موفقیت در امتحان ها

لذت گرفتن نمره ی کامل در امتحانات پایان ترم قابل مقایسه با هیچ چیزی در دوران تحصیل نیست. حالا فرض کنید اگر همه ی امتحان ها را نمره ی کامل بگیریم، چه شود! زیاد سخت نگیرید کار سختی نیست! در این به بیان روشهای مختلف در کسب نمره ی بالا اشاره میکنیم و قطعاً در پایان مطلب به حرف من میرسید که واقعاً کار سختی نیست! پس اگر آماده ی موفقیت در تمام امتحانات و کسب بالاترین نمرات هستید ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.


راهکارها :

۱ . مطالعه ی قبل از امتحان : درس خواندن لحظه ی آخر به هیچ دردی نخواهد خورد. اگر شب آخر یا صبح امتحان شروع به مطالعه ی درسها کنید قطعاً از شدت استرس و زیاد بودن مراجع امتحان نمره ی خوبی نخواهید گرفت. خیلی از دانشجوها و دانش آموزها فکر میکنند هر چقدر نزدیک‌تر به امتحان مطالب را حفظ کنند راحت‌تر هم به یاد خواهند آورد. اگر واقعاً به این قضیه اعتقاد دارید خب از چند روز قبل شروع به حفظ کردن مطالب کنید و با تکرار مجدد آن‌ها ( بارها و بارها ) همه مطالب را در کمال آرامش حفظ کنید، در چنین شرایط احساس استرس نخواهید داشت و حافظه ی شما هم خوب کار خواهد کرد.

۲ . توجه در کلاس درس : دقت به گفته‌های استاد یا معلم در کلاس درس علاوه بر کمک به درک بهتر مطالب معمولاً با فراز نشیب هایی که در شناسایی درسها و نکات امتحانی مهم هستند همراه هست. در طول کلاس اگر بخش خاصی را متوجه نشدید حتماً سؤال کنید تا هم با علمی و هم ارزش امتحانی آنرا متوجه شوید.

۳ . حل همه ی تمرینها : همه ی تمرین‌ها را حل کنید از سؤالات پایان فصل تا مثال‌ها و مسائل خود استاد تا سؤال‌هایی که ممکن است روی وبسایت خود آپلود کرده باشد. هر چه بیشتر تمرین کنید بیشتر نمره خواهید گرفت.

۴ . تمرین قبل از خواب : ۱۵ دقیقه ی قبل از خواب زمان مناسبی برای حفظ کردن مطالب است. پس مهمترین مطالب درس خاصی که باید حفظ شوند را هر شب قبل از خواب مطالعه کنید. دقت داشته باشید که فقط ۱۵ دقیقه مطالعه لازم است نه بیشتر!

۵ . درس را تمام کنید : اگر در طول روز با مطالعه و حل مسائل درس متوجه مشکلات و یا سؤالاتی شدید روز بعد کمی زودتر به دانشگاه یا مدرسه مراجعه کنید و از استاد خود راهنمایی بگیرید. در طول همین راهنمایی ها معمولاً به بخشهای مهم امتحانی هم اشاره میشود، پس خوب به استاد دقت کنید.

۶ . از موارد امتحانی نت بردارید : به مفهاهیم ، تعاریف و فرمول ها توجه داشته باشید و همیشه خود را جای استاد قرار دهید و ببینید کدام بخش‌های ارزش سؤال دادن دارند و کدام یک ندارند، اما مطالعه هیچ بخشی را از قلم نباید انداخت این کار فقط برای تمرکز روی بیشتر روی بخش‌های مهمتر است.

۷ . کمک گرفتن از استاد : هم قبل و هم در طول امتحان از استاد خود کمک بگیرید. قبل از امتحان در مورد بخش‌هایی که باید روی آن‌ها متمرکز باشید سؤال بپرسید و در همین روند به نکات ذکر شده توجه کنید. در طول امتحان هم اگر سؤالی واضح نیست در مورد روش کردن مفهوم آن از استاد خود سؤال بپرسید، گاهی اساتید در طول باز کردن صورت سؤال به نکات مهمی اشاره میکنند.

۸ . در طول امتحان نفس عمیق بکشید : آرام و ریلکس باشید. اگر آرام باشید راحتتر مطالب را به یاد خواهید آورد. هنگام فکر کردن و به یاد آورند مغز خون بیشتر لازم دارد و به جذب اکسیژن بیشتر بهتر به یاد خواهد آورد.

۹ . تغییر ترتیب امتحان : اگر چند سؤال اول مشکل هستند نگران نشوید. ابتدا نفس عمیقی بکشید و به سایر سؤالات نگاه کنید از ساده‌ترین آن‌ها امتحان را شروع کنید و به ترتیب خودتان آن‌ها را حل کنید. با این کار خیلی سریع بیشتر نمره را کسب میکنید و باقی‌مانده زمان امتحان را میتوان با کار روی سؤالات سخت پر کرد.

۱۰ . آماده کردن لوازم امتحانی : قبل از هر کاری دو مداد و دو خودکار آبی در کیف امتحان خود قرار دهید. نداشتن لوازم مورد نیاز در امتحان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عواملی استرس شناحته میشود.

۱۱ . مطالعه ی با دقت سؤالات : صورت سؤالات را حداقل دو بار مطالعه کنید. با هر بار مطالعه به نکات جدیدی پی میبرید . چک نویس پاکنویس نکنید . اگر زمان امتحان کافی است یکبار اول کار تمام سؤالات را مطالعه کنید . با این کار شناخت کلی در مورد امتحان و سؤالات خواهید داشت و حافظه ی شما راحتتر مطالب را به یاد خواهد آورد و شکه نمیشود. علاوه بر این زمان امتحان را بهتر کنترل خواهید کرد.

۱۲ . شروع موفق با حل بار اول :اولین پاسخ به سؤالات معمولاً کامل‌ترین آنهاست. با بازبینیها زیاد و دست کار در راه حل‌های قبلی خود فقط امکان اشتباه کردن خود را بالا میرید. پس همان بار اول کاملترین و بهترین جواب را بنویسید تا نیاز به بازبینی های پیاپی نداشته باشید و بعد سؤال بعدی را شروع کنید.

۱۳ . بعد از پایان حل همه ی سؤالات حتماً با همه را چک کنید. به همه ی سؤالات پاشخ داده اید؟ هرگز سؤالی را بدون پاسخ رها نکنید . اگر زمان کافی دارید با دقت بیشتر به راه حلها دقت کنید و اگر جای اشتباه کوچکی مشاهده کردید آنرا رفع کنید. شاید در همین زمان مطالب جدید به یاد آورید که به حل بهتر سؤال کمک میکند.

۱۴ . جزوه برداشتن : از مطالب مهم امتحانی یک نت کوتاه برداید و صبح امتحان فقط همین ورقهای خلاصه‌برداری شده را مطالعه کنید.

۱۵ . روز قبل از امتحان حتماً به استاد خود مراجعه کنید و در مورد امتحان و بخش‌های مهمتر با او گفتگو کنید.

۱۶ . اطلاعات بیشتر معمولاً کمک بسیاری در کسب نمره ی بهتر میکند. برای ۲۵ از ۲۰ نمره امتحان را حل کنید. استاد به هر دانشجوها جدا جدا نمره میدهد و برای او درک درس مهم است پس نشان دهید که میتوانید درس را خوب تحلیل کنید.

نکات :

۱ . از مطالب بیان شده در کلاس یادداشت بردارید و بعد از کلاس پس از مطالعه ی کتاب‌ها و مطالب مرتبط به سبک فکری خود از هر آنچه یاد گرفته‌اید یادداشت بردارید و بعد از اتمام نوشتن آن باز هم آنرا مطالعه کنید . برای یک ربع قبل از خواب این یادداشت‌های شخصی را مطالعه کنید تا خوب در حافظه ی طولانی مدت شما باقی بمانند .

۲ . در طول دوره ی دروس و متن نوشته‌ها به جای با نویسی جملات سخت و پیچیده روی چرک نویس آنرا به زبان ساده بیان کنید. با این کار مفهوم آن برای همیشه در حافظه باقی خواهد ماند و در امتحان به نکات اصلی به جمله بندی بسیار شبیه به اصل جمله ی استاد انرا خواهید نوشت.

۳ . در طول روزهایی که برای امتحان مطالعه میکنید از اصلی‌ترین نکات یادداشت بردارید و در طول مسیر رفتن به دانشگاه یا مدرسه آن هار را بارها و بارها دوره کنید.

۴ . بسیاری از افراد ۲۴ ساعت قبل از امتحان باید دست از مطالعه بردارند. این افراد با مطالعه بیشتر فقط ساختارهای حافظه ی خود را به هم میریزند و هر چه مطالعه کرده‌اند فراموش میکنند. اگر از این دسته از افراد هستید روز قبل از امتحان اصلی مطالعه و حتی به امتحان فکر هم نکنید.

۵ . قبل از مطالعه عمیق مطالب یک نگاه گذار به همه ی آن‌ها داشته باشید. بعد بدون توجه به آن‌ها هر آنچه به یاددارید را بیان کنید. قطعاً از نتیجه ی این کار شگفت زده خواهید شد!

۶ . اگر احساس میکنید مغز شما قفل شده است، خیلی راحت دست از مطالعه بکشید و بعد از چند دقیقه باز شروع کنید. برای شروع مجدد هم با سؤال و جواب رد بخش‌های فراموش شده را بگیرید و با دوره ی همین بخش‌های شروع کنید.

۷ . اگر برای امتحان جامع که شامل دروس و مطالب زیادی می‌شود مطالعه میکنید، بعد از هر یک ساعت مطالعه ۱۰ دقیقه استراحت کنید. دقت کنید ده دقیقه استراحت نه بازی با کامپیوتر و یلی استیشن و موبایل حرف زدن و … این ابزارها برای پر کردن اوقات بیکاری هستند و استراحت کردن بیکاری نیست بلکه بخش مهمی از روند حفظ کردن مطالب است.

۸ . ادامس برای بسیاری از افراد آرام کننده است. اگر از این دسته افراد هستید بدون جلب توجه استاد یا معلم خود آدامس بجوید.

۹ . معلم‌های خصوصی در شرایط اضطراری کمک خوابی هستند اگر لازم هست از آن‌ها حتماً کمک بگیرید.

۱۰ . روش مطالعه ی خود را پیدا کنید. اگر حافظه ی شنیداری خوبی دارید باید درسها را بلند مطالعه کنید . اگر از نوع بصری هستید و باید مطالب را یادداشت کنید تا آن‌ها را مشاده کنید.

۱۱ . از کل زمان داده شده در سول امتحان استفاده کنید . اگر زود تر از زمان معمول حل سؤالات را تمام کردید به اطراف نگاه کنید اگر همه هنوز مشغول هستند یعنی یک جای کار مشکل دارد پس باز به سؤالات دقت کنید تا چیزی را فراموش نکرده باشید.

۱۲ . در طول امتحانات خواب کافی داشته باشید . یک انسان بین ۸ تا ۱۰ ساعت خواب لازم دارد. اگر خسته باشید ، خوشحال هم نخواهید بود ، حافظه ی شما خود کار نخواهد کرد ، عصبی خواهید بود و … کلاً همه چیز به هم گره خواهد خورد . پس دو ساعت بیشتر خوابیدن بهتر از نابود شدن است البته زیاده روی هم نباید کرد. خواب زیاد باعث کرختی و بی حوصلگی و فراموش کردن مطالب می‌شود پس تعادل بهترین راهکار است.

۱۳ . صبحانه ی سالم و کامل بخورید . معده ی گرسنه به شدت روی موفقیت شما تأثیر گذار خواهد بود . تحقیقات نشان داده است که مردها با شکل کمی گرسنه بهتر امتحان میدهند و خانم‌ها با شکل کمی پر !

۱۴ . استرس در بدن ماده ی به نام کرتیزون ترشه میکند که باعث قفل شدن مغز و فراموشی می‌شود . پس مهمترین نکته در امتحان حفظ آرامش است و همیشه به یادداشته باشید اگر هم نمره ی خوبی نگیرید دنیا به آخر نرسیده است!

۱۵ . خود آموز بودن یکی از توانایی‌ها خوب در دوران تحصیل است اما کمی وقت گیر خواهد بود. پس اگر فرصت چنین کاری را ندارید از معلم‌های خصوصی در دانشگاه یا سایر مؤسسات کمک بگیرید. توجه کنید که بیشترین نرخ تدریس خصوصی هر چقدر هم که تخصصی باشد بیشتر از ۲۰ هزار تومان برای یک ساعت نیست!

۱۶ . وقتی شروع به مطالعه ی درسی میکیند هر آنچه لازم دارید روی میز قرار دهید و سایر وسایل را از روی میز بردارید.

۱۷ . بعد از چند ساعت مطالعه چند دقیقه خواب کمک بسیاری در به خاطر سپردن مطالب میکند.

۱۸ . روش برخورد با شرایط مشکل نقش بسیاری در موفقیت دارد. اگر مطلبی را به یاد نمی آورید به جای کوبیدن خود که ( من چقدر احمقم و اصلاً من کند ذهنم ) به خود بگویید ( خب از کلیت مطلب چه چیزی به یاد دارم ؟ ) پس با حفظ آرامش و اتکا به کلیت مطلب به راحتی با کمی جمله سازی میتوانید آنرا بیان کنید و بیشتر نمره را بگیرید شاید هم کل نمره ! چرا که نه !

۱۹ . کمی عصبی بودن گاهی خوب است .

۲۰ . اگر استاد مطلبی را در کلاس درس داد و باز آنرا تکرار کرد حتماً آنرا یادداشت کنید و دور آن خط بکشید. احتمالاً سؤال دادن از آن بسیار زیاد است.

۲۱ . اگر جواب سؤالی را نمیدارید اصلاً عصبی نباشید و سؤالات بعدی را بررسی کنید شاید در طول حل آن‌ها به نکته‌ای که در این سؤال کمک کند برخوردید.

۲۲ . گاهی با استراتژی میتوان سؤالات را حل کرد. مثال حفظ کردن رنگ‌های رنگین کمان در دبستان را به یاد دارید؟ ساخت کلمات تخیلی و خلاصه کردن اول کلمات ! از این روش برای حفظ کردن سری کلمات حتماً کمک بگیرید .

۲۳ . یکی دیگر از روشهای حفظ کردن مطالب آواز کردن آن‌هاست. مثلاً جدول تناوبی را به راحتی با شعر میتوان حفظ کرد و برای همه ی عمر آنرا مانند شعار های انقلابی به یادداشت .

۲۴ . رسم درخت حافظه بسیار کمک میکند . این درخت نه تنها درخت حافظه بلکه روش مناسبی برای دوره و بازبینی مطالب است.

۲۵ . اگر مطلب خاصی را ناگهان در طول امتحان به یاد آوردید آنرا گوشه ی ورق نبویسید و حالا با خیال راحت که انرا فراموش نخواهید کرد به حل ادامه ی سؤالات بپردازید .

۲۶ . به جای حفظ کردن جملات طولانی مثل سرچ کردن در اینترنت از واژه‌های کلیدی کمک بگیرید .

۲۷ . فلش کارت یکی از روشهای مناسب برای حفظ کردن لغات و نکات درسی است. یک پیشنهاد خوب! اگر در طول دوران درس خود در کلاس زبان هم شرکت میکنید فلش کارت روش بسیار خوبی برای یادگیری درسهای کلاس زبان بدون لطمه زدن به درس‌های دانشگاه است. هر وقت حال کردید کارت ها را یکبار دوره کنید و بر اساس روش درس آنکه هفت گام دارد کلمات را حفظ کنید . قطعاً نتیجه ی خوبی خواهید گرفت و زمان کمتری از دست خواهد رفت.

تذکر ها :

۱ . هرگز در امتحان تقلب نکنید ! اگر مسئول امتحان متوجه شود نمره ی صفر خواهید گرفت . علاوه بر این استاد و معلم فرق بین ورق فردی که تقلب کرده است و کسی که نکرده است را به راحتی میفهمد.

۲. چرک نویس و پاک نویس نکنید ! با این کار زمان بسیاری را در امتحان از دست میدهید.

۳ . زیاد به خود سخت نگیرید. استرس زیاد برای سلامتی خوب نیست .

۴ . فقط با دوره ی آنچه در جزوه نوشته‌اید قطعاً نمره ی خوبی نخواهید گرفت بلکه یکبار آنرا با دقت مطالعه کنید و با حل تمرین با رجوء به آن درس‌ها را دوره کنید.

۵ . اگر از جواب سؤالی مطمعن نیستید زمان خود را روی آن نگذارید .

۶ . شب قبل از امتحان به بیدار ماندن بدتر خود را خسته میکنید و قطعاً کمتر از نمره ی واقعی خود جواب خواهید گرفت . خواب کافی بسیار مهم است !

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟