چگونه در لحظه زندگی کنیم

زندگی لحظه مانند زندگی در روزی است که فردای برای آن وجود ندارد. این کار قطعاً نیاز به تلاش بسیاری دارد اما سرانجام منجر به زندگی در آینده میشود.برای موفقیت در این طرز فکر قبل از هر چیزی باید به زیبایی هر لحظه حتی در فعالیت‌های روزمره پی ببریم.  این زندگی شما و همین الان هم اصلی‌ترین بخش آن است.

 راهکارها:

۱. از دنیای اطراف خود متن بردارید. بدون توجه به سطح زندگی خود و تنها از نکات مثبت آن یادداشت بردارید. مثلاً در راه مدرسه یا کار، از روی پلی زیبایی عبور میکنید و خورشید را در حال غروب کردن در کرانه ی شهر مشاهده میکنید. دقت در این زیبایی‌ها موجب به یاد آوردن نکات مثبت زندگی و حس خوشحالی و شادی میشود. برای همین چیز های کوچک هم متشکر باشید.

۲. روی کاری که در هر لحظه در حال انجام آن هستید تمرکز کنید. حتی وقتی در حال راه رفتن هستید یا مراقب یک درجه ی خاص هستید یا ورق ها را جا به جا میکنید – چه حسی دارد؟ احتمالاً رشته ای از احساسات و افکار پیش روی شما به هم تنیده میشود، و احتمالاً به چیزی خیلی فراتر و متفاوت از کاری که در حال انجام آن هستید کشیده میشود. سعی کنید همه آن‌ها راکنار بگذارید و روی کار که همین الان میکنید تمرکز کنید و به گذشته و آینده ی آن توجهی نداشته باشید. در بودا به این کار توجه میگویند. به احساسات خود توجه کنید – به حس لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و … . به این موضوع در هر لحظه توجه داشته باشید و آنرا به خود گوشزد کنید اصلاً مهم نیست که در آن کاری که در حال انجام آن هستید حرفه‌ای هستید یا خیر. تا حالا با کارهایی روبه رو شده‌اید که در زمان انجام آن‌ها تمام دنیا به فراموشی می‌رود و فقط همین کار در عالم برای شما باقی میماند؟ زندگی در لحظات به معنای درک حالات و احوال همین لحظه و کند کردن رویه ها و چشیدن مزه ی آن است.

۳. هنگام برخواستن از خواب لبخند بزنید. وقتی با لبخند از خواب بیدار می‌شوید برای ۲۴ ساعت بعدی پیش روی خود به علاقه و قطعاً موفق آمیز تر مجموعه از کارها را انجام خواهید و از آن‌ها لذت خواهید برد. با صدای بد و بلند و با ناخوشی از خواب بلند نشوید. دانشمندان هم به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌ها به شدت تحت تأثیر احساسات خود در زمان شروع روز و قبل از انجام هر کاری هستند. در اویل این مسیر فقط با لبخند زدن و سعی در لذت بردن از لحظات میتوان به نتابج خوبی رسید اما این روند در دراز مدت نتایج بسیار بهتری خواهد داشت.

۴. کاملاً اتفاقی و رندُم به دیگران کمک کنید. با دادن پانصد تومان به فردی تا کمک به فرد پیری در هنگام عبور از خیابان یا کمک به خانمی در حال پارک کردن اتومبیل و … با همین چند ثانیه کمک کردن احساس فوق‌العاده‌ای برای چندین ساعت در شما ایجاد خواهد شد. حتی کوچکترین اعمال هم میتوانند نوید بخش احساسات بزرگ باشند. این جمله کلیدی‌ترین اصل در مورد زندگی در لحظه است، به آینده و گذشته عملی که آنجام میدهید فکر نکنید فقط سعی کنید با انجام اعمال کوتاه چند دقیقه‌ای تأثیری بزرگ بر روی خود بگذارید.

۵. از انجام اعمالی که موجب دور شدن شما از حس لذت زندگی می‌شوند دوری کنید. کاری که در هر لحظه انجام میدهید چه مسائل و دغدغه های حاشیه‌ای در ذهن شما ایجاد میکند؟ برای بسیاری تماشای تلویزیون فکرهای مثبت را به همراه دارد و این لذت کم کم به آرامش و خواب آلودگی می‌انجامد. یا برای عده ی مطالعه ی رمان و همراه شدن در جریان داستان آن همین حالت را ایجاد میکند. حالا سعی کنید این همراه شدن و لذت بردن با سایر داستان‌ها را در زندگی روزمره و واقعی خود اعمال کنید. ذهن خود را بیش از حد بسته یا باز نگه ندارید. کارهای ساده و تأثیر گذاری که در همین لحظه تأثیر احساسی و موفقیت آن‌ها را میبینید بیشتر انجام دهید. باغبانی، بازی کردن، شوخی کردن، موسیقی زدن و تمامی فعالیت‌هایی که باعث خوشحالی و تمرکز می‌شوند انجام دهید. بعد از پایان مطالعه ی این مطالب کامپیوتر خود را خاموش کنید و از لحظات لذت ببرید!

۶. برای همین چیزهای که هست شکر گذار باشید. بجای توجه به چیزهایی که ندارید به آنچه دارید فکر کنید و به چطور رسیدن به نداشته ها فکر نکنید بلکه به استفاده ی بهینه از داشته ها فکر کنید. با این کار با توسعه دادن توانایی‌ها خود در مسیر موفقیت حرکت خواهید کرد. با اینکار به جای تمرکز به آینده‌ای که هنوز نیامده و امکان بودن در آن نیست و به گذشته‌ای که گذشته دیگر قابل برگشت نیست روی همین لحظه تمرکز میکنید و همین لحظه تنها زمانی از زندگی شماست که میتوانید آنرا هر طوری که میخواهید بسازید. به توجه به داشته های خود و دانستن قدر آن‌ها و تلاش در استفاده و بهبود بخشیدن به آن‌ها موفقیت در آنیده را برای خود بسازید چون آینده روی همین لحظه ی زندگی خواهد شد. فراموش کردن و ندیده گرفتن آنچه داریم مانند تلاش برای ندیده گرفتم هدایای روی به روی شماست،  این کار فقط باعث آسیب به خود شخص و عصبی شدن او میشود.  پس یکی از اصلی‌ترین راه‌های خوشحال بودن در هر لحظه توجه به داشته هاست.

 نکات:

با کودک ها بازی کنید! کودک ها در مورد آینده نگران نیستند، آن‌ها در لحظات زندگی میکنند و با بازی و لذت بردن از هر لحظه زندگی خود را میگذرانند. آن‌ها هنوز یاد نگرفته اند که سخت به مسائل فکر  و به گذشته نگاه کنند، پس درسهای زیادی برای یاد دادن به شما در مورد این روش زندگی دارند.
ببخشید. بسیار از ما کینه های و دلخوردی ها هر روز و در هر لحظه با خود حمل میکنیم، این کینه ها دل ما را خراشیده و باعث أسیب رسیدن به زندگی میشوند.
به تنفس خود دقت کنید و به آهنگ آن در هر لحظه توجه داشته باشید، تنفس بازتابی از شرایط و اوضاع فکر شماست.
به موسیقی گوش کنید و از آن لذت ببرید. با رقصیدن و خواندن این لذت را دوچندان کنید.
سعی کنید برای یک دوره هم که شده بدون کینه زندگی کنید، قطعاً سلامتی روانی و فیزیکی حاصل از آن شما را شگفت زده خواهد کرد.
 به مسائل خنده‌دار و خوشحال کننده فکر کنید و از آن‌ها در تخیلات خود لذت ببرید!

 تذکرات:

زندگی در لحظات به معنای فراموش کردن آینده، بی بند و باری، غرق شدن در تخیلات نیست. بلکه به معنی انتخاب بهترین چیزها، و تمرکز روی آن‌ها و کمتر فکر کردن به آینده یا گذشته است.
مطالب مرتبط:

روابط بهتر

معنای موفقیت

موفقتر از همیشه

زندگی ساکت

خوشحال و تنها 1 - شروع

شادی در تنهایی 1 - شروع

احساس آزادی

تلاش برای بدست آوردن

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟