موفقتر از همیشه

افراد مختلف در زندگی خود اهدافی متفاوت دارند، اما همه ی ما در یک جامعه ی واحد زندگی میکنیم و معنای موفقیت اجتماعی محدودی مشخص دارد. در دنیای امروز برای رسیدن به موفقت ابزارهای روشن و واضحی وجود دارند. از این رو در این مطلب پیش نیازها و توانایی های لازم برای موفقیت های اجتماعی که شامل کسب و کار هم هستند را به طور خلاصه بررسی میکنیم. پس تمام این مطالب را خوب مطالعه کنید و همین امروز رسیدن به این توانایی ها را در برنامه ی طولانی مدت خود قرار دهید.


کلید اصلی:
* فعالیت و کار در زمینه های شغلی مورد علاقه یکی از اصلی ترین مراحل موفقیت است. رضایت از کار تاثیر بسیاری بر سایر جنبه های زندگی دارد. مثلا خود من به عنوان مهندس کامپیوتر که سالهاست تجربه کار در پروژه های بزرگ را داردم وقتی در پروژه های تمام برنامه ریزی شرکت میکنم به شدت بی میل و علاقه هستم و به بدترین مهندس کامپیوتر تبدیل میشوم.
برنامه ریزی و آمادگی:
* لیستی از اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تهیه کنید. برای اهداف کوتاه مدت تنها راه برنامه ریزی نوشتن کارههای روز بعد دقیقا قبل از خواب شب است. پنج کار اصلی را یادداشت کنید و سعی کنید به آنها برسید. اهداف میان مدت از سه تا شش ماه زمان لازم دارند و معمولا بخش بزرگی از وظایف روزانه برای دست یافتن به بخش از آنهاست. اهداف طولانی مدت از یک سال بیشتر طول میکشند و معمولا نیاز به برنامه ریزی و تغییر برنامه در آنها زیاد است. مثلا کسب نمره ی خود در ترم جاری یک هدف میان مدت و مطالعه برای کنکور ارشد از همین ترم چهارم به بعد هدفی طولانی مدت است.
معرفی محصولات و خدمات:
* بر اساس توانایی ها و محصولات خدمات کاری خود را در قالب یک کاتالوگ کامل ارائه کنید. در تهیه کاتالوگ نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که با کمی جستوجو در اینترنت به آنها خواهید رسید، در حتی اگر امکان طراحی کاتالوگ امکانات لازم را ندارید، از طراح کمک بگیرید اما حتما در مورد آن در اینترنت تحقیق و خطاهای کار او را با دانش خود تصحیح کنید.
توانایی های پایه ای در این دهه:
* توانایی در خرید و فروش کالا و خدمات – حتی در مسیر پیش رفت یک دی جی نکات ریز و درشت تجاری به چشم میخورد. کسب تجربه در این حرفه فقط با گام نهان در کار و کسب تجربه ممکن است و در صورت لزوم شرکت در کلاسها کمکی برای حل مشکلات یا موانع احتمالی هستند. برای مثال اگر زیاد تر از حد روی نکات مثبت کالای خود تاکید کنید از دیدگاه بیشتر خریدار ها به کلاه بردار شبیه تر خواهید بود تا یک فروشنده ی قابل اعتماد. پس تمرین های خود را از همین امروز شروع کنید.
* سخنرانی در جمع – همه ما تجربه روی رو به رو شدن با جمع کلاس در کنفرانس ها را داشته ایم. نا توانی در سخنرانی در جمع یکی از مشکلات بسیار شایع در بین مردم است و راه حل آن بسیار پیچیده نیست، فقط یادگرفتن نکات از روی کتاب ها و وبسایت ها و اعمال آنها هنگام سخنرانی و در فشار قرار دادن مهم است. پس تا جایی که ممکن است خود را در موقعیت کنفرانس قرار دهید.
* توانایی در نوشتن مطالب و نامه – حتی برای نوشتن یک نامه ی کوتاه رعایت گرامر و دست خط لازم است. ناتوانی در درست نوشتن مطالب و نامه های کاری و روزانه یکی از دلایل شکست افراد است. برای مثال ماجرای جالبی برای خود من رخ داد. بعد از دوران کنکور خیلی اتفاقی در کلاسهای خط فرهنگسرایی شرکت میکردم، در همین حین کتابهای نامه نگاری بسیاری از یکی از دوستانم به دست من رسیده بود. سالها بعد یکی از استاد های دانشگاه برای کار دانشجویی باشرایط ویژه آگهی کرده بود. سریعا به دفتر کار او مراجعه کردم و نامه ی برای او نوشتن و رزومه ی خودم را هم ضمیمه کردم. بعد از مدتی او با من تماس گرفتن و همکاری من را پذیرفت. بعد ها تنها دلیل خود در این انتخاب را دست خط و توانایی من در نامه نگاری میدانست. علاوه بر نامه نگاری توانای در ترجمه و نوشتن متون علمی هم کاربردی است. برای رفع این مشکل در کنار کتابهای راهنما، مطالعه ی کتابهای داستان از مترجم ها و نویسنده های توانا و معروف هم لازم است.
* دوستان و آشناها – یکی از بخشهای مهم پیش رفت و موفقیت آشنایی با مردم است. یک جمله ی مهم که همیشه به دوستانم میگویم در این مورد است: پول خیلی خوب و با ارزش است، طلا از آن هم با ارزش تر است چون میتوان میتوان آنرا انبار کرد اما از آن هم با ارزشتر دوستان و نیروی کار متخصص است. اما چطور دوستان زیاد و خوب داشته باشم؟ یکی از مهمترین گامها، 2 دقیقه ی اول، یعنی نوع معرفی کردن خود و اطلاعات کرفتن از مخالب است.
* توانایی در مطالعه و خواندن مطالب – توانای در مطالعه ی دقیق و سریع و به خواطر سپردن مطالب برای تجارت بسیار مهم است. در کلاسهای تند خوانی و افزایش و مدیریت حافظه شرکت کنید. هر شب کتاب داستان مطالعه کنید و هر روز بیشتر و با سرعت بالاتر مطالعه کنید. هر روز روزنامه مطالعه کنید و سعی کنید کل آنرا در روز طول روز تمام کنید. هر ماه مجله های مرتبط با کار خود را مطالعه و از مطالب ذکر شده در آنها در طول ماه استفاده کنید.
کارهایی که باید انجام شوند:
* کمک کنید – کمک کردن به دیگران بسیار مهم است. اما شناسایی فرد و نوع کمک بسیار مهم است. قرار نیست کسی را زیر دین خود قرار دهید. با نوشتن یک کامنت خوب و کامل روی پست جدید بلاگ دوستتان، با خرید دمین برای او، کمک به او در ساخت کالایی و ... همه روشهای مناسب و به یادماندنی هستند.
* دخ دادن خطا کاملا طبیعی است و خطا به عنوان یک عامل بلغوه در بسیار از امور روزانه یکی از اصلی ترین و تاثیرگذار ترین راه های یادگیری است. برای مثال، سالها پیش یکی از دوستان من در شرکت خدمات رایانه ای مشغول کار شد، او به شدت به اینترنت علاقه مند بود تا جایی که موتور جستوجوی خود را راه اندازی کرد. اما به دلیل یک مسئله پیش بینی نشده بیش از 80 درصد ترافیک اینترنت شرکت دو حدود دو میلیون تمام هزینه داشت. من و او کاملا منتظر اخراج شدن او بودیم اما در کمال نا باوری بعد از اینکه توضیحات روشن خود را به مدیر شرکت دادن، او پذیرفت و بعد از این ماجرا به چند شرکت رایانه ی او را معرفی کرد. چون او درس بزرگی گرفته بود. پس اگر خطا از جانب شما رخ داده است که هیچ سعی کنید آنرا درست کنید اما نکته مهم در برخورد با خطای دیگران است، سعی کنید نرم و تاثیر گذار رفتار کنید تا فرد خطا کار بیشترین درس را در مقابل کمترین خسارت بگیرد.
* دوستان و آشناهای اطراف – پنج فرد – بر اساس آخرین تحقیقات روان شناسی و جامعه شناسی سر انجام زندگی یک فرد از پنج فرد که از همه به او نزدیکتر هستند شکل میگیرد. این پنج فرد که ساعات فعال ذهنی خود را با آنها سپری میکنید. فرض کنید شما در جمعی از دوستان که همه در درس موفق هستند تمام روز خود را سپری کنید، قطعا شما هم به موفقیت های درسی زیادی خواهید رسید. پس پنج دوست اصلی خود را طوری انخاب کنید که افکار آنها تا جای ممکن به خواسته های شما در آینده نزدیک باشند. دور بودن افکار این افراد از هم نشان دهنده ی به هم ریختگی و آشفتگی در فکر فرد است. پس همه این دوستان را از طرز فکر های یکسو انتخاب کنید. مثلا اگر آرزوی شما موفقیت در رشته ی بسکتبال است، آنها همگی باید از رشته ی همین ورزش باشند. پس یک دوست صمیمی از هنر، یکی از صنعت، یکی از ورزش، یکی از تجارت، یکی از درس و تحصیلات بالا نشان دهندی آشفتگی فکر شماست.
* دین ما در مقابل عصر اطلاعات و ارتباطات – یک وبلاگ یا وبسایت راه اندازی کنید و در مورد موضوعات مورد علاقه ی خود که به زمینه ی کاری شما نزدیک هستند در آن بنویسید. اگر لازم است چند وبلاگ در زمینه های متفاوت داشته باشید.
محیط مناسب
* از تلویزیون دوری نکنید – من هم مثل همه برنامه های تلویزیون را دوست دارم. اما سعی میکنم به کمک روشهای مختلف مثل تلتکس و روزنامه و سایت برنامه ها را هدفمند انتخاب کنم و فقط با دو دقیقه وقت گذاشتن اولا برنامه های مورد علاقه ی خودم را از دست نمیدهم و در ضمن وقتم صرف بالا و پایین کردن شبکه ها نمیشود.
* از کتابهای صوتی و مقالات صوتی استفاده کنید – یکی از روشهای مناسب برا حفظ وقت استفاد از گوش به جای دیگر کردن چشم و کل بدن است، هر نمایشگری وقت گیر است، چه در کامپیوتر و چه در تلویزیون، برای دیدن آن باید آران ایستاد یا نشست و از جلوی آن نمیتوان تکان خورد. پس فقط برای کارهای مهم روی این ابزار های وقت بگذارید.
* اماده کردن محیط خانه و کار – گم کردن وسایل یکی از راه های شناسایی آماده نبودن محیط است، در همین لحظه اگر هر چیزی از شما بخواهند جای آنرا میدانید؟ اگر پاسخ شما خیر است باید برای محیط و طرز چیدن وسایل خود فکر کنید. اگر وسیله ی بیش از یکسال است که استفاده نشده آنرا از محیط خود دور کنید. هر چه محیط بازتر و دقیقا برای کار خاصی مرتب شده باشد کار هم بهتر انجام میشود. از تخت خود به عنوان محیط کار و درس استفاده نکنید. کنار میز درس خود فکر و خیال نکنید. زندگی ادمی بر اساس عادت های شکل گرفته است. حتی بعضی دانشمندان خوابیدن و خوردن را از عادات ما میدانند، تا جایی که بدن ما بدون انجام این عادت دچار مشکل میشود!
راه های فکر کردن به موفقیت
* با امید فکر کردن – همی ما فیزیک اول دبیرستان را مطالعه کرده ایم و همه تفاوت یکی برداری و عددی را خوب میداریم، فکر یک یکا نیست که مثبت و منفی داشته باشد. پس دنبال مثبت فکر کردن رفتن کار بی ارزش و بی سر انجامی خواهد بود، سعی کنید درست فکر کنید. مثلا " من موفق میشوم " از نظر منطقی با " من موفق نمیشوم " فرقی نمیکند، درست " چه جالب من کاملا موفقم ، ببین! " خواهد بود. به طوری که جایی برای هیچ نوع تغییر باقی نخواهد ماند، با تمام وجود درست فکر کنید در با فکر درست است که میتوان تصمیم درست هم گرفت.
* از پول نفرت نداشته باشید – تمامی این حرف ها که پول دلیل جنگ و حیوان شدن انسان است را کنار بگذارید و نسبت به این کالا درست فکر کنید. پول را برای پیش رفت خود و خانواده و دوستان خود صرف کردن بد است؟ برای کمک با کار دیگران و ایجاد فرصت های شغلی خرج کردن بد است؟ برای زندگی راحت داشتن ؟ پس از پول دوری نکنید اما آنرا پرستش هم نکنید. به کمک آن شاده و صلح را گسترش دهید!
* رضایت از داشته ها – رضایت از وضعیت فعلی انرژی دهنده و گارانتی درست بودن گام قبلی است، پس اگر از این گام ناراضی هستید یعنی انرا اشتباه برداشته اید پس اگر برداشتن گام بعدی دور شدن بیشتر از مسیر است. اگر به مسیر بعدی خود واقعا اعتقاد دارید، پس از جایگاه فعلی خود خوب شناخت و از آن رضایت داشته باشید.
* آماده ی عمل باشید – حالت شکست خورده را کنار بگذارید و همیشه بخشی از توان خود را برای شروع و تست کارها و تجربیات جدید در نظر بگیرید.
مطالب وابسته

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟