چطور ذهن فعال و سریع داشته باشیم

خب پس تصمیم دارید ذهنی سریع و فعال داشته باشید. تنها راه سریع و فعال نگاه‌داشتن ذهن تمرین است. با تمرین حتی طرز فکر و تصمیماتی که می‌گیریم تغییر می‌کنند.  قطعاً شما هم از فراموش کردن یک موضوع مهم در موقعیتی حساس ناراحت و عصبانی شده‌اید. هر چه ذهن فعال تر و سریع تر باشد در موقعیت های حساس هم تصمیمات و موضع‌گیری های بهتر خواهد داشت. راه‌های بسیاری برای فعال کردن و فعال نگاه‌داشتن ذهن وجود دارد. در این مطلب به برخی از آنها اشاره شده است.

راه‌کارها:
  • یادداشت‌برداری: هیچی ربطی ندارد که چقدر حافظه شما خوب است یا همه‌چیز را حفظ می‌کنید. حتماً یک دفترچه یادداشت برنامه‌ها و کارهای روزانه و یادداشت‌برداری داشته باشید. یک دفتر مقاوم که هر آن چیزی که باید حفظ کنید و لازم است را در آن یادداشت می‌کنید. یک دفتر کامل اطلاعات!
  • یک سالنامه یا دفتر جذاب و خوش‌رنگ که از دیدن آن لذت ببرید انتخاب کنید و همه آن را همراه داشته باشید. بهتر است یک خودکار هم همراه آن باشد. در انتخاب این دفتر دقت کنید که دقیقاً همان چیزی باشد که می‌خواهید. هر چه سریع تر این دفتر را تهیه کنید و با نوشتن برنامه‌ها و کارهای روزانه و اطلاعات زیر خود را به نوشتن عادت دهید.
  • با خودتان یک مسابقه خواص داشته باشید. همه ما یک سری آرزو و خواسته داریم. آرزو های شخصی و غیر وابسته به خانواده و زن و بچه و مادر و پدر! آرزوها و خواسته‌های کاملاً شخصی و درونی! برای این هدف یک جایزه خوب در نظر بگیرید. جایزه‌ای که آرزوی آن را هم دارید. حالا برای رسیدن به این هدف فارغ از هر نوع مسئله غیر مرتبط تلاش کنید و اگر به آن رسیدید به خودتان جایزه بدهید!  مثلاً فرض کنید می‌خواهید ده شماره تلفن را حفظ کنید و با توجه به اینکه خیلی کار سختی نیست جایزه آن هم معقول انتخاب می‌کنیم؛ مثلاً رفتن به مهمانی  با دوستان در آخر هفته. اگر این ده شماره تلفن را حفظ کردید این جایزه در انتظار شماست و اگر حفظ نکردید مهمانی در کار نیست!
  • برنامه ورزشی منظم داشته باشید. ورزشی کلید سالم نگاه‌داشتن بدن است و عقل سالم در بدن سالم است. منظم و طبق یک برنامه دقیق و مشخصی هر روز ورزش کنید. برنامه ورزشی خود را با توجه به توان جسمانی خودتان و فقط برای سالم نگاه‌داشتن بدن انتخاب کنید. اگر بدنی ورزیده دارید بیشتر و حرفه‌ای تر ورزش کنید، اگر هم خیلی وقت است ورزشی نداشته‌اید از قدم زدن و ورزش های ساده شروع کنید. قرار نیست خودتان خسته‌وکوفته کنید. فقط بدن خود را سالم و سرحال نگهدارید. از زیادی خوردن و بر عکس آن گرسنه نگاه‌داشتن خود پرهیز کنید. سر ساعت و به‌اندازه غذا بخورید و اگر خیلی احساس گرسنگی ندارید لازم نیست غذا بخورید. مثلاً اگر ساعت ناهار است و احساس گرسنگی ندارید غذا نخورید و چند ساعت بعد اگر گرسنه شدید یک سوم پرس غذا بخورید.
  • برای خودتان خصوصی ناخودآگاه نویسی کنید. ناخودآگاه نویسی یعنی "خودکار را روی ورق قرار بده و هر چیزی که دل تنگت می‌خواهد بنویس". با این کار نگرانی‌ها، مشکلات، دغدغه‌ها و حتی اهداف و خواسته‌های خود را شناسایی می‌کنید. در واقع با ناخودآگاه خود بهتر آشنا می‌شوید. برنامه زندگی خود را از روی این نوشته‌ها تنظیم کنید.
  • هرگز مطالعه کردن و علم‌آموزی را کنار نگذارید. فارغ‌التحصیل شدن و زیاد بودن کار و غیر را بهانه نکنید. هم کتاب های داستان و هم کتاب های علمی و روزنامه مطالعه کنید. اگر خیلی سرتان شلوغ است حداقل روزنامه مطالعه کنید. آرامش باشید و روی متن تمرکز کنید و شروع به مطالعه کنید. بهترین محل مناسب برای مطالعه کتابخانه، پارک و حتی یک کافه آشنا است. با مطالعه کتاب ذهن فعال‌شده و هیچ‌چیزی در دنیا بهتر از مطالعه و تفکر در مورد مطالب مغز را فعال نمی‌کند.
  • خودآموز باشید همان طور که به دیگران آموزشی می‌دهید. سعی کنید معلم خود باشید و به خودتان آموزش دهید. ماندگارترین روش فعال نگاه‌داشتن مغز خودآموزی است. وقتی یک موضوع مهم و طولانی را به خودتان آموزش دادید جایزه را نیز فراموش نکنید. مثلاً قرار است 10 جلد کتابی را مطالعه کنید. هر وقت مطالعه آنها را تمام کردید برای خود یک جایزه خوب بخرید! انسان برای انجام کارها نیاز به انگیزه داد و بهتر انگیزه جایزه است.
  • اهداف مهم زندگی خود را همیشه به یاد داشته باشید. اهداف مهم و اصلی زندگی خود را روی یک ورق بزرگ و واضح بنویسید و روز آینه اتاق خود قرار دهید. باهر بار مشاهده این برگه مغز شما فعال‌شده و انگیزه بیشتر مطالعه کردن و کار کردن پیدا می‌کند. این اهداف را به کمک ناخودآگاه نویسی که پیش‌تر در مورد آن توضیح دادم شناسایی کنید.
  • در زندگی خود یک سری احساسات مشترک با جامعه پیدا کنید. این که آدمی فرد دیگری یا گروه دیگری با احساسات و خواسته‌های مشابه خود پیدا می‌کند بهترین حس و انگیزه است. هیچ‌چیزی بهتر از همراه و هم زبان نیست. برای مثال فرض کنید بازنشسته بانک هستید، یک گروه افراد مشابه خود که خواسته‌های نزدیک به شما هم دارند را دور هم جمع کنید و یک فعالیت مشترک شکل دهید. گفتگو های مشترک و جالب داشته باشید.
  • حساب‌کتاب های ذهنی و روی ورق انجام دهید و کمتر از ماشین‌حساب و رایانه برای این کار استفاده کنید. ریاضیات خوراک مغز است. هیچ‌چیزی لذت بیشتر از ریاضی برای مغز وجود ندارد. بعضی از ما فقط طی یکی دو سال پس از پایان تحصیلات حتی جمع و کسرها طولانی را هم کنار می‌گذاریم و خود را به ماشین‌حساب عادت داده‌ایم. سعی کنید روی کاغذ حساب‌وکتاب کنید.
  • تمرکز کنید و تصمیم خود را بگیرید. به دیگران اجازه ندهید به‌جای شما تصمیم بگیرند و هرگز برنامه خود را با دیگران تنظیم نکنید. برای فرض کنید ساعت 5 بعدازظهر پنجشنبه قرار است به‌اتفاق سایر دوستان به یک مهمانی بروید. اگر برای رفتن خود ماشین دارید که اصلاً روی کسی حساب نکنید و کار خودتان را مستقل انجام دهید. اگر ماشین ندارید با دوست خود هماهنگ کنید و با اتفاق‌نظر و تصمیم مشترک که هم شما و هم او در آن موثر هستید برنامه‌ریزی کنید. همه ما نظر داریم و حق نظر دادن. نگذارید ایده‌ها و نظرات شما انباشته شود و هیچ‌کس از آنها خبر نداشته باشد.
  • کارهایی انجام دهید که از آن لذت می‌برید. کوه نوری، پیاده‌روی، فوتبال، گل کوچک، نوشتن، موسیقی گوش دادن، کافه رفتن و غیر هر کار دوست دارید انجام دهید. با این کار ذهن تازه می‌شود و از فکر های منفی آن از بین می‌رود. این بهترین کار است. زندگی کنید! زندگی!
  • در مورد روش های افزایش حافظه و قدرت تفکر مطالعه کنید. در ایران هم کلاس برای این موضوع زیاد است و هم کتاب های زیادی چاپ‌شده. بهترین آنها را انتخاب کنید و بر اساس اینکه چقدر وقت دارید برنامه جدید افزایش حافظه و قدرت تفکر داشته باشید.
  • از هر کاری که انجام می‌دهید یاد بگیرید. فرض کنید در حال چیدن علف های باغچه هستید، روش های بهتر کنده شدن علف را آزمون کنید. یا مثلاً وقتی کتاب مطالعه می‌کنید به املاء لغات توجه داشته باشید. از هر کاری که انجام می‌دهید سعی کنید یاد بگیرید.
  • در مورد روش های افزایش قدرت ذهن در زمینه‌های منطقی، حل مسئله، تصمیم‌گیری و تمرکز و صحت مفاهیم مطالعه کنید. توانایی های مغز متنوع هستند و فقط یکی دو مورد آنها مهم نیست. همگی آنها را باید باهم ارتقاء دهید. سودوکو و جدول حل کردن یک راه است. مثلاً جوان‌ها کمتر جدول حل می‌کنند درصورتی‌که مغز آنها تشنه این کار است از طرف دیگر افراد مسن کمتر کتاب مطالعه می‌کنند  درحالی‌که کتاب خوراک مغز است.
نکات:
  1. خواب خوب خیلی مهم است. حداقل در شبانه‌روز 7 تا 8 ساعت بخوابید. خواب باکیفیت! اگر مشکل خواب ‌دارید از دکتر متخصص کمک بگیرید. درمان بد خوابی بسیار ساده است. اگر هم همیشه خسته هستید و باز هم از دکتر متخصص کمک بگیرید. شاید مشکل سوخت‌وساز بدن دارید.
  2. به دیگران اجازه ندهید که برنامه زندگی شما را تعیین کنند.
  3. منفی فکر کردن هیچ تأثیر بر حس مشکلات ندارد و فقط مغز را خسته و افسرده می‌کند.
  4. آب زیاد بنوشید. برای هر 30 تا 40 دقیقه پیاده‌روی یک لیوان آب لازم است.
  5. در مورد کارهایی که باید انجام دهید فکر کنید و بر اساس یادداشت برنامه‌ریز روزانه خود آنها انجام دهید در کنار هر کدام که تمام شد یک تیک بزرگ بزنید.
  6. حداقل در هفته سه ساعت از طبیعت لذت ببرید. آخر هفته یا یک روز مشخص برای رفتن به پارک جنگلی یا کوه یا ساحل دریا در نظر  بگیرید.
  7. مطالعه کنید. تا جای ممکن مطالعه کنید و خود را به کتاب خواندن و جدول حل کردن عادت دهید.
  8. بازی ریاضی و مسائل جالب ریاضی بهترین خوراک مغز هستند.
  9. برای انجام کارهای روزانه از دست مخالف استفاده کنید. دست راست به نیم کرده چپ و دست چپ به نیم‌کره راست مغز متصل هستند. از دست مخالف خود بیشتر استفاده کنید و تا مغز بهتر و متعادل رشد کند.
  10. اعداد طولانی را هم روی ورق و بدون ماشین‌حساب جمع و کسر و ضرب و تقسیم کنید.
  11. هنگام خرید قیمت کل را خودتان ذهنی پیش از رسیدن به صندوق حساب کنید.
  12. مطالعه کتاب علمی را هرگز ترک نکنید. کتاب علمی حتماً مطالعه کنید.
  13. مصرف الکل و سیگار را به کمینه خود برسانید. هیچ ماده مخدر وجود ندارد که برای همیشه مغز را فعال نگه دارد و خیلی روز فرد معتاد دچار افت توان مغزی می‌شود.
  14. زمان تلویزیون دیدن خود را محدود کنید.
تذکرها:
  • همیشه سخنگوی جمع نباشید و بیشتر از حرف زدن خوب گوش کنید و به حرف های زده‌شده فکر کنید.
  • به افرادی که می‌خواهند به‌جای شما فکر کنند نگاه کنید و یک جمعه تأثیرگذار (که فرد مقابل را ناراحت نمی‌کند) پیدا کنید و از او بخواهید به شما امکان فکر کردن بدهد.
  • در زندگی روزمره از ذهن خود استفاده کنید. در روابط اجتماعی خود تاکتیک داشته باشید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟