ایجاد انگیزه

با انگیزه بودن واقعا کار مشکلی است ، همیشه فکر های منفی و ترس از آینده اصلی ترین عوامل بی انگیزه شدن افراد هستند . همه ما با شرایط عدم اطمینان به مسیر زندگی و افسردگی رو به رو شده ایم و دقیقا یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت افراد انگیزه ی قوی و بالا است .
دلیل کمبود انگیزه فقط یک موضوع نیست ، حالت بی انگیزه شدن معمولا پس یک شکست تا نشانه ای از آن در فرد ایجاد می شود . پس اکلید آن شناخت فکر و ایجاد احساسات می باشد . با شناخت راه های ایجاد انگیزه در ذهن ، دوری از فکرهای منفی و تمرکز روی کارها و وظایف میتوان قبل از فرو رفتن در افکار منفی و افسردگی نجات یافت .
سه عامل اصلی موجب می شوند فرد به بی انگیزگی خود پی برده و عکس العمل نشان دهد :
  1. کمبود اعتماد به نفس : اگر به موفقیت واقعا اعتقاد داشتن باشید ، پس چرا تلاش کنید ؟
  2. کمبود تمرکز : فردی که نمی داند که چه می خواهد ، برای چه چیز تلاش کند ؟
  3. کمبود جهت گیری : اگر نمی دانید که از کجا شورع کنید ، اصلا چرا شروع کنید ؟
حالا چطور در خود اعتماد به نفس ایجاد کنیم ؟
اولین و اصلی ترین ضد انگیزه کمبود اعتماد به نفس می باشد . دلیل کاهش اعتماد به نفس هم تمرکز روی خواسته و نادیده گرفتن داشته ها است . وقتی فقط به چیزی که می خواهیم فکر می کنیم ، مغز هم فقط روی دلایل اینکه چرا آنرا نداریم و به آن نمیرسم تمرکز می کند ، که همین خود شروع زنجیره ی فکر های منفی می باشد . شکست های قبلی ، اتفاق های بد و ضعف های شخصی همگی به ذهن هجوم آورده و موجب بروز یک فکر ساده می شود « چرا من موفق نیستم و موفق هم نمی شوم ؟ » همین فکر ساده بدترین ضربه به هر انگیزه ای میشود و قطعا آثار مخربی شدیدی در روحیه ی فرد دارد .
راه فرار این زنجیره ی فکر تمرکز روی داشته و داشتن قدر آن ها است . هر روز زمان خاصی را واقعا برای تمرکز روی داشته های خود قرار دهید . در همین حالت فکر کردن از توانایی های خود یک لیست تهیه کنید ، موفقیت های قبلی و برتری های خود را به یاد بیاورید و روی آنها تمرکز کنید . با آموزش مغز برای تمرکز روی داشته ها و استفاده ی بهینه از آنها برای موفقیت قطعا هم نتیجه ی بهتری خواهید گرفت و هم اعتماد به نفس شما افزایش چشم گیر پیدا خواهد کرد .
همه میدانیم که یکی از راه های تمرکز و حفظ کردن کاری تکرار آن است ، پس با تمرکز روی اعتماد به نفس و تکرار این حالت در طول روز کم کم این رفتار به یک عادت شخصیت فرد تبدیل می شود و پس از مدتی مغز قبول می کند که اگر روی چیزی تمرکز کند به آن حتما خواهد رسید .
دومین عامل ضد انگیزه کاهش تمرکز است . وقتی روی چیزی که ندارید تمرکز داشته باشید ، کم کم احساس ترس و کمبود خواهید کرد . ترس از ضعیف و پایین بودن و تنها شدن و کار سطح پایین و ... همگی به صورت طناب درازی دور ذهن پیچیده می شوند و آنرا خفه می کند .
اولین راه ایجاد تمرکز ، تمرکز روی انرژی برای رسیدن به هدف است . به صورت خودکار وقتی برای رسیدن به یک هدف انگیزه داشته باشید انرژی زیادتری هم برای آن دارید و اگر انرژی خود را از دست دهید انگیزه هم کاهش یافته و کم کم به ناامیدی می رسد .
به جای تمرکز روی نکات منفی و ضعف کار روی نکات مثبت و نیمه ی پر لیوان تمرکز داشته باشید . به جای ترس از آینه و شروع برنامه های جدید دست به کار شده و با انرژی اولین گام را بردارید .
و آخرین ضد انگیزه سر در گمی در انتخاب جهت زندگی می باشد . تمرکز یعنی هدف داشتن و برنامه ریزی روز به روز برای رسیدن به آن و جهت گیری داشتن . وقتی نمی دانیم که از کجا شروع کنیم و چه مراحلی را طی کنیم اولین ترس در ما ایجاد می شود و این یعنی شروع کاهش انگیزه و شروع افت و شکست .
بهترین راه برای شناسایی جهتگیری درست ، تعریف و شناسایی دقیق هدف نهایی است ، با ایجاد تصور روشن و همه جانبه از هدف نهایی مسیر هم مشخص می شود ، پس از آن تنها با تهیه یک لیست کارهای روزانه قدم در راه گذاشته و به هدف زندگی خود برسید . برای مثال مراحل شناسایی مسیر مناسب به صورت زیر است :
  1. تعریف دقیق از هدف ( بهتر است در مورد آن روی ورق بنوسید )
  2. در مورد این هدف کمی تحقیق کنید ( چه در اینترنت و چه از افراد مطلع و متخصص )
  3. هماهنگ کردن توصیه های دیگران با هدف خود
  4. بهینه سازی طرح و نقشه اصلی کار
  5. گام برداشتن در راه
حالا که وظایف اصلی زندگی خود را شناسایی کردید تحت هیچ شرایطی با انجام کارهای مقطعی و بی ارزش رسیدن به آنها را به زمان دیگری واگذار نکنید و سعی کنید در کوتاه ترین و بهترین زمان ممکن به آنها برسید . بدون داشتن برنامه و دسته بندی ارزش وظایف و کارهای روزانه به راحتی میتوان روز پس روز را از دست داد .
برای رسیدن به اهداف طولانی مدت بهترین کار یادداشت برداری از کلیت کار و پس از آن شناسایی و تعریف اهداف کوچکتر است .
پس در کل برنامه ریز و شناسایی توانایی ها و تمرکز روی آنها اساس ایجاد انگیزه و رسیدن به اهداف می باشد .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟