چطور به هدف خود برسیم؟

همه ما آرزو داریم. بعضی از این آرزوها بزرگ، بعضی هم کوچک هستند و فارغ از تأثیرگذاری آنها بر زندگی ما، همیشه به آنها فکر می‌کنیم و برای ما اهمیت دارند؛ اما چرا به این آرزو های نمی‌رسیم؟ و هر روز به تعویق می‌افتند. برای به واقعیت تبدیل کردن یک آرزو به مسابقه بین لاک‌پشت و خرگوش فکر کنیم، گاهی آرام و پوسته حرکت کردن بهتر از سرعتی اما کوتاه برد بودن است. باکمی برنامه‌ریزی روزانه و تغییر در عادت‌ها به آرامی و به‌مرور تمام آرزوها را می‌توان به واقعیت تبدیل کرد.

راه‌کارها:
تعیین هدف:
  1. از همین امروز برای رسیدن به هدف خود حرکت کنید. برای شروع این سؤال را از خودتان بپرسید «برای نزدیک تر شدن به هدف، حتی اگر هم شده قدمی کوچک، چه کاری انجام دهم؟» به خودتان باور داشته باشید، اصلاً مهم نیست که دیگران در مورد شما چه چیزی فکر می‌کنند یا چه می‌گویند.
  2. هدفی واقعی داشته باشید. هدفی که شدتی است اما برای رسیدن به آن باید تلاش و رقابت کرد. یک آرزوی بزرگ را به‌عنوان هدف خود در نظر بگیرید مثلاً «می‌خواهم معرف باشم» و آن را به چند هدف کوچک‌تر تقسیم کنید، مثلاً «برای معروف شدن باید اول بازیگر فیلم شد» و «برای بازیگر شدن باید هر هفته در سه آزمون بازیگری شرکت کنم» و «برای این کار باید به شهر یا کشور دیگری سفر کنم» و «برای انجام این سفر باید دو میلیون تومان پس انداز جمع کنم». پس هدف اصلی را خیلی بزرگ اما شدنی در نظر بگیرید و آن را به اهداف کوچک‌تر در مسیر آن تقسیم کنید.
  3. هدف خود را تعریف کنید و در مورد آن توضیح دهید. برای این کار بهترین روش یادداشت کردن است. در مورد اینکه چرا می‌خواهید به این هدف برسید یادداشت کنید. در مورد حسی که پس از رسیدن به این هدف خواهید داشت یادداشت کنید. دقیقاً از کلی‌ترین تا جزئی‌ترین اطلاعات و خواسته‌های خود از رسیدن به این هدف یادداشت کنید. در مورد زمان مورد نیاز هر بخش واقعیت را در نظر بگیرید. قرار شد آرام اما پوسته حرکت کنید. اگر زمان مورد نیاز را کم انتخاب کنید خیلی روز قادر به هماهنگ کردن خود با برنامه نخواهید بود و دل شکسته می‌شوید.
  4. لیست کاملاً از توانایی‌ها خود تهیه کنید. بعضی از این توانایی‌ها برای رسیدن به هدف کمک هستند، بعضی هم غیر مرتبط. درهرصورت لیست واقعی از توانایی های خود تهیه کنید و دقیقاً در آن توضیح دهید که چطور این توانایی در رسیدن به هدف ممکن است کاربردی باشد. فرض کنید هدف «می‌خواهم یک آشپز حرفه‌ای باشم» است. توانایی های فعلی شما در جهت این هدف «آشنایی با لیست غذاهای سالم»، «لذت بردن از آشپزی»، «لذت از آزمودن و طبخ غذا های جدید» و غیره. گاهی این لیست خیلی طولانی می‌شود. اصلاً مهم نیست همه‌چیز را یادداشت کنید.
  5. زمان‌بندی کردن کارهای روزانه. یک خط عمودی وسط یک کاغذ بکشید. روی آن یک سری نقطه بگذارید. سمت چپ نقاط بالا کارهایی و فعالیت های مرتبطی که همین‌الان انجام می‌دهید را یادداشت کنید و سمت راست پایین نیز توضیحات مربوط به‌کارهایی که در آینده قصد انجام آنها را دارید. برای رسیدن به آنها یک زمان حدودی تعیین کنید.
  6. برای آینده برنامه‌ریزی کنید. حالا که هدف خود را کامل تعریف و آن را به بخش های کوچک تر تقسیم کرده‌اید. روی یک ورق کاغذ گام های لازم برای رسیدن به این هدف را یادداشت کنید. توجه داشته باشید که همه‌چیز را یادداشت کنید. ممکن است در مورد بخش های مطمئن نباشید اما درهرصورت یک بازه زمانی برای آنها در نظر بگیرید. هر بخش باید زمان شروع و حتماً زمان پایان داشته باشد. در غیر این صورت هرگز خودتان را ملزم به تمام کردن بخش های نخواهید کرد.
شروع به‌کار برای رسیدن به هدف:
  1. تخیل کردن. چشمان خود را ببندید و خود را درحالی‌که به هدف رسیده‌اید تصور کنید. کجا هستید؟ چطور به اینجا آمده‌اید؟ چه احساسی دارید؟ این عمل را در طول روز چند بار تکرار کنید. آن‌قدر تمرکز کنید که سر و صدای اطراف هیچ تأثیری بر شما نداشته باشد. روی چیزی که می‌خواهید به آن برسید و آرزوی شما است تمرکز کنید و از آن دور نشوید. هدف خود را همواره به یاد داشته باشید. پیشنهاد می‌کنم در مورد خواب مصنوعی بیشتر مطالعه کنید.
  2. توفان افکار. گاهی برای رسیدن به یک هدف چنین راه وجود دارد. یک ورق سفید جلو خود قرار دهید و بدون فکر کردن و فقط از روی ناخودآگاه شروع به نوشتن کنید. هر جمله و نظری که در فکر دارید یادداشت کنید. اصلا مهم نیست چقدر منطقی یا مهم به نظر می رسد، هر ایده ای که دارید را یادداشت کنید. با این کار فکر شما منظم شده و افکار در آن دسته بندی می شوند. ذهن برای درست کار کردن هم نیاز به فکر کردن داد و هم نیاز به تصویر سازی و یادداشت برداری.
  3. استفاده از راهنما ها.  گاهی برای انجام امور شرکت ها یا افراد و حتی مطالب در اینترنت وجود دارد. حتما از راهنما ها استفاده کنید. به دفتر راهنمای لوازمی که می خرید دقت کرده اید؟ این دفترچه های راهنما تمام ساز و کار دستگاه را دسته بندی شده توضیح می دهند. در مورد سایر امور هم راهنما هایی هستند که دسته بندی شده ساز و کار را در اختیار شما قرار می دهند.
  4. کمک بگیرید. برای یافتن اطلاعات، رشد توانایی ها و آشنایی خود با موضوع مورد نظر خود از دیگران کمک بگیرید. قطعا افراد، کتاب ها، سایت ها و فیلم هایی در این مورد ساخته شده اند. به کمک دیگران سرعت انجام امور چندین برابر شده و انرژی شما صرف آزمون و خطا نمی شود. حتما از منابع مرتبط کمک بگیرید. مثلا برای زبان یاد گرفتن، با صحبت با یک دوست که در این حوزه کار می کند یا مشاور یک موسسه معتبر به راحتی می توانید کلاس و کتاب های مناسب با هدف خود را پیدا کنید و دیگر لازم نیست چنین کتاب را تست کنید یا در کتاب فروشی ها بین انتخاب کتاب ها گیر کنید.
  5. مثبت فکر کنید. همیشه مثبت فکر کنید و ایمان داشته باشید که به هدف خود می رسید. هر وقت که احساس شکست کنید و منفی فکر کنید همان لحظه شکست خود را ضمانت کرده اید! پس همیشه مثبت فکر کنید و به هدف و توان خود ایمان داشته باشید.
حرکت و تلاش برای رسیدن به هدف:
  1. هر توانایی و اتفاقی که در راستای این هدف خود از گذشته دارید را یادداشت کنید. اصلا مهم نیست که چقدر این فعالیت ها یا اتفاقات بزرگ هستند یا کوچک. هر چیزی که در این راستا تجربه کرده اید یادداشت کنید. قطعا از تولید این لیست شگفت زده می شود.
  2. از کوچکترین زمان ها هم استفاده کنید. حرکت در مسیر هدف مثل راندن کشتی بادبانی است. همیشه باد تر و در جهت مناسب نیست. گاهی باید از کوچکترین نسیم استفاده مناسب کرد. آرام و پیوسته به صورت هدف حرکت کنید و از کوچکترین فرصت و زمان که دارید استفاده کنید. زندگی صحنه نبرد نیست. چون زندگی جنگ نیست. انسان برای لذت بردن و شادی خلق شده. پس به جای جنگیدن با زندگی از آن لذت ببرید و در جهت هدف خود حرکت کنید.
  3. از اشتباهات درس بگیرد و آنها را مانع کار خود نکنید. همیشه اشتباه در زندگی وجود دارد. هیچکس نیست که اشتباه بزرگی مرتکب نشده باشد. از این موضوع اصلا نترسید. اشتباه همیشه هست. از اشتباهات درس بگیرید و آنها را مانع زندگی خود نکنید. درس گرفتن از اشتباهات یعنی به دقت آنها را بررسی و مطالعه کنید.
  4. همیشه از روند کار خود اطلاع داشته باشید. به کمک نمودار ها از روند کار خود یک گزارش تصویری ایجاد کنید. مثلا هدف شما کاهش وزن به کمک ورزش و کم خوردن است. هر روی ساعات ورزش خود را ریز به ریز یادداشت کنید. از سوی دیگر کالری و نوع وعده های غذایی که نیز یادداشت کنید. هر هفته در یک فایل اکسل یا روی ورق تمام این داده ها یادداشت کرده و نمودار روزانه آنرا رسم کنید. این ورق را روی درب یخچال قرار دهید و هر هفته این روند را تکرار کنید و با اینکار هفته های فراز و نشیب خود را شناسایی کرده و اصلاح می کنید.
  5. به گفتگو های درونی خود گوش کنید. همه انسان ها با خود گفتگو می کنند به این گفت و گو ها توجه کنید. گاهی چون کسی برای گوش دادن به این حرف های درونی نیست. ادب و دقت این گفتگو ضعیف می شود. با کمی دقت و توجه از این موضوع در جهت هدف خود استفاده کنید. این گفتگو های درونی نمایش کامل و بی آلایش درون شما هستند. به کمک آنها نگرانی ها خود را شناسایی می کنید. هر چه این گفتگو های بیشتر در مورد هدف شما باشند، یعنی با احتمال بیشتری به هدف خود می رسید هر چه کمتر در این مورد باشند یعنی به زودی همه چیز را فراموش کرده و به هدف خود نمی رسید. پس سعی کنید موضوع این گفتگو های در جهت هدف خود قرار دهید.
  6. پر انرژی باشید. معنای پر انرژی بودن، پر سرعت بودن نیست. انرژی مانند سوخت اتومبیل است. هر چقدر بیشتر سوخت داشته باشید و با سرعت مناسب حرکت کنید مسافت بیشتری را طی خواهید کرد. پیوسته و منظم حرکت کنید. برای رسیدن به هدف در سرعت خود زیاده روی نکنید چون به سرعت انرژی خود را از دست داده و شاید هرگز قادر به ادامه مسیر نباشید. زیادی هم کند حرکت نکنید چون هر چیزی زمان پایانی دارد و دیر یا زود به لحظه پایانی می رسید. برای پر انرژی بودن باید انگیزه آهنی داشته باشید و برای حفظ انگیزه باید زندگی خود را در مسیر هدف خود قرار دهید. باید از خود هر هفته گزارش تهیه کنید تا پیشرفت خود را ببینید.
  7. برای رسیدن به یک هدف نیاز به سه نوع برنامه ریز همزمان است. برنامه ریز طولانی مدت سالانه، برنامه میان مدت ماهانه یا فصلی و برنامه ریزی کوتاه مدت روزانه یا هفتگی.
  8. پشتکار داشته باشید. کلید موفقیت در دنیای امروز هوش و شانس نیست. بلکه پشت کار است. اگر هوش داشته باشید و شانس هم بیاورید اما پشت کار نداشته باشید فرصت پیش رو را از دست خواهید داد. برای پشت کار داشتن باید انگیزه، برنامه و ایمان به هدف داشت.
نکات:
  • با خودتان رو راست باشید. برای انتخاب هدف خود هر نوع عامل خارجی از فشار خانواده و جامعه و تبلیغات دوستان را کنار بگذارید و فارغ از هر نوع فشاری تعیین هدف کنید.
  • همیشه حالت و حس خوب داشتن غیر ممکن است اما زمان طولانی یا کوتاه کردن زمان ماندگاری یک حس دست خود آدم است. سعی کنید زمان حس های بد را کوتاه و خوب را بلند کنید.
  • هدف خود را هوشمندانه انتخاب کنید. هدف باید:
  1. خواص باشد.
  2. قابل اندازه گیری باشد.
  3. شدنی باشد.
  4. منطقی و واقعی باشد.
  5. مسیر یا مسیر های معلوم داشته باشد.
  6. زمان بندی داشته باشد.
  7. برای خود شما از همه چیز مهم تر باشد.
  8. شماره یک زندگی شما باشد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟