چطور شخصی محترم باشیم

در سال های اخیر جامعه ایران با چالش کاهش شدید سطح سلامت فکری و در نتیجه سطح ادب و احترام بوده. دلیل تمام برخورد های زشت اجتماعی که از ارتباط کارمندان با یکدیگر تا راننده تاکسی با مسافر و حتی دانشجوها با استاید را تحت تاثیر قرار داده، فراموش کردن عزت نفس و شخصیت درونی است. مردم ایران در حال از دست دادن شخصیت و هویت فردی خود هستید.

نمایش شخصیت هر فرد در ارتباط او با خود و دیگران نمایان می شود. سراسر زندگی انسان از تعاملات اجتماعی تشکیل شده. حتی در تنهایی مشغول صحبت با خود هستیم و احترام بازتاب تعاملات اجتماعی است. به طور خلاصه، احترام نوعی تعادمل دو طرفه است و در دو صورتی که یکی از طرفین اصول آنرا رعایت نکند از بین می رود. پس پیش از انتظار احترام از طرف دیگران باید خود شخص برای خودش محترم باشد.

از سوی دیگر احترام در روابط اجتماعی به پول، لباس و جذابیت بدنی و ... وابسته نیست. همان طور که می بینید افراد پول دار بسیاری در ایران زندگی می کنند که حتی قادر به صحیح حرف زندن نیستند. احترام و عزت نفس حتی به سطح مدرک آموزشی، دانشگاهی که در آن فرد تحصیل کرده است نیز وابسته نیست، به طوری که در سال های اخیر به شدت شاهد فخر فروشی  دانشجویان دانشگاه تهران یا شریف هستیم.

احترام از چند جزء ساده شکل میگیرد. از کمال انسانی و آغوش باز به آموزش دیگران. اولین گام هم برای شخصی برای محترم بودن اعمال این اصل در مورد زندگی شخصیش است. تا وقتی خود فرد کمال طلب نباشید و با آغوش باز به خود آموزش ندهد سزاوار احترام از طرف دیگران نیز نخواهد بود. شاید کمی ظالمانه به نظر برسد اما واقعیت اینطور است. جریان زندگی و گذر آن مانند رشد کردن یک درخت میوه است. از جوانه زدن شروع و در پایان خشک می شود. هر فردی مسئول نگهداری از درخت زندگی خود است و همان طور که بقای یک درخت به محیط پیرامون آن وابسته است هر چه فرد بیشتر به زندگی خود و دیگران  رسیدگی کند محترم تر خواهد شد.


صحیح سلام و احوال پرسی کردن

1.    خودتان را درست معرفی کنید. درست لباس بپوشید و تمیز باشید. الزاما لباس های شما نباید گران قیمت باشند اما باید مرتب و تمیز باشند. لباس هر فرد اولین عنصر ارتباطات اجتماعی است. هر چه در مورد لباس خود دقیق تر باشید یعنی فردی مرتب و مسئول هستید. در مورد سلامتی بدنی و به ویژه دندان های خود جدی باشید. لبخند در روابط اجتماعی کلید باز شدن فرصت های شغلی و اجتماعی است و کلید لبخند خوب دندان های تمیز و زیباست.

2.    با مردم شایسته و دوستانه سلام کنید. وقتی شایسته و محترم با دیگران سلام و احوال پرسی کنید آنها هم به شما محترم و شایسته برخورد می کنند.  سلام و احوال پرسی ویژه هر فردی را به وجد می آورد و حتی چاشنی تعریف کردن را می توان به آن اضافه کرد. گیرایی یکی از کلید های اصلی جذب قدردانی از طرف دیگران است. به مردم کمک کنید که در مورد خود خوب فکر کنند.
اگری فردی احترام شما را پاسخی نداد تغییر رویه ندهید سنجیده و شایسته اخلاق محترم خود را در مورد او حفظ کنید. مودب باشید.  مردم گرفتاری های فکری دارند و ممکن است از شانس شما همین لحظه در نگران موضوعی باشد و جواب برخورد مودب شما را ناشایست پاسخ دهد. حتی ممکن است بازتابی سرد مشاهده کنید اما فکرش را نکنید، در هر صورت شما محترم رفتار کرده اید. بسیاری از مردم خجالتی هستند و ممکن است سال ها دور از آداب معاشرت درست باشند. در چنین شرایطی به آنها فرصت و زمان دهید تا کم کم ارتباط برقرار کنند.


احترام به خود

1.    اعتماد به نفس داشته باشید. بسیاری از مردم شما را تست می کنند و رفتار شما را زیر نظر دارند. مهم نیست چه چیزی در مورد شما می گویند، اعتماد به نفس داشته باشید و مطمئن باشید به مرور با رفتار درست خود همه حرف های زیادی بین مردم فراموش خواهند شد. نادیده گرفتن ها حرف ها و رفتارهای زشت یک هنر است. سعی کنید این توانایی را خوب یاد بگیرید. همیشه هم به یادداشته باشید که برای موفقیت و انجام کارهای خود نیازی به تایید و قبول شدن از طرف دیگران ندارید.

2.    سعی کنید مثبت فکر کنید. منفی حرف زدن و دیدن نکات منفی یک موضوع کار سختی نیست، بلکه مهم هم هست. به جای استفاده از این توانایی خوب در صحبت ها و ناله کردن وقتی قرار است کاری انجام دهید در مورد خود آنرا به کار بگیرید. برای بالا بردن کیفیت کار دیدن نکات منفی کار ضروری است اما در مورد روابط اجتماعی اصلا خوب نیست که ناله کنید و فقط نکات منفی دیگران را ببنید و در مورد آنها حرف بزنید.
به مردم که کمک می خواهند کمک کنید. مردم را در شرایط بحرانی تنها نگذارید. برای سلامت فکری انسان نیاز به کمک به هم نوع خود دارد. البته در مورد جامعه ایران با توجه به رشد روز افزون ناله بین مردم باید سنجیده عمل کرد و انرژی خود را صرف کار صحیحی کنید. کمکی کنید و پس از آن متوجه کلاه برداری شوید اصلا حس خوبی ندارد و تنها راه درست و سنجیده انتخاب کردن نوع کمک است.

3. به خود و افراد اطرافتان احترام بگذارید. خانه و محیط اطراف خود را تمیز و مرتب نگهدارید. دوستان و آشناها به محل زندگی و کار شما دقت می کنند و نظم محیط بر رفتار آنها تاثیر گذار است. رفتار محترم با دیگران مهم ترین اصلی جذب احترام آنها است. اگر با فردی محترم رفتار کنید او هم با شما محترم خواهد بود.

4. مرز خود را حفظ کنید. گفتگو های اجتماعی و رفتارهای ذاتی نشان دهنده مرز حریم خصوصی افراد هستند. اگر فردی این مرز ها را در نظر نگرفت رک باشید و با او برخورد کنید.
مثال: فرض کنید برای دیدن دوستی قرار است با دوست دختر خود بیرون بروید. در مورد ساعت برگشت با دوستان خود پیش از برنامه هماهنگی کرده اید. سر ساعتی که در نظر گرفته اید خداحافظی کنید. حتی اگر پافشاری هم کردند بازهم جمع را ترک کنید. در مورد تصمیم خود دقیق و محکم باشید. با این رفتار دیگران به محکم بودن برنامه و رفتارهای شما پی می برند و به برنامه ریزی (به عبارتی زندگی) شما احترام میگذارند.

روی تمایلات مالی خود کنترل داشته باشید

1.    در مورد دنیای اطراف خود آگاه باشید. به رخداد ها منطقه زندگی و کار خود دقت داشته باشید. اخبار دنیا را دنبال کنید. از فیلم ها و رخداد های سیاسی، اجتماعی و ورزشی روز مطلع باشید. به کمک این موضوعات می توانید با مردم گفتگو کنید و گفته های آنها را درک کنید. اطلاعات خوب به شدت روی رفتار طرف مقابل تاثیر گذار است.
حتی اگر به موضوعات خاصی علاقه ندارید مثلا به سیاست یا فوتبال علاقه ندارید حداقل در جریان اخبار کلی آنها باشید. به کمک همین اطلاعات کلی می توانید با دیگران صحبت کنید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. حتی اگر با نظر انها موافق نیستید مخالفت خود را صریح اعلام نکنید. به دیگران فرصت بیان افکارشان را بدهید.

تواضع و نزاکت اولیه

1.    با زبانی محترم و واضح صحبت کنید. به جای صحبت در مورد اخلاق بد دیگران در گفتگو های روزمره در مورد موضوعات جالب و جذاب صحبت کنید. اگر آشنایی واقعا برای تحقیق در مورد فرد خاصی به شما مراجعه کرد در کنار بیان رفتار خوب او به مشکلات نیز اشاره کنید. نه بد بد نه خوب خوب. واقعا آن چیزی که فکر می کنید را خصوصی بیان کنید. مردم خودشان فرق بین دروغ و واقعیت را تشخیص می دهند.

2.    هرگز از دیگران سوتی نگیرید و از نقطه ضعف آنها سوء استفاده نکنید. سوتی گرفتن کار صحیح و محترمی نیست. سوتی های هر فردی به عنوان خاطره بد در ذهن خودش باقی می ماند و اگر شما آنرا دامن بزنید شما هم در این خاطره خواهید ماند. به جای سوتی گرفتن به فردی که اشتباه کرده کمک کنید تا مشکلات بیشتری برایش ایجاد نشود.
دیگران را آزار ندهید. آزار دادن دیگران اصلا خنده دار یا سرگرم کننده نیست. شاید سایرین در این لحظه بخندند و سرگرم به نظر برسند اما بعدا شما را به عنوان یک فرد غیر محترم و بی اخلاق در ذهن خود تصور می کنند. به جای سوژه کردن دیگران سعی کنید به آنها کمک کنید تا مشکلات بیشتری ایجاد نکنند. دقیقا همین رخداد ها هستند که روابط اجتماعی موفق و صحیح را ایجاد می کنند. از انها در جهت منفی استفاده نکنید.

3. به مردم شانس مجدد بدهید. در مورد مردم پیش قضاوت نکنید و به همه احترام بگذارید. به حرف هایی که پشت سر فردی گفته می شود توجه نکنید و تا با خود فرد ارتباط مستقیم نداشته باشید در مورد او نمی توانید قضاوت درستی داشته باشید. احتیاط شرط عقل است اما به معنای ترس و دور شدن نیست. با احتباط و دقت ارتباط برقرار کنید و سعی در راستایی صحیح ارتباط خود را حفظ کنید.

4. سر قول خود باشید. در مورد موضوعی که نمی توانید مطمئن باشید قول هم ندهید. در مورد قولی که به دیگران می دهید باید صد در صد مسئولیت پذیر باشید. وقتی واقعا مطمئن نیستید که کاری را می توانید انجام دهید یا نه در مورد آن قول ندهید و راحت بگویید که نمی توانید کمکی کنید. حتی بگویید نمی خواهید این کار را انجام دهید. در مورد توانایی های خود با مردم رک باشید و ریسکی نکنید که به دیگران آسیب بزند.

روی شدت صدای خود کنترل داشته باشید

1. زمانی که عصبانی هستید ارامش صدای خود را حفظ کنید و نگذارید دیگران پی به عصبانیت شما ببرند. اگر ذاتا صدایی بلند دارید تن آنرا تصحیح کنید. صدای بلند و کنترل نشده همه را خسته می کند و اعصاب آنها را به هم میریزد. بنابراین سعی کنید صدای خود را تحت هر شرایطی کنترل کنید و با لهن به مخاطب خود حسی که می خواهید را الغاء کنید.

2. مثل آدمهایی که همه چیز را میدانند رفتار نکنید. مردم از فردی که همیشه فکر می کند همه چیز را می داند گیزان هستند. به صحبت ها و نظرات دیگران گوش کنید و با کمی مکث پس از سوال آنها پاسخ دهید. در این فاصله هم شما به جواب خود فکر می کنید و هم اگر سوال ناقص باشید فرد سوال کننده فرصت اصلاح گفته خود را خواهد داشت. به دیگران فرصت حرف زدن بدهید.

اگر در حال حاضر این مشکل «من همه چیز را میدانم» را دارید. سعی کنید مهارش کنید. اگر باز هم تند رفتید از طرف مقابل پوزش بخواهید و بگویید «ببخشید که تند رفتم ابتدای صحبت فکر کردم از موضوع مطلع هستم حالا اگر ممکن است بیشتر برایم توضیح دهید». خود لغت «ببخشید» کلید درمان این تند رفتنها است.

برای زندگی خود یک الگوی عالی انتخاب کنید

1. درست الگو برداری کنید. سعی کنید مانند الگوی خود درست رفتار کنید و حتی در خانه مانند او نقش بازی کنید تا رفتارهای این فردی بخشی از شخصیت شما شود.

2. خودتان باشید. شخصیت از زمان جنین شروع به شکل گرفتن می کند و تا پایان عمر به مرور و مانند یک جریان پیش میرود. پس خودتان باشید و اگر قرار است تغییری در شخصیت خود ایجاد کنید این تغییر باید ذاتی و به مرور و با تمرین باشد. نقش بازی کردن برای مردم درست صحیح نیست و به مرور در رفتار آنها اثار منفی خواهد داشت.

3. گرفتار مادیات نباشید. به جای تمرکز روی کارهای مردم روی شخصیت آنها تمرکز کنید. این موضوع خیلی مهم است. همیشه کارها و فعالیت های یک فرد نشان دهنده شخصیت او نیست. در جامعه ما مردم به شدت دیگر جبر اقتصادی هستند و این موضوع بر رفتار آنها تاثیر گذار است اما آیا واقعا شخصیت آنها این چنین است؟ زود قضاوت نکنید و به مردم فرصت جبران دهید.

4. کارهای خود را سر وقت انجام دهید و بعدا بعدا نکنید. همیشه برای رسیدن به یک هدف مشخص و واضح تلاش کنید. مغز خود را دیگر کارهایی که هیچ هدفی ندارند نکنید. در مورد کارهای خود فکر کنید و بسنجید که چه هدفی از انجام آنها دارید و آیا واقعا این انرژی و توانی که صرف آنها می کنید سرانجام آن ارزش دارد؟ زمان متوقف نمی شود و عمر میگذرد. روی قدرت بدنی خود را از دست می دهیم و دیگر قادر به پیش رفتن با فن روز نیستیم. در چنین شرایطی هر آن چیزی که داریم از سال های قبل است و تا آخرین لحظه عمر به کمک آنها زندگی خواهیم کرد. برای هدف زندگی خود و موفقیت در آینده تلاش کنید و مانع پیشرفت دیگران نشوید. همه مردم سر انجام مشترکی دارند.

نکات

•    وقتی در مورد موضوعات فلسفی و اعتقادی صحبت می کنید دقت کنید. هر فردی اعتقادات خود را دارد و تا جایی که دیگران را ناراحت نکند حق اجتماعی دارد که از تفکر خود دفاع کند. اعتقادات دیگران را نکوبید و تفکرات خود را با زور به دیگران بیان نکنید.  انعطاف پذیری و درک طرف مقابل هنر است.

•    اگر فرزند دارد به گفته های او دقت کنید. کلمات و اصطلاح هایی که یچه های کوچک در جمع تکرار می کنند نشان دهنده شخصیت والدین آنهاست و مردم به این موضوع دقت دارند. از کودکی فرزند خود را محترم بزرگ کنید.

•    کارهایی که ذاتا در آن موفق هستید را پیدا کنید. اگر خواننده خوبی هستید یا موسیقی خوب مینوازید و ... . این استعداد های ذاتی خود را شناسایی کنید و به عنوان یک نکته خاص در خود پرورش دهید و سعی کنید دیگران شما را با این موضوع بشناسند.

•    نظافت و تمیزی محیط زندگی و کار نشانه شخصیت است. هر چه بیشتر به خود احترام بگذارید دیگران هم به شما همان قدر احترام میگذارند.

تذکرات

•    وقتی در مورد دیگران صحبت می کنید در مورد رازها و خاطرات دیگران حرف نزیند.

•    شرایط بحرانی و احتیاج مردم را درک کنید. گاهی فردی واقعا به کمک احتیاج دارد. در چنین شرایطی پشت او باشید و کمک کنید. درست است که در جامعه ما تظاهر و دروغ سابقه ای عمیق و دور دارد اما همان قدر هم در درک دورغ از واقعیت قدرت تشخیص بیشتری داریم.

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟