بخش شنیداری تافل

بخش شنیداری آزمون بلافاصله پس از بخش درک مطلب قرار دارد و هدف اصلی آن بررسی توانایی دانشجو در درک گفتگو ها و سخنرانی‌های علمی در محیط دانشگاهی می‌باشد از اینرو دارای از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است :

۱. گوش دادن به مطالب پایه‌ای
۲. درک کلی و بنیادی مطالب ارائه شده
۳. درک ارتباط و نتایج حاصل از داده‌های ارائه شده در هر مطلب ارائه شده

بخش شنیداری آزمون TOEFL از دو یا سه مجموعه تشکیل شده است و هر مجموعه خود شامل یک مکالمه ی طولانی و دو ارائه مطلب می‌باشد . 


دانشجو تنها یکبار مجاز به گوش دادن هر بخش می‌باشد و هر مکالمه یا ارائه مطلب ۳ تا ۵ دقیقه است و در طول این بازه زمان آزمون متوقف می‌شود . پس ۱۰ دقیقه زمان ارائه شده پس از هر مطلب فقط برای پاسخ داده به سؤالات است و امکان گوش دادن مجدد به اصل مطلب دیگر وجود ندارد .

حالا که بخش‌های و شکل کلی این بخش معرفی شد در ادامه ی مطلب در مورد ترفندهای موفقیت در این بخش می‌خوانیم .

تا جای ممکن و از هر منبعی ( اینترنت یا سی دی های آموزشی ) آزمون های آزمایشی دهید . به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی انگلیسی زبان گوش دهید ، البته با توجه به اینکه مطالب ارائه شده در آزمون TOEFL فقط در محیط دانشگاه و ارائه مطلب های استاد ها می‌باشد بهتر است مطالب مرتبط و نزدیک به این شکل را تمرین کنید . در کل هر چه بیشتر و بهتر گوش کنید بهتر آزمون خواهید داد .

معمولاً سؤال اول هر بخش در مورد « موضوع اصلی » مطلب ارائه شده است و جواب این سؤال در همان بخش‌های ابتدایی متن می‌باشد ، پس به اول مطلب با دقت گوش کنید تا به این سؤال پاسخ صحیح دهید .

پس از این بخش کوتاه مقدماتی جزئیات بیشتری ارائه می‌شوند . با تمرین زیاد کم کم نحوه ی و ترتیب ارائه شدن مطلب و جزئیات را متوجه خواهید شد . به دلایل/تاثیرات ، مقایسه ها/تفاوت ها و مراحل انجام کار توجه ویژه داشته باشید ، بیشتر سؤالات در مورد این موضوعات خواهند بود .

یکسری کلمات خاص بخش‌های مختلف مطلب ارائه شده ( شامل مقدمه ، مراحل اصلی رویه ، مثال‌ها ، نتیجه‌گیری و … ) را از هم جدا می‌کنند ، به این کلمات توجه داشته باشید .

قطعاً کلمات ناشناسی در طول بخش‌های مختلف یک ارائه مطلب وجود دارند ، سعی کنید به کمک سایر مطلب و جملات ارائه شده معنای آن‌ها را حدس بزنید . این موضوع بسیار مهم است و روی نتیجه ی نهایی آزمون تأثیر بسیار زیادی دارد و فقط با تمرین و تکرار حل می‌شود . هر کلمه‌ای که قابل فهم نیست و چند کلمه ی قبل و بعد از آنرا یادداشت کنید ، حالا احتمالاً قادر به حدس زدن معنای آن هستید .

قطعاً بخش بسیار کلیدی آمادگی برای آزمون TOEFL حذف کردن کلمات کاربردی است ، به پس از هر آزمون یا تمرین آزمایشی لغات نا آشنای آنرای به کمک فلش کارت و استفاده در تمرین‌های بخش صحبت کردن حفظ کنید .

در بخش شنیداری آزمون انواع گویش های وجود دارد و برای حل این مشکل باید به انواع مختلف گویش های انگلیسی گوش داد .

همان‌طور که گفته شد بخش بسیار مهم و تأثیر گذاری آزمون یادداشت کردن لغات ناشناس و کلمات وابسته به آن‌ها است ، پس تمرین یادداشت برداری بسیار مهم و کلیدی می‌باشد و به شدت روی نمره ای نهایی شما تأثیر گذار خواهد بود . از سوی دیگر حفظ کردن تمام نکات و جزئیات مطلب ارائه شده غیر ممکن است و از همه مهمتر مطلب فقط یکبار اجراء شده و امکان بازپخش آن وجود ندارد ، پس هر آنچه به سؤالات پاسخ می‌دهید وابسته به مطالب موجود در حافظه و یادداشت‌های موجود است .

هر بخش از مطلب را به کمک یک خط واضح از سایر بخش‌ها جدا کنید ، با این روش به راحتی محل موضوع اصلی و بخش مطالب و جزئیات بیشتر از هم جدا می‌شوند . از سوی دیگر تمرین یادداشت برداری روی توانایی نوشتاری نیز تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت .

با تمرین زیاد و تکرار مطالب با نوع سؤالات تافل آشنا باشید . در طول آزمون سؤالات متفاوتی پرسش می‌شود . گاهی باید دو جمله از بین چهار جمله را انتخاب کنید گاهی هم باید به سه سؤال بلی یا خیر در یک جدول پاسخ دهید .

با شروع بخش شنیداری هر چیزی که مربوط به بخش قبل ( درک مطلب ) می‌شود را فراموش کرده و روی بخش جدید متمرکز شوید .

دقت کنید که فقط هنگام پاسخ به سؤالات زمانسنج عمل میکند و هنگامی که به ارائه مطلب گوش میدهید زمان کم نمی‌شود . پس وقتی گوش می‌دهید زمان را فراموش کنید .

برای یادداشت برداری آماده باشید . قبل شروع این بخش لغات « main idea » و « major points » و « important details » را روی برگه خود یادداشت کنید تا هنگام مواجه شدن با آن‌ها در سخنرانی سرعت عمل بیشتری داشته باشید .

یکی از روش‌های تافل برای گیج کردن دانشجو لهجه ی عجیب سخنرانی است . روی موضوع اصلی تمرکز کنید و اصلاً به لهجه توجه نداشته باشید این روش برای گیج کردن شما طراحی شده است .

به مطالبی که وابسته به موضوع اصلی هستند توجه بیشتری داشته باشید و از روی آن‌ها یادداشت بردارید . این لغات ارتباط بین مطالب را روشن می‌کنند .

به تصاویر بسیار توجه داشته باشید . در طول ارائه مطلب معمولاً چند اسلاید نمایش داده می‌شود ، به این تصاویر توجه ویژه داشته باشید چون سؤالات مهمی از آن‌ها پرسش خواهد شد . دقت کنید که هنگام پاسخ به سؤالات به این اسلاید ها و اطلاعاتی که در مورد آن‌ها داده شده درسترسی نخواهید داشت از اینرو اگر لازم است هنگام پخش شدن ارائه مطلب از توضیحات داده شده نت بردارید .

در بخش شنیداری آزمون تافل امکان بازگشت به سؤال قبلی وجود ندارد بنابراین با دقت جواب خود را انتخاب کنید . وقتی روی کلید NEXT کلیک میکنید باید روی OK هم کلید کنید تا وارد سؤال بعدی شوید بسیار از داوطلب ها با این موضوع توجه ندارند و چند ثانیه ای از زمان مهم خود را از دست می‌دهند . پس برای نمایش سؤال بعدی باید دو کلید را فشار دهید .

امتحان تافل برای پاسخ‌های غلط نمره ی منفی ندارد از اینرو حتی شانسی هم که شده یکی از گذینه ها را انتخاب کنید . به احتمال ۲۵ درصد پاسخ شما درست خواهد بود !

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟