تمرکز روی درس

دوران قبل از هر امتحان و تستی روی اعصاب و پر از استرس است. دقیقا در همین دوران به اهمیت قدرت تمرکز روی مطالب پی می بریم. از منحرف شدن فکر و خیال پردازی تا مطالعه غیر اصولی مطالب همه از عوارض عدم تمرکز هستند. تمام دنیا از تمرکز و دقت چینی ها هنگام کار و مطالعه در تعجب هستند اما در واقع تمرکز روی درس خیلی هم دشوار نیست. به کمک راهکارهای بسیاری ساده و اساسی می توان به تمرکزی در حد چینی ها داشته باشید و در امتحانات با نمرات خوب حاصل تلاش خود را بگیرید.

(فراموش نکنید که جمعیت دنیا به مرز هفت ملیارد نفر رسیده است و برای دست آوردن هر چیز با ارزشی باید از کلی امتحان و تست عبور کرد، پس مطالعه و تحقیق در مورد روش های درس خواندن و موفقیت در تست ها را جدی بگیرید تا فرصت های پیش روی خود را از دست ندهید.)
راهکارها:

بخش اول: کارهایی که باید انجام دهیم:

1.    محل مطالعه مناسب کجاست و چه شرایطی دارد؟ اطاق خواب شخصی و حتی کلاس درس الزاما همیشه بهترین محل درس خواندن نیستند. محل مناسب مطالعه بزرگ و روشن است و صندلی آن راحت. مثل اتاق نشیمن البته بدون تلویزیون و کامپیوتر و حتی موبایل.
کتابخانه معمولا به دلیل سکوت آن محل مناسبی برای درس خواندن است. اتاق دفتر کار والدین هم محل ساکت خوبی است البته اگر وسایل و ابزار سرگرم کننده و حواص پرت کن در آن نباشد.

2.    قبل از شروع درس وسایل مورد نیاز خود را کنار دست داشته باشید. مداد و خودکار و ماژیک هایلایتر و مداد پاک کن و غیره همه لازم هستند. پیش از شروع به درس خواندن همه انها را درون یک لیوان بزرگ روی میز مطالعه قرار دهید. پس دیگر لازم نیست برای تهیه هر کدام درس خود را متوقف کرده و باز به سر میز مطالعه باز گردید.

3.    یک دوست هم درس پیدا کنید. یک دوست که تست مشابه شما را دارد و از نظر درسی و انگیزه با شما نیز برابر است بهترین کمک است. دقت کنید این دوست الزاما بهترین دوست شما نیست و این رابطه فقط برای درس خواندن و تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک یعنی موفقیت در امتحان مورد نظر است. دوست هم درس بهترین کمک هنگام دوره و درک دروس است. یک دوست علاوه بر شرکت در جلسه پرسش و پاسخ می توان در درک مطالب و اهمیت فصل ها کمک بسیار مفیدی باشد.
بعضی افراد دوست هم درس را حواس پرت کن می دانند. اگر شخصیت شما پر حرف و حواس پرت است بله دقیقا همین طور می شود، اما اگر تمرکز داشته باشید و درست و به جا صحبت کنید دوست هم درس بهترین کمک است. دقیقا همین صفات در مورد او نیز اهمیت دارند دوست هم درس شما باید اهل درس خواندن و تمرکز روی درس باشد و از صحبت های حاشیه ای و ... دوری کند.
بهتر است دوست هم درس کمی باهوش تر از شما باشد. شاید انتخاب چنین فردی کمی ساده به نظر برسد اما در عمل مشکل است. در چنین شرایطی او برای یادگیری درس ها نیاز به زمان کمتری نسبت به شما دارد و سریع تر مطالب را فرا میگیرد. در چنین شرایط شما هستید که باید از او کمک بخواهید و او شما را تا سطح خود بالا خواهد کشید. این درس خواندن برای او دوره و تمرین است و برای شما بالا بردن سطح درک و هوش.

4.    خوراکی هنگام درس باید سبک و مقوی باشد. نوشیدنی ها انرژی زا، کافئین مثل چای و قهوه برای بین درس زیاد مناسب نیستند. پیش شروع درس برای جلوگیری از خواب آلودگی نوشیدن یک فنجان قهوه توصیه می شود اما بیشتر از آن خوب نیست. خوشکبار، میوه و آب بهترین مواد خوراکی هستند. چون هضم آنها ساده و پر سرعت است. معره را سنگین نمی کنند و سریع جذب بدن می شوند.

5.    استراحت بین درس پس از هر 45 دقیقه مطالعه و به مدت 10 دقیقه است. محل استراحت دور از میز مطالعه است. زمان استراحت باید بیش از 20 دقیقه باشد.
اگر بیش ساعت استراحت از دست شما در می رود می توانید از ساعت زنگدار استفاده کنید. اگر استراحت های بین درس برنامه ریزی شده و در زمان مناسب باشند نه تنها راندمان درک مطلب را کاهش نمی دهند بلکه به درس بهتر مطالب کمک هم می کنند. اما بیش از حد استراحت کردن دقیق عکس این موضوع است و به شدت روی راندمان درک مطلب تاثیر گذار است.
اصلا چرا استراحت کردن هر 45 دقیقه لازم است؟ مغز انسان بعد از مطالعه نیاز به بازیابی دارد به عبارت دیگر برای اتصال اطلاعات جدید به اطلاعات قدیمی و قرار دادن آنها در حافظه دور کمی استراحت نیاز دارد.

6.    انگیزه داشته باشید! اگر با تمرکز و دقت مطالب درسی درست را مطالعه کنید قطعا در امتحان پیش روی خود موفق خواهید شد. پس از این انرژی مثبت برای بهتر درس خواندن و تمرکز داشتن روی دروس و البته خسته نشدن استفاده کنید. فکر اینکه این امتحان یک نقطه بحرانی و مشکل در زندگی شما هست را فراموش کرده و از درس خواندن و درس مطالعه کردن مطالب لذت ببرید.
باری خودتان یک هدف تعیین کنید (یک هدف واقعی که کمی غیر واقعی است.) و به خود فشار بیاورید که بهتر از چیزی که هستید عمل کنید و همیشه یک مرحله بالاتر از توان خود از خودتان انتظار داشته باشید.
ایجاد انگیزه به کمک هدیه اصلا زشت نیست. برای خیلی از افراد این موضوع واقعا تاثیر گذار است. برای بهتر شدن این روش می توان از فردی که روی شما کنترل دارد کمک بگیرید. مثلا از دوست دختر یا دوست پسر خود بخواهید که اگر به هدف این هفته خود رسیدی ناهار با هم بیرون بروید در غیر این صورت نه! یا از مادر و پدر خود بخواهید در صورتی که خود درس خواندید اجازه رفتن به خانه دوستی را به شما بدهند. گاهی برای موفقیت و رسیدن به یک هدف بزرگ به انرژی های و هدیه های کوچک نیاز است.
بر دلیل اهمیت امتحان پیش روی خود واقف باشید. برای هر فردی این موضوع متفاوت است. شاید گرفتن نمره بالای 80 درصد هدف شما باشد در حالی که برای فرد دیگری حل کردن یک سری سوالات خاص اهمیت دارد. شاید هم ماجرا رو کم کنی باشد. در هر صورت برای این زحمت و تلاشی که می کنید دلیل قانع کننده و درونی قوی داشته باشید. در چنین شرایطی وقتی خسته هستید و واقع از حال درس خواندن ندارید با یادآوری این هدف همه چیز رنگ میبازد و با تمرکز درس خود را شروع می کنید.

7.    بنیشینید سر درس. اگر هر آنچیزی که برای درس خواندن لازم هست را دارید دیگر صبر نکنید بنیشینید سر درس و تمرکز داشته باشید. حالا که همه چیز روی میز مطالعه فراهم است آنرا از دست ندهید. منتظر چه چیزی هستید؟ شروع کنید!
استفاده از فلش کارت و نت برداری بسیار کمک می کنند. فلش کارت برای بعضی افراد واقعا موثر است. اگر برای شما هم این طور موثر هستند حتما از این متد استفاده کنید.
وسایل و ابزارهای حفظ کردن کم نیستند. بر اساس نوع توانایی خود یکی از این ابزارها را انتخاب کرده و به کار ببرید. بعضی با نوشتن و بعضی با تکرار بعضی با شعر گفتن و بعضی با سخنرانی کردن مطالب را حفظ می شوند. کلید مغز خود را پیدا کرده و فقط از آن استفاده کنید چون کلید های دیگر به دلیل فقل های مغز شما نمی خورند.
مطالب مهم را اول مطالعه کنید و پس از آن مطالب سایر مطالب را. با این روش هم مطالب اصلی را بهتر یاد میگیرد و هم بارها و بارها به کمک مطلب دیگر آنها را دوره می کنید.

بخش دوم: کارهایی که نباید انجام دهیم:

1.    استرس نداشته باشید! تعداد اشتباه ها با میزان استرس رابطه مستقیم دارد. پس سعی کنید آرام باشید و اگر برنامه مناسب و دقیقی برای رسیدن به موفقیت داشته باشید هیچ جای نگرانی نیست. فقط روی برنامه خود تمرکز کنید و به بهترین شکل و بالاترین راندمان از ان استفاده کنید. نفس عمیق بکشید و به خود بگویید «می دانم که می توانم» و آرام باشید.

2.    استفاده از کامپیوتر را به حداقل برسانید. مخصوصا اینترنت! وقتی مطالب را روی کاغذ می نویسید بهتر یاد میگیرد. استفاده از تلفن وسط درس بدترین چیز ممکن است. وقتی برای رسیدن به هدف مهمی در حال مطالعه هستید تلفن خود را خاموش کنید یا صدا آنرا قطع کرده و در اتاق دیگری قرار دهید.
اگر واقعا قادر به کنترل خود نیستید، برای مدتی موبایل و کامپیوتر خود را به دوستی بدهید تا آنها را او برای شما نگهدارد و هر وقت کار داشتید به  خانه او بروید!

3.    وقتی درس می خوانید به موسیقی گوش نکنید. برای بعضی موسیقی ملایم موثر است اما این موسیقی همراه با مطالب وارد مغز شده و برای بازیابی انها در روز امتحان مغز نیاز به همان موسیقی دارد. پس در سکوت درس بخوانید.

4.    از موضوع اصلی درس خارج نشوید. هدف شما موفقیت در امتحان است و منابع آن مشخص هستند از سوی دیگر برنامه درسی امروز شما هم مشخص است  (فصل های خواصی را باید مطالعه کنید). پس از موضوع امروز خود خارج نشوید و روی مطالب و برنامه امروز متمرکز باشید تا بهترین بازدهی را داشته باشید.
هر وقت احساس کردید از موضوع اصلی دور شده اید. از خود بپرسید « این بخشی که الان مطالعه می کنم چقدر برای امتحان مهم است؟ » و بر اساس پاسخ به این سوال به موضوعات اصلی و با اهمیت بازگردید.

5.    دلسرد نشوید: مطالعه برای تست در روزهای اول سخت و دشوار است. همه چیز بزرگ و سخت به نظر میرسد و گاهی واقعا همه چیز در هم گره می خورد. اما کم کم و بر اساس اولیت و اهمیت مطالب انها را مطالعه کنید. امتحان مثل یک تابلو تصویر بزرگ است. برای درک این اثر هنری باید ابتدا از اجزاء اصلی و مهم شروع کرد و کم کم به نکات ریز دقت داشت.

نکات:
 
•    هنگام درس خواندن موسیقی با کلام گوش نکنید.
•    اتاق مطالعه جدا از اتاق خواب فکر خوب است. اتاقی که فقط برای مطالعه کردن است. صندلی راحت بدون تلویزیون و کامپیوتر و موبایل
•    مثبت فکر کنید و لبخند بزنید.
•    غذای سالم بخورید.
•    برای مطالعه خود ساعت داشته باشید (ریاضی ساعت 6:30 و زبان 7:30)
•    حتما به کتابخانه نزدیک محل زندگی خود سر بزنید و یکبار هم که شده فضای آنرا تست کنید.
•    استرس نداشته باشید و سعی کنید به جای استرس درس فکر کنید و موفق باشید.

تذکرات:

•    دوره کردن ها و مطالعه های مهم خود را به آخرین روز ها و ساعات نیندازید. برای موفقیت باید برنامه داشت. فقط به یاد داشته باشید که هر چه زود تر شروع کنید استرس کمتر و زمان بیشتر برای دوره کردن خواهید داشت. پس از اینکه از محل کار یا مدرسه به خانه رسیدید به مرور و کم کم زمان مطالعه خود را بیشتر و بیشتر کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟