چطور باانگیزه باشیم

اولین گام باانگیزه بودن "هدف" داشتن است و انگیزه عامل حرکت، تمرکز و آماده بودن. از سوی دیگر با فرد باانگیزه باید هوشیاری و سریع باشد و مثبت فکر کند. ذهن در چنین حالتی آماده مبارزه و پیروز شدن است. برای باانگیزه بودن رقابت لازم است و این رقابت ممکن با دیگران یا با خودتان باشد و رقابت حساس بدون امتیاز و عدد و رقم بی‌معناست. فرض کنید برای کاهش وزن برنامه ورزشی پیاده‌روی، دو و پروانه داریم. یک ورق کاغذ بردارید و هر روز دقایق و تعداد حرکات ورزشی خود را یادداشت کنید. با این کار هم روند پیشرفت کردن خود مطالعه و هم احساس رقابت و انگیزه می‌کنید. در این مطلب روش "باانگیزه بودن" به طور خلاصه آموزش داده شده است.


گام‌ها:
  1. "انگیزه داشتن" یک حالت ذهنی است و تا جای ممکن باید در حفظ آن کوشا بود. اولین نکته برای تفکیک این حس از سایر حالت های مغزی بار مثبت آن است. افکار مثبت محرک انگیزه هستند، پس افکار منفی را از خود دور کنید. اما افکار مثبت معمولاً کوتاه‌مدت هستند و خیلی سریع فراموش می‌شوند. با آرزو کردن و تخیل دوام و ماندگاری حس خود این افکار مثبت طولانی تر می‌شود. برای جلوگیری از خیال‌پردازی زیادی، قانونی برای خود در نظر بگیرید؛ "پس از هر بار آرزو و تخیل کردن، باید یک کار مثبت یا قدمی در راه رسیدن به آن انجام بدم!"
  2. همیشه به یاد داشته باشید که افکار هر فردی با فرد دیگر فرق دارد و افکار و خواسته‌های شما فقط و فقط به خودتان ربط دارد. ممکن است افرادی آرزو داشتن موقعیت فعلی شما و بسیار هم آرزو داشتن موقعیت دیگر را داشته باشند. درهرصورت افکار و ایده‌های هر فرد مختص خودش است و هر فردی مسئول زندگی خود. سعی کنید بر اساس خواسته‌ها و آرزو های خود زندگی کنید (قرار نیست زندگی خوب را با بهشت یکی کنید، واقع‌گرا باشد). هر چقدر هم که شرایط زندگی پیچیده و سخت و طاقت‌فرسا باشد، باز هم می‌توان روزنه‌های امید و راه‌های رسیدن به آرزوها را پیدا کرد.
  3. سعی کنید به مسائل و اتفاقات خوب و مثبت فکر کنید. هر ساعت زندگی روزمره همراه با اتفاقات و رخداد های مختلف است. گاهی این رخدادها جدید هستند و گاهی هم تکراری. درهرصورت سعی کنید به مسائل منفی توجهی نکنید و فقط مثبت و بر انرژی فکر کنید. در وقوع بسیاری از اتفاقات شما موثر نیستند، پس در چنین حالتی شما فقط ناظر هستید و تنها کاری که می‌توانید انجام دهید دقت کردن و فکر کردن به آنهاست یا فراموش کردن آنها. رخداد های منفی را فراموش کنید و فقط روی مسائل خوب و پر انرژی تمرکز داشته باشید.
  4. دقت داشته باشید که "انگیزه داشتن" خود یک رقابت است و نیاز به انگیزه دارد. همیشه منتظر انگیزه‌های بیرونی و اتفاقات اطراف نباشد. بخش اصلی انگیزه در درون آدم و ذاتی‌ترین افکار شخص شکل می‌گیرد. از خودتان شناخت کامل و خوب داشته باشید تا انگیزه‌های اصلی خود را هم درست شناسایی کنید.
نکات:
  1. موانعی در زندگی وجود دارد اما باید از آنها عبور کرد. همان طور که یک قدم اشتباه ممکن است تمام قدم های درست را نابود کند، یک قدم درست هم ممکن است تمام قدم های اشتباه را درست کند. پس یاد بگیرید که در زندگی خود باید پیش بروید و هرگز متوقف نشوید. چه بخواهید چه نخواهید این زندگی است و می‌گذرد و فقط اینکه از آن لذت ببرید یا خیر و تغییر شکل آن دست شماست.
  2. خفه کردن پتانسیل های درونی اشتباه‌ترین عمل زندگی است. اگر احساس می‌کنید در زمینه‌ای خاص پتانسیل بسیار زیاد دارید و انگیزه و خواسته‌های خود را فراتر از دیگران می‌بینید، خودتان را خفه نکنید، دست‌به‌کار شوید و قدمی برای آزاد کردن این پتانسیل بردارید.
  3. صحبت کردن و درد دل گفتن کار خوبی است، اما با کسی صحبت کنید که بعداً شما را مورد بازخواست قرار دهد. اگر امروز به او میگویید "دوست دادم ورزش کنم" چند روز بعد از شما بپرسد "ورزش کردی؟" و اگر به گفته خود عمل‌نکرده‌اید، بازخواست پس بدهد و حتی کمی برخورد محکم و قاطع بد نیست.
  4. از تغییر و رقابت نترسید. چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. مطمئن باشد همه حس رقابت و کنجکاوی را درک می‌کنند و اگر شکست هم بخورید خود باز یک موفقیت است چون حالا کلی تجربه دید.
تذکرها:
  • در مورد زندگی انعطاف‌پذیر باشد.
  • انگیزه داشتن به معنای به‌زور خندیدن و به‌زور خوشحال بودن نیست. سعی کنید از خودتان راضی باشید.
  • اگر از کارهایی که تا الآن انجام داده‌اید راضی نیست، اول خودتان را ببخشید و بینید چه تجربه به مثبتی از کارهای قبلی خود به‌دست آورده‌اید. حالا بافکری آزاد و مثبت پیش بروید.
  • وقتی به ایده و کاری که می‌کنید اعتقاددارید از چیزی نترسید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟