معنای موفقیت

مطلب قبلی به بررسی راه ها و توانایی های لازم برای موفق بودن در این دهه میپرداخت. اما معنای موفقیت چیست؟ آیا از ابعاد موفقیت خود تعریف دقیق و روشنی دارید؟ در این مطلب روشهایی برای شناختن بهتر اهداف و موفقیت اراده شده است. اگر شناخت روشنی از هدف نداشته باشیم چطور برای رسیدن به هدفی گنگ تلاش کنیم؟ 


راهکارها:

1 – همان طور که در مطلب قبلی بیان شد، پنج دوست اصلی شما مهمترین و تاثیر گذار ترین افراد در آینده ی کار و زندگی شما خواهند بود. پس دوستان صمیمی خود را درست و از افراد موفق انتخاب کنید.
2 – مشخص بودن معنا و محدودی موفقیت – اگر از هدف معنای درستی در دست نباشد، رسیدن کامل به آن غیر ممکن است. معنای موفقیت برای هر فردی بر اساس رویاها و نوع شخصیت او متفاوت است، اما با واقعگرایی و شناخت درست از محیط و پتانسیلهای اطراف خود میتوانیم هدفی روشن و دست یافتنی برای خود در نظر بگیریم و اگر واقعا به رسیدن به آن اعتقاد داشته باشیم، حتما موفق خواهیم شد. برای روشن تر شدن موضوع یک مثال آشنا میزنم : همه ما ترفیع شغلی و افزایش حقوق و کاهش ساعات کاری را دوست داریم. گرفتن ترفیع و افزایش حدود ممکن است اما تا چه حد؟ پس با فرض کنید " من طی شش ماه آینده باید با ترفیع پست حقوقم را تا 30 درصد افزایش دهم. " برای رسیدن به این هدف هر هفته برنامه ریزی کنید. قطعا چون شناخت روشنی از هدف خود هم از نظر نوع و هم از نظر زمانی دارید، با تلاش فراوان به آن خواهید رسید.
3 – به اطراف خود نگاه و افرای که در همان زمینه ی کاری شما موفق هستند را شناسایی کنید. چه شغلی دارند؟ چطور زندگی میکنند؟ به عنوان شاگرد از آنها درس بگیرید و به جای گاه آنها برسید.
4 – خطر کردن – یکی از راه های موفقیت و رضایت از زندگی خطر کردن است. شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما بدون خطر هیج کار جدید انجام نخواهد شد. انتظار برای فراهم شدن فرصت های سرمایه گذاری یا شغلی فقط اتلاف وقت و خارج شدن از موقعیت فعلی و خطر معقولانه کردن در روند شد سطح زندگی بسیار مهم و اساسی است.
5 – شرکت در کار و فعالیت های روزانه زمینه شد فکر و ایجاد ایده های جدید است. پس با کمک به دیگران و شرکت در عمور آنها (البته با اجازه ی خود آنها) هم کمک کنید و هم یاد بگیرید.
6 – پشتکار – بسیاری از افراد با هوش متوسط و گاهی کمی پایینتر از متوسط فقط با پشتکار به موفقیت ها خوب کاری و زندگی رسیده اند. برای مثال، ادیسون بیش از ده هزار باز آزمایش ساخت باتری را تکرار کرد و هر بار با مسئله ی جدیدی روبه رو میشد اما سر انجام یکی از مهمترین اختراعات تاریخ بشریت را به نتیجه رساند.
7 – یکی بودن مرزهای خوشحالی و موفقیت – گاهی رضایت و خوشحالی در زندگی در موقعیتی کاملا متفاوت از موفقیت و اهداف قرار میگیرند. این مسئله یکی از رایج ترین دلیل مشکلات احساسی است. اگر نگاهی دقیق به دلیل بروز این مشکل داشته باشیم، تنها دلیل تاثیر طرز فکرهای سایر افراد در انتخاب اهداف است. پس برای انتخاب اهداف خود بدون تاثیر پذیری از دیگران و بر اساس آنچه ذات شما خواهان آن است تصمیم بگیرید.
8 – ما در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر میبریم، پس تا جای ممکن ارتباطات خود را توسعه دهید و تا جای ممکن اطلاعات کسب کنید.
نکات:
* در روند پیش رفت همیشه حسادت هایی به چشم میخورد. به جای توجه به این افراد به دوستان و آشناهایی که واقعا در امور مختلف به شما کمک میکنند توجه داشته باشید و سعی کنید با پیش رفت خود و صادقانه فعالیت کردن اگو باشید تا حسادت ها هم تمام شود.
* موفقیت فقط با آماده بودن بدست نخواهد آمد، برای موفق شدن باید گام در راه نهاد و پیش رفت، یکبار برای همیشه اهداف خود را درست و کامل مشخص کنید و یک عمر در برای رسیدن به آنها تلاش کنید.
* هیچ کاری نشد ندارد! اگر در مقابل کاری که قادر به انجام آن نیستید روحیه ی خود را از دست دادید، یعنی قبول میکنید که مغزی دارید! ایا زیر بار این حرف میروید؟ پس با اعتماد به توانایی های بالای مغزی خود به عنوان یک انسان کامل در مقابل هیچ کاری شکست نخورید.
هشدارها:
* غرور عامل بسیاری از شکست های بزرگ است. با نگاهی به زندگی بزرگترین رهبران تاریخ همه به این موضوع پی خواهیم بود. پس تمام از غرور دوری کنید. البته در عکس این قضیه هم زیاده روی نکنید. در هر کاری سنجیده باشید.
مطالب وابسته:

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟