفاده کنید. به جای استفاده از قهوه ی تیره و مشکلی و خاکستری از زنگ های زرد و قرمز و شارپ استفاده کنید تا محیط کار شاد و انگیزه بخش داشته باشید.

۱۰. اگر فشار عصبی باعث تغییر رفتار شما و عصبانی به نظر رسیدن شما می‌شود به جای گیر دادن با اطرافیان و سایر همکارها و خراب کردن کار و اعتبار خود سعی کنید با ترک محیط کار و آرامش دادن به خود و حتی سعی در مهربان ماندن با دیگران آرامش خود را حفظ کنید تا بهتر فکر کنید و مشکل را حل کنید.

۱۱. از نوشیدن نوشابه های انرژی‌زا و مواد پر انرژی در این شرایط خودداری کنید.

۱۲. مواد غذایی سنجیده شده و با توجه با خواص آن‌ها مصرف کنید. بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید و از غذاهای پر کالُری و آماده دوری کنید.

۱۳. خانه را ترک کنید به یک کافی شاپ أزاد و بزرگ بروید و در آن‌ها برای چند ساعت تنها بشینید و از تنهایی زندگی لذت ببرید و آرام و قدم زنان به خانه بازگیردید.

نکات:

۱. استراحت و خواب میان روز کمی بسیار در حفظ آرامش و کاهش استرس دارد.

۲. مطالعه و بررسی با دقت و آرام مسائل قبل از هر کار کمک بسیار در پیش شناخت از کارها و مسائل میدهد که باعث کاهش استرس و درک بهتر میشود.

تذکرها:

۱. نوشیدن هایی که باعث پیش فعال شدن می‌شوند را کنار بگذارید از نوشابه های انرژی را و قهوه ها و نیکوتین زیاد دوری کنید.

۲. از افراد پر حرف حتی اگر سعی دارند شما را آرام کنند دوری کنید و فقط خود را به یک محیط آرام و ساکت برسانید.

۳. در این شرایط هرگز نوشیدنی های الکلی و موارد روان گردان استفاده نکنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟