کار و درس با هم

معمولا پس از ورود به دانشگاه یکی از دغدغه های دانشجو ها است . اگر دوران کاردانی و کارشناسی با کمی سازش و کمک دیگران تمام شود ، پس از آن قطعا با مشکل کار همراه با تحصیل مواجه می شوید یا حتی شده اید . از طرفی با توجه به موج مهاجرت از کشور بسیار از جوان ها با ویزای تحصیلی وارد دانشگاه های خارج از کشور می شوند و برای گذراندن زندگی خود در کنار آن و حتی بیشتر از ساعات درسی کار می کنند و گروه آخر و قطعا سخت ترین حالت ادامه دادن به تحصیل برای افراد کمی مسن تر و با تجربه ی کاری است . خود من و بسیار از دوستانم در این مقطع دقیقا با همین مشکل مواجه هستند و با توجه با گرانی و روز به روز شدید تر شدن شرایط مالی و از سوی دیگر لزوم به ادامه ی تحصیل و کسب مدارک تخصصی ( که شامل مطالعه برای امتحان زبان یا کارشناسی ارشد و دکترا ) در این مطلب در مورد راه های موفقیت در چنین شرایطی و کمتر کردن آسیب به کار و تحصیل معرفی شده اند . دقت کنید که کمترین شک و عدم اطمینان روی سر نوشت کاری و حتی تحصیلی فرد تاثیر بزرگی داد و عدم موفقیت در یکی روی دیگر هم تاثیر گذار خواهد بود ( تمرکز روی اهداف و آرزو های زندگی ) .

راهکار ها :

  1. مدیریت زمان ( کلید اصلی ) : برنامه ی روزانه یا هفتگی برای خود داشته باشید و حتما ساعات درسی مناسبی در آن در نظر بگیرید . در چنین شرایطی درس خواندن نسبت به مهمانی و ورزش اهمیت بیشتری دارد اما سعی کنید با مدیریت زمان مناسب به کارهای روزانه و حیاتی برای روحیه هم برسید . دقت کنید بی برنامگی و فشار درسی غیر ضروری در آخر هفته اصلا روش صحیحی نیست . صبح روزهای تعطیل بهترین زمان برای انجام کارهای روزمره مثل ورزشی و دید و بازدید آشنا ها است و بعد از ظهر آن مثل همیشه زمان مناسب برای درس خواندن . پس در کل برای هفته ی خود برنامه داشته باشید و دقیقا یک زمان خاصی مثلا از ساعت ۶ تا ۹ شب را برای درس خواند خود قرار دهید . البته گاهی لازم است کمی بیشتر مطالعه کنید که خب با برنامه ریزی دقیق می توان به راحتی این موضوع را هم حل کرد ( چگونه زمان خود را مدیریت کنیم ) ( موفقیت در امتحان ها ) ( ۸ راه موثر مدیریت زمان ) ( صبح پر انرژی ) .
  2. انگیزه : یکی از مهمترین موضوعات در انجام دقیق و صحیح هر کاری انگیزه ی از انجام آن است . انگیزه مجموعه ی از توجیه های ذهنی خود آگاه و ناخود آگاه است که منجر به بروز یک احساس شدید می شود . یکی از روشی های با انگیزه بودن در محیطی درسی تماس و دوستی با سایر دانشجو ها می باشد . با توجه به سرعت بسیار پایین اینترنت در ایران و در دسترس سخت آن روی موبایل ایمیل و چت کردن در ایران روش مناسبی برای تماس داشتن با دوستان نیست ، از این حتما به دوستان خود تلفن بزنید و در مورد آخرین مسائل درسی گفتگو کنید . کار و تحصیل با هم قطعا روی تمرکز روی هر دو جنبه تاثیر گذار است . پس قبل از رسیدن آخر ترم و شروع امتحانات آرام آرام و از همان اول ترم درس ها مطالعه کرده و آمادگی امتحان در هر لحظه ای را داشته باشید ( ۱۰ روش مطالعه ی بهتر درس ها در زمان کوتاه )( ایجاد انگیزه ) ( دانشجوی با انگیزه ) .
  3. تعیین اهداف و پاداش رسیدن به آن ها : یکی از موثر ترین روش های تلاش برای رسیدن به اهداف ، جایزه داده برای آن است . اگر به هدفی رسیدید به خود یک جایزه ی مناسب بدهید . 
  4. محلی آرام و بی سر و صدا به دور از مسائل روزانه مثل تلویزیون و تلفن موبایل و اعضای خانواده برای زمان درس خواند خود پیدا کنید . همیشه دفترها و کتاب ها و کامپیوتر خود را در این حل قرار دهید تا با خیال راحت به آنها دسترسی داشته باشید . اگر محل کار شما کتابخانه دارد بهترین مکان همین کتابخانه است چون لازم نیست پس از خستگی راه و ... تازه درس خود را شروع کنید . 
  5. باز کردن . بازی و فعالیت های بدنی گروهی برای جوان و پر انرژی نگهداشتن فرد لازم است . از زندگی خود لذت ببرید و عادت های خود را فراموش نکنید ، برنامه ی سینمای هفتگی و فوتبال ماهانه ی خود را ادامه دهید . با دوستان خود قرار بگذارید و از بودن با آنها لذت ببرید . با مدیریت زمان و تمرکز روی اوقات بهترین و پر بازده ترین ثانیه های خود را خواهید ساخت ( چگونه در لحظه زندگی کنیم ) .
  6. از دوران درسی و کاری خود لذت ببرید . تمام وقت کار کردن و درس خواند ! قطعا فعالیت مغزی بالایی لازم دارد و قطعا یک فرد باهوش قادر به این کار خواهد بود . پس شما هم باهوش هستید و کار بزرگی انجام می دهید . تمرکز و دقت روی درس و کار و لذت بردن از زندگی کلید موفقیت است . 
نکات :‌
  • از دوستان و آشناهای خود بخواهید که شرایط شما را درک کنند . درس خواند نیاز به زمان و دقت دارد و در دوران امتحانات و آخر ترم زمان باید درس خواند . 
  • اگر به دلیل مسائل کاری جلسه ای کلاس را حاضر نبودید حتما به استاد خود سر بزنید و برای او دلیل عدم حضور خود را توضیح دهید . از استاد انتظار کمک نمره ای در پایان ترم نداشته باشید اما مطمئن باشید او شرایط شما را درک می کند و اگر لازم باشید در مورد روش مطالعه ی موثر تر درس به شما توضیحاتی خواهد داد .  
توجه :
  •  انگیزه ی شما از تحصیل در این رشته چیست ؟ همیشه برای این سوال پاسخ مناسب داشته باشید . 
  • از کار خود نزنید . اگر احساس میکنید درس خواند به کار شما آسیب وارد میکند لازم است در مورد تعداد واحد های درسی خود تجدید نظر کنید .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟