چطور زمان خود را مدیریت کنیم

این روزها همه افراد با هر سن و شغلی کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و همه دنبال انجام بیشتر و بهترین کار در روز خود هستند . شاید شما هم حس افسردگی و ناراحتی از دست دادن یک روزکاری خوب را تجربه کرده باشید . در جامعه‌ای که همه به دنبال بالابردن راندمان روز خود هستند زمان و مدیریت آن کلید اصلی موفقیت و پیشرفت است . حدود دو سال پیش در همین بلاگ مطلبی با عنوان (( زمان در دستان من )) منتشر کردم. در این مطلب بیشتر به راهکارهایی اساسی در مورد بالاتر بودن راندمان زمان در دسترس اشاراتی شد . اما در مطالب امروز بیشتر به بررسی راهکارهای کوتاه و اساسی با راندمان بالا جهت تغییر رویه ی فعلی که موجب از دست دادن زمان و تغییر رویه دادن به روش درست استفاده از زمان خواهیم پرداخت . پس اگر آماده ی یک تجربه ی تکان دهنده و تأثیر گذار روی تمام زندگی خود هستید ادامه ی مطلب را مطالعه کنید .

راهکارها :

۱. لیست تصادفی ای از کارهای مورد علاقه و کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید، اصلی‌ترین کاری که باید انجام دهید همین بخش است . عمده ی مشکلات از همین سردرگمی در کارها و باید و نباید ها ایجاد میشوند. 

۲. مورد ذکر شده در لیست فوق را به روش زیر ارزشگذاری کنید : اولویت ۱ :‌ کارهایی که باید امروز شوند اولویت ۲ : کارهایی که باید تا هفته ی دیگر انجام شوند اولویت ۳‌ : کارهای که باید تا یک ماه دیگر انجام شوند اولویت ۴ : کارهای که باید تا یک سال دیگر انجام شوند 

۳. یکی از اصلی‌ترین و مؤثر ترین کارهای پس از روشن شدن تکلیف شما در گام اول و دوم بالانس و متعادل کردن وقتی است که روی هر کاری میگذارید . * لیست ای از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید تهیه کنید . با این روش روی کاری که زیر دستتان است متمرکز خواهید شد و یک به یک کارهایی روزانه ی خود را با خیال راحت و تمرکز انجام دهید. اگر زمان زیاد آوردید و شروع به انجام دادن کارهای فردا کنید . * لیست ای از کارهای هفتگی خود تهیه کنید . اگر تمام کارهای این هفته ی خود را انجام داده‌اید کارهای هفته ی بعد را اگر انجام شدنی هستند شروع کنید . * لیست ای از کارهای ماهانه ی خود تهیه کنید و مانند برنامه ی هفتگی به اتمام آن کارهای ماه آینده را به ترتیت اولویت شروع کنید. * یک لیست خیلی کلی از کارها و آرمان‌هایی که برای یک سال آینده ی خود دارید تهیه کنید و طبق آن همه برنامه ر یز ی ها را انجام دهید. * اهداف خیلی دراز مدتی برای خود تعیین کنید . در این بخش احتمالاً هر چند وقت یکبار نیاز به تغییرات جزئی خواهید داشت. 

۴. با شروع روز کار های خود را شروع کنید . بسیاری از افراد صبح ها بیشتر از بعداز ظهر ها فعال هستند پس با شروع روز کار خود را شروع کنید تا برای بعد از ظهر فقط کارهای خرد با‌ارزشی کمتر داشته باشید. 

۵. کارهای خود را در بخش‌های ریز شده یک ربع یا نیم ساعته یا ساعت با ساعت انجام دهید و بین هر بخش کمی اسراحت کنید . پنج دقیقه‌ای قدم بزنید و فکر خود را آماده انجام ادامه ی کار کنید . 

۶. زنگ تفریح : در حین انجام کار خود زنگ تفریح به خود دهید ذهن شما آزاد شود و راحتتر فکر کنید و تمرکز بیشتری روی کار خود پیدا کنید . 

۷. شروع این رویه ی تغییر یک سوی راه و سوی دیگر آن تداوم رویه ی فوق است . روی کارهایی که انجام داده‌اید خط بکشید یا این‌ کار در پایان روز با مشاهده ی لیستی از کارهای انجام شده انرژی لازم برای فردا در شما ایجاد خواهد شد . 

۸. بازیابی و باز نویسی لیست های فوق یکی از اصلی‌ترین کارها پس از کمی تداوم در روند این تغییر است. اگر لازم میدانید لیست فوق را بازنویسی کنید و کارهای جدیدی به آن اضافه کنید و حتی ممکن است نیاز به تغییر ارزش‌گذاری ها باشد . 

۹. حتماً زمانی را برای تفریح و شاد بودن قرار دهید . الزاماً پنج یا پانزده دقیقه ی زمان استراحت برای این کار نیست . مثلاً صبح روز تعطیل آخر هفته را برای دور هم بودن و خوشگذرانی قرار دهید و از آن بهترین استفاده را ببرید . 

۱۰ . شب‌ها بین ۶ تا ۸ ساعت بخوابید . کم خوابی بیشتر باعث از دست دادن زمان می‌شود تا بالابردن بهره بری. معمولاً به ازاء هر یک ساعت کم خوابی دو تا سه برابر نیاز به خواب خواهید داشت . 

۱۱ . راحت و انعطاف پذیر باشید . برنامه ی خود را آزادانه و بدون فشار و استرس تهیه کنید و همیشه روحیه و توانایی خود را در نظر داشته باشید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟