چطور ذهن فعال و سریع داشته باشیم

آیا شما هم از تلاش کردن و موفق نشدن خسته شده اید؟ آیا شما هم از فرصت های زیادی را در مقابل افراد باهوش از دست داده اید؟ پس حتما این مطلب را مطالعه کنید تا مغزی فعال داشته باشید. البته در حد توان خودتان که قطعا بیشتر از حالت فعالی شما است.
استفاده از بالاترین راندمان مغز  برای بسیاری از ما آرزو است. با استفاده از ذهن فعال و تیز در های  موفقیت شغلی و اجتماعی باز خواهند شد و  انسان های باهوش و تیز معمولا فرصت ها و موفقیت ها را نصیب خود می کنند. اصلی ترین تفاوت مغز فعال و غیر فعال در به یاد آوردن رخدادها و اسامی مهم است. با ذهن فعال می توان مسائل و مشکلات پیشروی خود را بهتر حل کرده و حرفه ای برخورد کرد. راه های بسیاری برای فعال کردن مغز و حفظ سرعت عمل آن وجود دارد و در این مطلب چند راه اصلی و پایه ای معرفی شده اند.
راهکارها:

1.    برنامه داشته باشید: اصلا مهم نیست که خنگ هستیم یا باهوش یا همه چیز را فراموش می کنید یا نه. در هر صورت یاد بگیرید که برنامه های خود را در یک تقویم جیبی یادداشت کرده و کارهای روز خود را بر اساس نیاز ها و باید های تنظیم کنید.

2.    سعی کنید یک از استعداد های خدا دادی خود را کشف کنید: هر کسی حداقل یک استعداد خدا دادی دارد. برای پیدا کردن این استعداد باید همه چیز را تست کنید، تا اتفاقی کشف شود. حتی تکان دادن گوش ها یک استعداد است! ممکن است حافظه عالی در دیدن اجسام داشته باشید و هرگز چیزی هایی که میبینید را فراموش نکنید، حتی ممکن است حافظه صوتی شما اینقدر قوی باشد.

3.     یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید: ورزش به حفظ کشش بدن کمک بسیار می کند و با تغییر گردش خون در بافتها مغز هم مانند عضلات از اکسیژن بیشتر استفاده می کند. هر چه ورزش های کششی کمتر داشته باشید سرعت عمل مغز نیز کمتر می شود. تاثیر ورزش های کششی خیلی سریع و محسوس است، حتما این دسته ورزش ها را برای یک ماه هم که شده تست کنید و تاثیر آنها را ببینید.

4.    حالات و تفکرات درونی خود را بنویسید. شعر نوشتن علاوه بر آرام و ریلکس کردن مغز راهی برای بیان احساسات است. لازم نیست خوب شعر نبویسید، فقط سعی کنید بیان دقیقی از احساسات درون خود شما باشد.

5.    هرگز مطالعه علمی و درس کنار نگذارید، حتی اگر مدرسه یا دانشگاه شما تمام شده است. هرگز برای یادگرفتن دیر نیست. اگر کتاب جالب دم دست ندارید به کتابخانه محل سری بزنید. کتابخانه محلی آرام و مناسب جهت مطالعه است. اگر زمان خالی زیاد در اتوبوس و ماشین دارید از کتاب های جیبی قافل نشوید. در کل مطالعه علمی و ادبی مغز را فعال کرده و سرعت عمل آنرا بیشتر می کند.

6.    سعی کنید دوستان و آشناهایی که نسبت به آنها حس دارید را ملاقات کرده و ارتباط خود را حفظ کنید. زندگی اجتماعی وابسته به ارتباط با انسان های دیگر است و بهترین و امن ترین ارتباط با دوستان نزدیک و اقوام شکل میگیرد. این گنج اجتماعی را فراموش نکنید.


7.    همان طور که در روابط روزمره سعی میکنید جالت و جذاب صحبت و رفتار کنید، در مورد خودتان هم همین طور باشید. به موضوعات و اتفاقات جالب فکر کنید و زندگی روزمره خود را با فعالیت ها و کارهایی که دوست دارید پر کنید. هدیه دادن به خود یکی از کلیدی ترین روش های ایجاد انگیزه و تلاش برای رسیدن به خواسته های زندگی است. همه ما به دلیل مختلف دوره هایی از زندگی خود را فراموش می کنیم و درگیر کارهای روزمره می شویم. در چنین شرایطی باید به علاقه های خود نگاهی کنیم و ساعات خالی روز را به آنها اختصاص دهیم. گاهی این علاقه های قدیمی ساده هستند و گاهی هم نیاز به پرداخت هزینه و گذراندن دوره هست، در هر صورت مهم نیست، از ذات خود دور نشوید.

8.    مسائل مهم و اولویت های زندگی خود را مشخص کنید. وقتی از چالش ها و اولویت های زندگی خود شناخت درست و کامل داشته باشید ذهن شما هم بر موضوعات مرتبط با آن متمرکز شده و سریعتر تصمیم میگیرد. وقتی شناخت دقیقی از خود و خواسته های خود داشته باشید مرز بین موفقیت و شکست واضح تر شده و مغز بهتر می تواند تصمیم گیری کند. عمقا به اولویت های زندگی خود فکر کنید و در راستای آنها گام بردارید. با تمام احساس آن چیزی که می خواهید را حس کنید و  برای رسیدن به آن تلاش کنید. (البته برنامه ریزی و هدیه به خود را نیز فراموش نکنید.)

9.    به جای استفاده از ماشین حساب و دفتر تلفن از مغز خود استفاده کنید. بیشتر از ریاضیات کاغذ و مدادی دوران کودکی استفاده کنید و علاوه بر ذخیره کردن شماره های تلفن در موبایل آنها را روی کاغذ چند بار یادداشت کنید و سعی کنید شماره های همکارها و دوستان نزدیک خود را حفظ کنید. این تمرین روزانه تکرار کنید و انتظار نتیجه سریع نداشته باشید. بعد از یکسال از میزان رشد مغز تان شکه خواهید شد!

10.    تمرکز کنید و برای خود تصمیم بگیرید. نگذارید دیگران برای شما فکر کنند و تصمیم بگیرند. وقتی در مورد تصمیمات خود صحبت می کنید محکم باشید و از بیان نظرات خود نترسید. هر فردی نظر خود را دارد و شما هم مثل هر فردی دیگری در جمع حق بیان نظر خود را دارید. البته بیان نظر هم مانند صحبت کردن تکنیک دارد و باید پیش از بیان آن درست فکر کرد.

11.    کارهایی انجام دهید که از آنها لذت می برید. اسکی یا پارکور فرقی ندارد نوشتن یا بچه داری هم فرقی ندارند. هر کاری که از انجام آن لذت میبرید و شما را خوشحال می کند انجام دهید. این موضوع برای تازه و سرحال نگداشتن ذهن لازم است. کارهای کسل کننده و تکراری مغز را کند و خسته می کنند.

12.    تکنیک های حفظ کردن را یادبگیرید. برای شروع اگر زبان انگلیسی شما خوب است می توانید با کتاب های زیر شروع کنید.
Mind Maps  نوشته Tony Buzan
Dominic O'Brien
نویسنده هر دوی این کتاب ها برترین حافظه های جهان را دارند.

13.    از هر کاری که انجام می دهید چیزی یادبگیرید. با دقت مشاهده کنید و همه چیز را با دقت مشاهده کنید، وقتی مطالعه می کنید سعی کنید سریع بخوانید و جزئیات را به خاطر بسپارید. سعی کنید لغات سنگین را تمرین کنید. زندگی روزمره صحنه تمرین های مغزی است.

14.    با رشد تکنیک های مغزی منطق، قدرت حل مسئله، تصمیم گیری و توان درک شرایط رشد می کنید. پس تا جای ممکن باید مغز را تمرین داد و هرگز فراموش نکنیم که مغز همیشه اماده یادگیری است.

نکات:

•    خواب مناسب برای حفظ سرعت عمل و توان مغز اجباری است. خوابیدن روی میز کار و تفریح نداشتن راه های حفظ توان مغز نیستند. هفت ساعت خواب در روز مناسب برای حفظ سرعت عمل مغز  لازم است. یک ساعت خواب مناسب و چهار ساعت خوب فکر کردن خیلی بهتر از پنج ساعت خواب آلود فکر کردن است.

•    نگذارید دیگران مسیر زندگی شما را تعیین کنند.

•    اگر راست دست هستید از دست چپ خود بیشتر استفاده کنید (اگر هم چپ دست هستید برعکس). کنترل دست چپ به کمک نیمکره راست مغز انجام می شود. فعال شدن نیمکره راست مغز در حفظ کردن لغات و شماره ها بسیار موثر است. ورزش های تعادلی و دقیق موجب رشد و فعال شدن کانال های ارتباطی بین دو نیمکره مغز می شوند.

•    مصرف الکل را به کمترین میزان خود برسانید  و از مواد مخدر دوری کنید. این مواد به مرور مغز را کند و خسته می کنند.

•    فکر منفی هیچ گره ای را باز نمی کند و فقط موجب شکست های بیشتر و ناراحتی می شوند.

•    تحقیقات نشان میدهد که نوشیدن آب سالم و تمیز بر توان مغزی تاثیر گذار است. نوشیدن سه لیتر آب سالم در روز برای بدن انسان ضروری است.

•    لیست کارهای روزانه خود را در یک تقویم جیبی یادداشت کنید و برنامه روزانه خود را در جهت انجام آنها تنظیم کنید.

•    از تفکرات روزانه خود در یک وبلاگ یا دفترچه یادداشت بردارید. نوشتن یکی از موثر ترین راه های مرتب کردن فکر است.

•    وقتی عصبانی هستید به جای پرخاش کردن به طبیعت بروید و از از محیط آرام و ریلکس آن انرژی بگیرید.

•    اینترنت بزرگترین مرکز مطالعه و منبع یادگیری است و جستجو کردن مطالب در آن یک هنر است. این هنر با تمرین و تکرار قوی می شود. این منبع بزرگ اطلاعات را از دست ندهید.

•    مثبت فکر کردن نه تنها بر سلامتی موثر است بلکه بر رشد توان مغزی و تعادل آن نیز به شدت موثر است.

•    کتاب های ریاضی مطالعه کنید و مسائل آنها را حل کنید. جدول ضرب و تقسیم را بیش از عدد 10 در 10 حفظ کنید. 33 در 33 چند می شوید. تقارن های ریاضی و بازهای شیرین آنرا از دست ندهید.

•    بشینید و فکر کنید. برای حفظ توان مغزی خود چه کار می توانید انجام دهید؟

•    وقتی خرید می کنید جمع قیمت ها را در ذهن خود پیش از فروشنده انجام دهید.

تذکر ها:

•    همیشه همه نیاز از شما راضی باشند. زیادی لطف کردن به مردم زمان گیر است و شما را از کار و اهداف خودتان دور می کند. از طرفی زیادی جدی بودن و دور کردن مردم از خود موجب مردم گریزی و افسردگی می شود. سعی کنید زمان بیکاری و استراحت خود را کنار مردم باشید و از این زمان جهت تفریح و خندیدن استفاده کنید.

•    به مردمی که کارهای مورد علاقه شما را انجام میدهند نگاه کنید و در جریان آخرین اخبار موضوعات مورد علاقه خود باشید. وقتی زندگی شما درگیر خواسته های ذاتی خودتان باشید مغز شما هم در این جهت فعال تر از حالت دیگری خواهد بود.

•    کلاس و دوره های آموزشی برای حفظ سرعت عمل مغز و به یادآوردن لغات و جمله ها موثر هستند. استراتژی های بسیاری برای حفظ کردن لغات وجود دارند که در مطالب بعدی در مورد آنها به صورت تخصصی مطالبی آماده خواهم کرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟