کنترل رفتار در مقابل علاقه ها و افراد دوست‌داشتنی

در این مطلب به بررسی کنترل رفتار خود در اطراف افراد دوست‌داشتنی میپردازیم. آیا تا به حال احساس کرده‌اید که به دلیل علاقه ی زیاد به فرد خاصی (که ممکن است یک فرد خاص یا حتی یک استاد باشد) رفتاری دوگاه نشان میدهید. یا به عبارت آشنا تر مانند پروانه به دور او میچرخید؟ اگر چنین تجربه‌ای را در زندگی خود داشته‌اید حتماً ادامه ی این مطلب را مطالعه کنید چون رفتار های دوگانه این چنینی معمولاً نشانه ی یک کمبود در زندگی هستند.

گامها:

۱. قبل از هر کاری به یک سؤال اساسی پاسخ دهید: در سایر اوقات که کنار این فرد خاص نیستید، چه نوع رفتار از خود نشان میدهید؟ خشک و عصبانی هستید تا خوش و مهربان؟ راحت با سایر افراد صحبت میکنید تا فردی ساکت و گوشه‌گیر هستید؟ خیلی کلی لیستی از ویژگی‌های رفتاری خود تهیه کنید.

۲. نوع رابطه ی سالمی که دوست دارید با دوستان و آشنا های اطراف خود داشته باشید را در ذهن خود مجسم کنید. حالا بدون هیچ نوع تفاوت قائل شدن در مورد افراد خاص اگر آن‌ها را افراد عادی در نظر بگیرید چطور با آن‌ها رفتار میکردید؟ کاملاً یک تصور روشن در ذهن خود ایجاد کنید.

۳. اعتماد به نفس کلید موفقیت است. در هر حالتی اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و همیشه به کمک اعتماد به نفس خود سعی کنید در روابط روزمره و کارهای خود درست به هدف بزنید.

۴. به بهترین ها فکر کنید. فکر کردن به بدی‌ها باعث بدتر شدن همه چیز خواهد شد. پس سعی کنید مثبت و به مسائل خوب و سالم فکر کنید، همین گام در اصلاح طرز فکر گام بزرگی به سوی موفقیت و اصلاح رفتار های اجتماعی هیجانی خواهد بود.

۵. اگر فکر میکنید افراد بعد از مدتی نچندان طولانی مکالمات خود با شما را فراموش میکنند سخت در اشتباه هستید. بلکه سایرین بعد از پایان همان روز همه چیز را فراموش کرده اند.

۶. اگر سعی کردید کاری انجام دهید و موفق نشدید به معنای تمام شدن همه چیز نیست! چون شما بهترین تلاش خود را کرده بودید و حالا این شده است پس از خود کم نگذاشته بودید که احساس شکست کنید.

۷. اگر دوست دارید به فرد خاصی توجه ویژه داشته باشید خیلی طولانی با او حرف نزنید و سعی کنید همیشه اطراف او باشید. هیچ‌کس از چسبیدن یک فرد به خودش احساس خوشحالی و راحتی نخواهد کرد پس سعی کنید در روز ۲ تا ۳ دقیقه اما با راندمان بالا با او صحبت کنید. اولین کار برای انجام این امر تمرین در بالابردن سرعت صحبت کردن و واضح حرف زدن است و بعد از آن بالا بردن راندمان جملات به طوری که در جملات واضح ، کوتاه و جامعه حرف خود را بیان کنید و بیشتر شنونده باشید تا گوینده.

نکات:

۱. همیشه قبل از بیان جملات خود در مورد آن‌ها فکر کنید و هدف داشته باشید. اگر واقعاً فرد مقابل خود را خوب بشناسید خوب هم میخوانید از سؤال کنید و به جواب مناسب برسید. در این حالت شما کنترل کننده ی بحث و بیشتر شنونده خواهید بود.

۲. حرف‌های زشت و دور از ادب تحت هیچ شرایطی در حرف‌های خود نزنید . هیچ فردی! هیچ فردی! از شنیدن چنین کلماتی خوشحال نمیشود.

۳. هر کسی یک آدم است مثل آدم‌های دیگر. به اون سختی‌ها هم که فکر میکنید نیست.

۴. هفته‌ای یک بار با یک دیگران حرف نزنید. در این حالت جواب آن‌ها قطعاً مثل قبل ((خیر)) خواهد بود.

۵. اگر فکر میکنید که فردی خسته‌کننده هستید، زیاد به این موضوع فکر کنید و سخت نگیرید. به دقت در حرف زدن افرادی که جذاب هستند سعی کنید نوع حرف زدن خود را اصلاح کنید. خسته‌کننده بودن افراد فقط مشکل در روش بیان حرفهایشان است نه مسأله ای در شخصیت آنها.

تذکرها:

۱. طوری رفتار نکنید که دیگران فکر کنند شما سطحی رفتار میکنید.

۲. اگر به دروغ با افراد رفتار کنید خیلی زود دروغی بودن رفتار شما آشکار خواهد شد.

۳. خیلی سریع به این موضوع فکر نکنید که حالا میتوانید کاسه و کوزه ی خود را با او یکی کنید!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟