مدیریت مؤثر گروه‌های کوچک

برای مدیریت تیم های کوچک توانایی‌های زیادی لازم است. شاید در ظاهر مدیریت تیم های کوچک ساده‌تر از مدیریت یک مجموعه ی بزرگ به نظر برسد اما این‌طور نیست، مدیریت گروه‌های کوچک مشکلات و مسائل خواص خود مثال محدود بودن منابع و تنوع کارکنان را دارد. از اینرو موفقیت یک گروه کوچک ( که همان رسیدن به اهداف نهایی که ممکن است انجام یک پروژه یا تجارت باشد ) با مطالعه و دقت مدیر آن میسر میشود.

راهکارها:
۱. توانایی‌های بالای کارمندان: در گروه‌های کوچک به دلیل محدودیت در منابع و امکانات، امکان استخدام تعداد زیاد کارمندان وجود ندارد. از اینرو به جای استفاده از کارمندان متخصص در یک زمینه ی خاص باید از کارمندان کم و توانایی‌های زیاد استفاده کرد. پس در زمان استخدام فقط به تخصص افراد نگاه نکنید بلکه به تمام توانایی‌ها و بیشتر توانایی‌های عمومی آن‌ها توجه داشته باشید.

۲. برنامه‌ریزی با دقت و توجه: در تیم های کوچک سازماندهی و برنامه ی روشن داشتن یکی از اصلی‌ترین رکن های پیش رفت است. پس هر فرد باید دقیقاً از وظایف خود مطلع باشد و دقیقاً بداند که در پروسه ی انجام پروژه در حال انجام چه کاری و پیش رفتن در چه پروسه‌ای است. پس گام به گام و از هم گسیخته به کارمندان خود کارها ندهید. بهترین راه رسم یک نمودار برنامه‌ریزی بصری برای تمام تیم است تا همگی بدارنند خودشان و دیگران در حال چکاری هستند تا درک بهترین از فعالیت‌ها و زمان بندی ها داشته باشند.

۳. ابلاغ وظایف هر فرد بر اساس اولویت کارها:گاهی مدیرهای گروه‌های کوچک چنان غرق مرتب کردن گروه می‌شوند که انرژی و زمان بسیار بیشتری صرف میکنند تا اگر تنها کار میکردند. دقت داشته باشید که شما تیم دارید تا کارهای سریعتر با دقت تر و بهتر انجام شود نه اینکه فقط برای خود دردسر و فکر زیادی و خستگی بیشتر ایجاد کنید. پس با تنظیم و ارسال دقیق وظایف هر فرد کارها را ساده کنید نه پیچیده. در زمان استخدام کارمندان خود دقت داشته باشید تا در طور پروسه به همه ی‌ آن‌ها اعتماد کنید و با اطمینان کارها را به آن‌ها بسپارید و نگران چیزی نباشید.

۴. شما هم یکی از کارمندهای شرکت هستید: در گروه‌های کوچک مدیر گروه تنها برنامه‌ریزی نیست بلکه در کنار برنامه‌ریزی باید کنار سایر کارکنان وظایف دیگری هم داشته باشد. از اینرو خود را جدای از کارها و دوندگی های تیم ندانید.

۵. رشد در تیم در کمال آرامش و دوری از درجا زدن: در گروه‌های کوچک به دلیل نزدیک بودن افراد به‌هم معمولاً پس از مدتی بین آن‌ها رابطه ی دوستی ایجاد میشود. این رابطه ی دوستی در صورتی که سالم باشد به پیشرفت تیم کمک خواهد کرد اما معایب هم دارد. البته هر عیبی قابل درمان است. محیط کار هرگز نباید تبدیل به محل گپ زدن‌های دوستانه شود. محل کار برای کار است و لاغیر. پس دوستی بین افراد در شرایط کنترل شده و صحیح نه تنها مضر نیست بلکه کمک هم میکند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟