چطور شکل زندگی خود را تغییر دهیم؟

مهم نیست که چند سال دارید یا در چه شرایطی زندگی می‌کنید. بامطالعه و انجام راه‌کارهای این مطلب قطعاً تغییرات بزرگی در روش زندگی شما رخ خواهد داد. این تغییرات هم درونی هستند و هم ظاهری و موجب شادی و سر زندگی می‌شوند.


راه‌کارها:
  1. شرایط زندگی خود را تغییر دهید، کارهای روزمره و روال عادی زندگی خود را تغییر دهید: واقعیت یک فرد از کارهایی که در طول روز انجام می‌دهد شکل می‌گیرد. از مواد غذایی که مصرف می‌کنید تا چه شغلی دارید و حتی سطح مدرسه‌ای که تحصیل می‌کنید. اگر می‌خواهید در زندگی خود تغییری دهید اولین گام تغییر شرایط زندگی است. برای این کار تک‌تک کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را باید مورد بازبینی قرار دهید و در آنها تغییری ایجاد کنید.
  2. کوچک‌ترین تغییرات در کارهای روزمره تأثیر بزرگی در احساس و روحیه شما خواهید داشت، پس نترسید و حتی اگر شده یک تغییر کوچک در آن ایجاد کنید. برای مثال، تغییری در روش کار کردن خود بدهید. یا یک محصول جدید به صبحانه خود اضافه کنید. به‌جای ورزش بعدازظهر صبح‌ها ورزش کنید. کافه معمول خود را عوض کنید. همین تغییرات کوچک دست‌به‌دست هم می‌دهند و تغییرات بزرگی در روحیه شما ایجاد خواهند کرد.
  3. از خودتان در طول روز این سؤال را بپرسید "در این لحظه من برای رسیدن به چیزی که آرزوی آن را دارم چه کار دارم می‌کنم؟" این موضوع از الگوی غذایی تا ورزش کردن و حتی ساده‌ترین کارهای روزانه شما را تغییر می‌دهد. کاری کنید که برای شماست و در جهت بهتر شدن وضع شما نه برای دیگران. اگر پیش از دیگران خودتان چیزی نداشته باشید چطور می‌خواهید برای دیگران کاری انجام دهید.
  4. مسیر زندگی خود را بررسی کنید: در هر شرایطی که هستید، مدرسه، دانشگاه، محل کار، در حال پیدا کردن شغل، داوطلب و حتی در حال سفر کردن، به خود و زندگی خود نگاه کنید، آیا این شرایط در سطح شما است؟ چقدر به چیزی که می‌خواهید و واقعاً می‌توانید به آن برسید نزدیک است؟
  5. هوس‌ها، علاقه‌ها و اهداف خود را می‌شناسید؟ به این سؤالات آن‌قدر فکر کنید که جواب آنها را در کسری از ثانیه بیان کنید. الآن چقدر وقت لازم دارید تا به آنها پاسخ صریح و واضح بدهید؟ هر چقدر این زمان طولانی تر باشد یعنی شناخت کمتری از خود دارید. یک سؤال دیگر: در طول زندگی خود تا به اینجا چه چیزی به‌جا گذاشته‌اید؟ فرض کنید فردی بخواهد تاریخچه زندگی شما را بنویسید، از اول تا همین‌الان زندگی خود چه کار کرده‌اید که ارزش نوشتن داشته باشد؟ پاسخ به این سؤالات همگی نشان می‌دهند که چقدر برای زندگی خود ارزش قائل هستید.
  6.  زندگی شما چقدر باارزش خود شما هماهنگی دارد؟ شانس هم یکی از مسائل مهم زندگی است. چقدر بین زندگی فعلی شما باارزشی که دارید فاصله است. از سه حالت خارج نیست: (1) یا ارزش شما بیشتر از این وضعیت است، در این حالت باید تغییرات جدی در روند زندگی خود ایجاد کنید (2) یا هم سطح هستید ولی به نظر شما سطح آن پایین است (برای همین‌الان این متن را مطالعه می‌کنید) در این صورت هم خودتان و هم شرایط زندگی را باید تغییر دهید (3) سطح زندگی شما بالاتر از ارزش شما است که در این صورت برای حفظ آن باید خودتان را ارتقاء دهید. تنها راه هماهنگ شدن با زندگی خارجی تنظیم کردن زمان و پول است! زمان خیلی باارزش تر از پول است و پول خیلی باارزش تر از هر چیزی دیگری در دنیا! پس در حفظ و مناسب استفاده کردن آن کوشا باشید. نه کم خرج کنید و نه زیادی خرج کنید. در مورد زمان هم همین‌طور نه زیادی آن را صرف تفریح کنید و نه زیادی برای کار به خود فشار وارد کنید.
  7. روابط عاشقانه خود را بهتر کنید: اصلاً مهم نیست چقدر پول در می‌آورید تا چقدر چهره زیبا دارید، تحت هر شرایطی در زندگی خود یک عشق داشته باشید. این فرد ممکن است همسر شما یا یک دوست باشد. درهرصورت روابط عاشقانه و صمیمی برای بهبود تعادل ذهنی لازم هستند. انسان به فرد دیگری برای حرف زدن و راحت بودن نیاز دارد.
  8. روابط عاشقانه خود را بهبود ببخشید. زمانی که با هم هستید را واقعاً استفاده کنید و کیفیت این زمان را بالا ببرید. صحبت‌ها و گفتگو های مناسب و خوب داشته باشید. تنوع مباحث و عنوان‌ها بسیار مهم است. میزان زمانی که باهم هستید یک طرف کیفیت آن یک سمت دیگر! تمایل و شدت علاقه از کیفیت ریشه می‌گیرد. ممکن است هر هفته فقط دو سه ساعت با هم باشید حتی در چنین شرایطی کیفیت رابطه بسیار مهم تر از طول زمان آن است.
  9. از سوی دیگر علاوه بر روابط عاشقانه انسان نیاز به روابط عادی دیگر نیز دارد. ممکن است عاشق فردی باشید و با هم رفت آمد هم داشته باشید یا حتی همسر شما باشد اما باز هم احساس تنهایی کنید. انسان برای زندگی سالم فقط به یک رابطه و آن هم با عشق خود ندارد. انسان موجودی اجتماعی و مشتاق روابط جدید است. دوستان جدید پیدا کنید و خود را در شرایط اجتماعی خاص قرار دهید. موضوع های مختلفی برای گفتگو انتخاب کنید و بازتاب آنها را بررسی کنید.
  10. از موضع راحتی که الآن هستید بیرون بروید: زندگی مثل ورزش کردن است اگر هر روز دقیقاً برای 10 دقیقه پیاده‌روی کنید پس از چند سال 10 دقیقه پیاده‌روی هیچ حسی برای آدم ندارد. اما اگر به‌مرور زمان آن را بیشتر کنید و حتی به‌جای خیابان، کوه‌نوردی کنید، هر روز شما از روز پیش متمایز می‌شود و به‌مرور توانایی و انرژی شما نیز بیشتر می‌شود. زندگی هم همین‌طور است. اگر برای مدت طولانی دقیقاً یک سری کار خواص را در طول روز یا هفته انجام دهید پس از مدتی انجام دادن آنها عادی شده و هیچ احساسی منتقل نمی‌کند. اما اگر هر روز یک کار بیشتر از روز پیش انجام دهید یا هفته‌ای یک کار جدید به لیست کارهای خود اضافه کنید پس از مدتی یکی از فعال‌ترین افراد حوزه کاری خودخواهید شد. پس در جا نزنید و به‌مرور و آرام سطح فعالیت های خود را وسیع تر کنید.
  11. سعی کنید در این روند کارهای جدید را تست کنید. کارهایی که تا حالا انجام نداده‌اید یا خیلی کم انجام می‌دهید. مثلاً صحبت کردن با فرد جدیدی، یا خوردن غذایی جدید و غیره.
  12. به مناطق جدید مسافرت کنید. در مورد تهران؛ شمال رفتن در تعطیلی‌ها یک امر عادی شده است. سعی کنید مناطق جدید دیگری را تست کنید. شکل مسافرت خود را تغییر دهید. اگر همیشه با اتومبیل و با یک سری وسایل خاص سفر می‌کنید این بار با ون و وسایل کامل تر مثل چادر و ... مسافرت کنید! در کل شکل جدیدی به مسافرت های خود بدهید.
  13. طرز برخورد خود را تغییر دهید: در همین لحظه زندگی کنید. بهترین راه برای شاد زندگی کردن، متوقف کردن نگرانی از آینده و تأسف از کارهای گذشته است. برای بهتر شدن سطح زندگی خود در همین لحظه چه کارکنید خوب است؟ خب دست‌به‌کار شده و آنرا انجام دهید.
  14. اولین گام بررسی خاطره‌ها است و اینکه چه حسی به شما می‌دهند. ممکن است ناراحت شده و حتی گریه کنید. خب خودتان را تخلیه کنید و اگر لازم است گریه کنید. برای خالی کرده خود می‌توانید یک وب‌نوشت به‌صورت مستمر بنویسید یا با یک دوست صمیمی صحبت کنید. حالا که تخلیه شدید زمان تمام کردن این احساس است. انسان که قادر به بازگشت در زمان نیست، پس هر چیزی که بوده را کنار بگذارید و از همین لحظه برای بهتر شدن آن تلاش کنید. اشتباه کردن یک امر معمول است. اصلاً یک واقعیت مهم؛ از هر 100 تا کاری که انجام می‌دهیم؛ 50 کار بی‌تفاوت؛ 49 کار روی اعصاب و تنها یک کار خوشایند است. پس خیلی سخت نگیرید.
  15. قطعاً فراموش کردن کامل گذشته ممکن نیست. پس به‌جای تمرکز روی نکات منفی و مشکلات آن روی نتایج و آموزه‌های مثبت آن تمرکز کنید.
  16. مثبت فکر کنید: مهم نیست که چه چیزی دارید یا کجا هستید و چه کار می‌کنید. دقت داشته باشید که "درک صحیح و چشم‌انداز شرایطی که در آن هستید خیلی مهم تر از خود شرایط هستند". حالا که در مورد شرایط فعالی چشم‌انداز دارید و آینده‌ای آن را می‌بینید. تصمیم بگیرید که می‌خواهید در این شرایط باشید یا نه. توجه داشته باشید که در دنیا افراد بسیار زیادی از شما فقیر تر و شرایط زندگی سخت تر هستند از سوی دیگر خیلی هم پولدار تر و موفقیت تر نیز هستند.
  17. یاد بگیرید که به نکات مثبت شرایطی که در آن هستید فکر کنید و آنها را درک کنید. با تمرکز روی همین نکات مثبت و توسعه آنها سطح کیفیت کار و فعالیت مورد نظر بیشتر شده و حتی ممکن است به سطح مورد علاقه شما برسد. برای مثال فرض کنید، در یک مغازه فروش لوازم خانه کار می‌کنید، مطمئناً تا آخر عمر خود نمی‌توانید شاگرد مغازه باشید. در چنین شرایطی می‌توانید در مورد لوازم خانه مطالعه کنید و با کسب اطلاعات علاوه بر جذب مشتری، یک سری لوازم هم برای خود بفروشید.
  18. از انتقاد در مورد خود و افراد اطراف خود دست‌بردارید. هر فردی هر دو جنبه مثبت و منفی را باهم دارد. هیچ کس کلاً خوب و کلاً بد نیست. اگر به‌صورت دائم روی اخلاق های بد افراد تمرکز کنید فکر خود خسته و منفی‌باف می‌کنید. برای مثال، به‌جای فکر کردن اتفاقات منفی زندگی به شانس های و رخداد های مثبتی فکر کنید. حالا قرار است به زندگی خود فکر کنید چرا به منفی‌ها فکر کنید؟ چرا به مثبت های فکر نمی‌کنید؟
  19. زندگی خود را دیگران مقایسه نکنید. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها و ظلم به خود مقایسه کردن است. هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. هر فردی با توجه به شرایط زندگی و اتفاقات، کشش روحی و روانی زندگی خود را شکل می‌دهد و نباید زندگی افراد را باهم مقایسه کرد.
  20. اصولاً به این نوع مقایسه، حسادت گفته می‌شود. تحت هر شرایطی مقایسه دو فرد باهم نوعی حسادت فردی است. حسادت در مورد پول، موفقیت، موقعیت شغلی و ... همگی موضوعات معمول حسادت هستند. از این کار دست بکشید و تمرکز خود را روی ساختن زندگی فردی خود کنید.
  21. ظاهر خود را تغییر دهید: بدنی سالم داشتن بسیار مهم است. از قدیم شنیده‌ایم که "فکر سالم در بدن سالم است" برای سالم فکر کردن باید ورزش کرد. منظور از ورزش حتماً یک رشته ورزشی سنگین به‌صورت حرفه‌ای نیست. 20 دقیقه نرمش و حتی پیاده‌روی خود ورزش محسوب می‌شود. با ورزش سوخت ساز بدن تنظیم‌شده و انرژی کافی برای فعالیت های روزانه خواهد داشت. از سوی دیگر چربی های اضافه و مضر نیز به‌مرور با همان سرعتی ایجادشده‌اند از بین خواهند رفت. یک سال انتظار بدن ورزیده و ورزش کاری نداشته باشید. ورزش بدن‌سازی برای زندگی مدرن بسیار مناسب است. با وزنه‌های سبک شروع کنید و بیشتر از فرم بدن بر سلامت فکری و فیزیکی تمرکز کنید.
  • یک فرد بزرگ‌سال در طول هفته 150 دقیقه ورزش سبک هوازی یا 75 دقیقه ورزش سنگین هوازی نیاز دارد. ورزش های ساده هوازی شامل قدم زدن، آرام شنا کردن و سایر فعالیت های فیزیکی سبک روزمره می‌شوند. ورزش های سنگین هوازی هم که در سالن های ورزشی زیر نظر مربی انجام می‌شوند.
  • هر هفته دو روز روی ورزش های کششی تمرکز کنید. ورزش های کششی بهترین درمان و روش بیدار کردن عضلات هستند. به‌مرور و آرام ورزش های کششی را توسعه داده و حرفه‌ای تر برخورد کنید.
  • مفصل های یکی از نقطه‌ضعف مردم ساکن شهر است. درد مفاصل که در نمونه‌های پیشرفته به رماتیسم منجر می‌شود یکی از شایع‌ترین بیماری های شهری است. دلیل رماتیسم بلند کردن اجسام سنگین نیست، بلکه ضعف مفاصل است که قدرت کافی را ندارد و به استخوان آسیب می‌زنند.
  • غذای سالم و کافی مصرف کنید: غذایی که مصرف می‌کنید را به یاد  داشته باشید و هر یکم ماه خود را وزن کنید. غذای سالم مصرف کنید. بدون غذا سالم بدن کسل و کند می‌شود و این حالت روی فکر هم تأثیر می‌گذارد.
  • میوه‌ها و سبزی‌ها کلید طراوت پوست و مو هستند. حتماً میوه بخورید. کمتر غذاهای چرب و پر کالری مصرف کنید. وعده‌های غذایی را کوچک و تعداد آنها را زیاد تر کنید.
  • اگر مستعد افسردگی و گوشه‌گیری هستید، الکل و کافئین کمتر مصرف کنید. فکر شما را نابود می‌کنند.
  • تیپ و سبک لباس پوشیدن خود را عوض کنید: تیپ زدن فقط به معنای بهتر پوشیدن نیست. تیپ زدن شامل موی مرتب داشتن و لباس های متفاوت پوشیدن  و در کل هر تغییر جدید در ظاهر هست. در شرایطی که احساس می‌کنید کسل هستید با تغییر ظاهر و تیپ و پوشیدن لباس های مرتب و موی کوتاه شده احساس شادابی و تغییر می‌کنید.
  • لباس های جدید بخرید. لباس های شلخته و بد فرم را حذف کنید. در طور روز لباس های خوب و مرتب بپوشید. تیپ زدن الزاماً به معنای رسمی پوشیدن نیست. لباسی که در آن راحت هستید و نسبت به آن احساس خوبی دارید را انتخاب کنید. لباسی که هم راحت است و هم مرتب و جذاب.
  • نمونه موی خود را تغییر دهید. حتی اگر لازم است موهای خود را رنگ کنید. اگر موهای بلند دارید، نمونه‌های کوتاه را نگاهی کنید و اگر موی کوتاه دارید باکمی صبر سبک های بلندتر را انتخاب کنید.
  • مردها می‌توانند نمونه ریش خود را تغییر دهند. ریش پروفسور هم فکر بدی نیست. اگر همیشه ریش‌دارید، نمونه آن را تغییر  دهید یا کلاً آن را بتراشید.
نکات:
  1.  در زندگی خود تعادل بین کار و تفریح را حفظ کنید. اگر فقط کارکنید، لذت زندگی را از دست می‌دهید و اگر فقط تفریح کنید، سرمایه و پول خود را از دست می‌دهید و دیگر قادر به ادامه دادن زندگی نخواهید بود.
  2. الگوسازی و الگو داشتن یکی از روش های تغییر زندگی است. یک شخصیت فیلم یا فرد معروف یا حتی یک فرد تأثیرگذار در زندگی شما می‌توانند الهام‌بخش انتخاب‌ها  و تغییر زندگی باشند. نویسنده، فیلم‌ساز و ... مورد علاقه خود را پیدا کنید و سعی کنید از آنها الگوبرداری کنید.
  3. اگر سال های پیش ازدواج‌کرده‌اید و رابطه عاشقانه کمی با همسر خوددارید، تغییر در آن ایجاد کنید و سعی کنید از این حس استفاده کنید. روابط عاشقانه خود را بیشتر کنید.
  4. اگر می‌خواهید تیپ خود را عوض کنید اما به اینکه چه کارکنید مطمئن نیستید، سعی کنید از نمونه‌ها و الگوهایی که خود مغازه‌دارها ست می‌کنند استفاده کنید. در مورد مو هم می‌توانید از آرایشگر خود کمک بخواهید. 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟