دانشجوی با انگیزه

نداشتن انگیزه یکی از اصلی ترین دلایل شکست دانشجوها و دانش آموزان در درس و امتحانات است، در این مطلب با توجه ویژه بر روی راهکارهای ایجاد انگیزه به رفع این مشکل میپردازیم.


* نوشتن لیست کارهای روزانه در یک دفتر – با نشانه زدن در کنار کارهای انجام شده ی این لیست علاوه بر مدیریت کارها و وظایف احساس بهتری در فرد ایجاد میشود و میل به انجام کارهای بزرگتر و بیشتر در او به شدت افزایش میابد.
* گرفتن پاداش ر قبال انجام تعداد از کارها و وظایف مثل رفتن به سینما – البته بهتر است غذا یا مواد خوراکی به عنوان پاداش در نظر گرفته نشوند. با تهیه یک لیست از کارهای مورد علاقه و قرار دادن آنها به عنوان پاداش حس مثبت و انگیزه دهنده ای در فرد ایجام میشود.
* دعوت از دوستان و همکلاسی ها برای بحث و گفتگو در مورد عنوانهای بیان شده در درسها و کلاسهای مهم – دعوت از دوستان جدی و موفق در درس و بحث در مورد حداقل سه سوال مسئله ساز هر فرد موجود در جمع یکی از راه های ایجاد انگیزه و دوستی نزدیکتر با این افراد است.
* نصب یک تقویم مناسب برای نوشتن روی دیوار رو به روی میز مطالعه – با نصب تقویم و برنامه ریزی برای امتحانات و زندگی به راحتی میتوان به موفقیت رسید و همیشه به یاد داشته باشیم که کلید موفقیت در امتحانات برنامه ریزی قابل تغییر است – پس بهترین روش برنامه ریزی هفتگی دقیق برای رسیدن به اهداف یک ترم است – این روش یکی از موثر ترین راه های ایجاد انگیزه و تلاش در راستای خواسته ها است.
* گاهی به دلایل متفاوتی توانایی در اجرا کردن برنامه های شخصی خود را از دست میدهیم. دوستان و یا اعضای خانواده در حل این مشکل کمک مناسبی هستند. ملاقات های پیوسته و برنامه ریزی و گزارش کامل فعالیتها با فرد صالح دیگری یکی از راهکارهای پیگیری فعالیتهای روزانه است.
* رسیدن به تصور روشن و واضح از آینده ی کاری یکی از بیشترین خواسته های دانشجوها و دانش آموزان است. یکی از راه های دست یافتن به آینده ی کاری خوب، دوستی و گذراندن زمان با افرادی که در حرفه های مرتبط کار میکنند است. آشنایی با محیط کار، خواسته ها و انگیزه های آنها به ما هم کمک بسیار خواهد کرد.
* تلقین یکی از راه های بسیار موثر در ایجاد تغییر است. یک راه حل بسیار موثر؛ فرض 15 سال گذشته و حالا شما در اوج دوران موفقیت کاری خود هستید، یک کارت ویزیت برای این دوران تهیه کنید و آنرا همیشه همراه داشته باشید، یک عدد هم نزدیک میز کار خود قرار دهید، حالا با هر باد دیدن این کار مسیر، هدف و تمام خواسته های اصلی زندگی به یاد شما خواهد آمد و با اراده و توان بیشتر به مسیر خود ادامه میدهید.
* استراحت های ممتد و در بازه های زمانی کوتاه و خستگی شدید در حالی که کار خاصی انجان نداده اید، یکی از نشانه های فشار عصبی است. یک برنامه ی هفتگی خود حداقل یک روز کاملا خالی برای تفریح دارد، پس یک روز کامل در هفته را برای گردش و تفریح با دوستان خود قرار دهید و از اول هفته با آنها هماهنگ باشید، همان قدر که درس خواندن مهم است، تفریح و زندگی اجتماعی هم مهم است!
در پایان، بر اساس این مطالب، از دست دادن انگیزه یکی از اصلی ترین مسائل پیش روی دانشجوها در دوران تحصیل و یکی از شخصی و درونی ترین عوامل موفقیت است. راهکارهای ارائه شده شاید در ظاهر ساده به نظر برسند اما اصل کار در عمل کردن به آنهاست، از اینرو حتما در اجرا کردن و انجام آنها کوشا باشید و فقط با گام نهادن در راه میتوان به موفقیت رسید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟