شناسایی اهداف زندگی و رسیدن به آنها

یکی از مشکلات امروزی جوان های جامعه ایران نداشتن هدف است. بروز چنین مشکلی نه دلیل اقتصادی و نه سیاسی دارد. بلکه تنها دلیل آن عدم آموزش زندگی کردن در مدارس است. با یک جمله می توان مشکل کار را نشان داد.« اگر زندگی یک سفر باشد، بدون برنامه چطور می توان سفر کرد؟ اهداف زندگی در واقع مقصد های مسیر سفر هستند و تا زمان رسیدن به آن شناخت کاملی از ان بدست نخواهد آمد.»

راهکارها

1. در مورد اینکه چه چیزی می خواهید تصمیم نهایی بگیرید. تایین هدف متضاد با رها کردن خود در مسیر اتفاقات است. اگر چیزی که می خواهید را ندانید یا در مورد آن مطمئن نباشید، زندگی شما در دستان دیگران قرار خواهد گرفت و هر چه بادا باد می شود. اولین گام تعیین هدف پاسخ به یک سوال است «من دقیقا چه چیزی می خواهم؟». کوشش در راه این هدف است که تعیین کننده مسیر زندگی شما خواهد شد. از سوی دیگر رسیدن به هر هدف زمان پایان دارد و تا آخر عمل نمی توان در راه آن تلاش کرد.

* برای شفاف سازی هدفی که انتخاب کرده اید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه چیزی در مورد هدفم می دانم؟
- چه اطلاعاتی در مورد این هدف دارم؟
- چه اطلاعاتی لازم دارم؟ کجا می توانم جواب این سوال ها را بگیریم؟
- چه توانایی برای موفق شدن باید یادبگیرم؟
- راهی که انتخاب کرده ام بهترین راه برای رسیدن به هدف است یا راه های دیگری وجود دارد.

2. آرام و پیوسته شروع به حرکت کنید. الزاما اهداف بزرگ نیستند و معمولا اهداف بزرگ دور از تصور هستند و انگیزه رسیدن به آنها کاهش میابد. در نظر داشته باشید که برای رسیدن به اهداف بزرگ هم باید به اهداف کوچکتر رسید. پس فعلا یک برنامه کلی در مورد هدف اصلی و اهداف لازم آن بنویسید. سپس هدف فعلی خود را رسیدن به این اهداف کوچکتر قرار دهید.

* در مورد هدف باید بتوان برنامه ریزی، زمان بندی دقیق، شدت تلاش و توضیحات بیشتر نوشت. اگر در مورد هدفی که انتخاب کرده اید این اطلاعات ناقص است یعنی هدف خود را خوب نمی شناسید. یا باید تحقیق کنید یا آنرا به اهداف کوچکتر تقسیم کنید که بتوان در مورد آنها دقیقتر صحبت کرد.

3. رسیدن به این هدف چه تاثیر در زندگی شما خواهد داشت؟ چه جنبه ای از زندگی و شخصیت شما تغییر خواهد کرد؟ فرض کنید هدف «پول دار شدن» یا «موفقیت در زندگی باشد» خب چه برنامه ای برای رسیدن به آن دارید؟ پیش از برنامه ریزی باید به طور دقیق هدف خود را توصیف کنید. تا چه زمانی باید به هدف برسید؟ دقیقا هدف شما چه شرایطی دارد؟ چه حسی دارد؟ فردی که به این هدف رسیده چه ویژگی هایی دارد؟ دقیقا هدف خود را توصیف کنید تا قابل برنامه ریزی باشد. حالا آنرا به برنامه های کوچکتر تقسیم کنید و از همین لحظه برای رسیدن به اولین موفقیت تلاش کنید. طبق برنامه! به جای فرار از مشکلات برنامه آنرا اصلاح و هماهنگ کنید. شما که از اتفاقات آینده خبر ندارید، طبیعی است که برنامه به صورت مستمر باید کمی تغییر کند اما خط مشی اصلی آن ثابت است. حالا فرض کنید به اولین موفقیت رسیدید. چه حسی دارید؟ چه تغییری در زندگی شما ایجاد شده است؟
* تلاش در جهت رسیدن به هدف خود را در اولویت قرار دهید. در چنین شرایطی گاهی لازم است سایر جنبه های زندگی را با این مسیر جدید هماهنگ کرد. از یکسری کارها دست کشید و روی هدف متمرکز شد. فرض کنید هدف « کسب مقام تدریس پارکور باشد» در چنین حالتی هر روز ساعت ها باید تمرین کرد و این موضوع قطعا روی سایر جنبه های زندگی شما تاثیر گذار خواهد بود. زمان کمتری برای حرف زدن با دوستان و تفریح خواهید داشت. ساعات کمتر وقت برای خوابیدن خواهید داشت و ساعات مشخصی که در باشگاه تمرین می کنید تحت هیچ شرایط نباید از دست برود. پس تمرین و شرکت در مسابقه کمینه تربیت بدنی در اولین قرار دارد.

4. وقتی دست به کار شدید مثبت فکر کنید. تحت هیچ شرایط به شکست فکر نکنید. به حرف های کوبنده دیگران توجه نکنید و برای رسیدن به هدف خود با روحیه ای مثبت و شاداب تلاش نکنید. حرف های کلاسیک جنگیدن برای رسیدن به هدف را فراموش کنید. زندگی صحنه جنگ نیست. شاداب و پر انرژی در جهت هدف خود طبق برنامه تلاش کنید. نا امید نشدن یعنی تحت هیچ شرایط هیچکسی و هیچ اتفاقی نباید روحیه شما را خراب کند! در چنین شرایطی صد در صد گرانتی شده به هدف خود خواهید رسید.

5. خودتان را دست کم نگیرید. گاهی پس از یک دوره سخت کوش فرد دچار خود کوچک بینی شده و شدت تلاش خود را کاهش میدهد، چون فکر می کند که زیادی از خود انتظار داشته. به مرور ظرفیت خود را افزایش دهید. تلاش کردن هم مثل بارفیکس رفتن به مرور پیشرفت می کند. روز اول حتی یک بارفیکس هم نمی شد زد اما به مرور یک، دو، سه و .... تلاش هم همین روند را دارد.

6. حتما فکر ها و حرف ها خود را یادداشت کنید. این حرف ها را فقط یادداشت نکنید! هر روز یک ربع تا نیم ساعت آنها را مرور کنید. در چنین شرایطی اهداف و راه حل های ناگهان خود را فراموش نمی کنید. یک سالنامه بردارید و با یک خودکار خوب هر آنچیزی در ذهن دارید را رگباری بنویسید. مطمئن باشید بهترین روش برای آرام و مرتب کردن مغز نوشتن است.

7. به خود ثابت کنید! با نوشتن و حرف زدن هیچ چیزی عوض نمی شود. باید عمل کرد! فرض کنید هدف «خرید خانه تا دو سال دیگر است» بدون کار کردن و فعلایت داشتن چطور می توان پول این خانه را فراهم کرد؟ پس از نوشتن و مشخص کردن مسیر حالا باید به سرعت وارد عمل شد. تا زمان که انگیزه اولیه در شما هست شروع کنید که با موفقیت در هر مرحله انگیزه های بیشتر بیشتر می شوند.

8. کار های خود را عقب نیندازید. وقتی هدف زیادی بزرگ یا خیلی کوچک باشد فرد ممکن است دچار مشکل عقب انداختن کارها شود. زمان تنها ماهیت دنیاست که هرگز باز نمی گردد و گذر آن یکبار است! آنرا از دست ندهید و از همین الان شروع کنید! اصلا یک پیشنهاد ساده برای شما! همین الان یک هدف خیلی کوچک در نظر بگیرید. مثلا اگر هدف اصلی «20 کیلو لاغر شدن تا عید سال آینده» است. همین الان 20 تا بشین پاشو تمرین کنید. بله همین الان!

9. تفریح های خود را نیز تابعی از هدف خود کنید. فرض کنید هدف شما «موفقیت در امتحانات پایان ترم این ترم دانشگاه است» برنامه مشخصی هم دارید! حالا به جای تفریح های غیر مرتبط به جای ناهار رفتن بیرون با دوستان و گفتگو های عادی کردن با دوستانی که درس خوان هستند قرار یک ناهار علمی بگذارید. ناهار رفع اشکال! یا قدم زدن شناسایی نکات مهم!

10. حتما روند مسیر خود را بررسی کنید. بر اساس زمان بندی خود روند موفقیت خود را بررسی کنید. درست و با سرعت دقیق در این مسیر پیش رفته اید؟ در خود انتظار صحیح داشته اید؟ زندگی شما با این مسیر هماهنگ شده است یا نه؟ اگر نشده چکار باید کرد؟ چند روزه باید این هماهنگی انجام شود؟ و بسیاری سوال های دیگر که باید در کمتر زمان ممکن حل شوند.

نکات

* تصمیمات کوچک هم ممکن است اثر بزرگ داشته باشند. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که رسیده به هدف مسیر دارد و این مسیر ایستگاه های بسیار. رسیدن به هر پیچ این مسیر می توانید یک هدف کوچک باشد. قضیه دو دوست که برای کوهنوری رفته بودند را فراموش نکنید. روزی یک نفر برای بار اول کوهنوری را شروع می کند. هدف آنها رسیدن به ایستگاه اول بود. اواسط مسیر او خیلی خسته می شود. دوست او می گوید که یک پیچ دیگر تا ایستگاه مانده است. او با همین وعده یک پیچ دیگر به هدف میرسد در صورتی که واقعا خسته شده بود و اگر هدف رسیدن به پیچ بعدی نبود قطعات به هدف نمی رسید.

* باو داشته باشید که شما موفق خواهید شد. چون شما می توانید و در به اهداف خود میرسید!

* حرف تند و ناراحت کننده دیگران را فراموش کنید. یک گوش در و گوش دیگر دروازه! وقتی به هدف خود باور دارید مطمئن باشید موفق خواهید شد و تحت هیچ شرایط روحیه خود را خراب نکنید. لبخند فراموش نشود!

* چرا دیگران موفق می شوند اما من موفق نمی شوم، چرا دیگران از من موفقتر هستند؟ چرا قوی تر هستند؟ هرگز این سوال ها را مطرح نکنید! به جای کوبیدن خود و ایجاد افکار منفی به نکات مثبت نگاه نکنید و سعی کنید از آنها درس بگیرید. شما هم موفق خواهید شد! مطمئن باشید اگر در جهت درست تلاش کنید موفق خواهید شد.

* حتما از امکانات و ابزارهای موجود استفاده کنید. انسان ابزار را برای بالا بردن کیفیت و سرعت اختراع می کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟