تمرکز روی اهداف و آرزوهای زندگی

هدف و آرزو داشتن در زندگی کار سختی نیست ، در کل همه آرزو هایی دارند و هزاران کتاب برای رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی منتشر می شود اما واقعا چند نفر موفق هستند ؟ مثلا در مورد کاهش وزن هزاران هزار کتاب منتشر می شود اما واقعا چند نفر از خواننده های آنها موفق به کاهش دادن وزن برای همیشه و تمام عمر خود می شوند . فقط با هر روز پنج شش کیلومتر دویدن هر فردی لاغر می شود ( همان طور که در بسیاری از کتاب ها ذکر شده است ) اما چند نفر واقعا این تمرین را برای مدت طولانی ( منظور چند سال است ) دنبال می کنند ؟ 

کمبود تمرکز اولین عامل ترک اهداف و گم کردن مسیر می باشد . جستوجوی خواسته و آرزو ها کار ساده ای نیست و بسیار زمان گیر خواهد بود . پروژه ی کاری ، آشنایی و یک رابطه جدید ، سرگرمی های تازه و هزاران موضوع و خواسته ی کوچک مانع تمرکز روی هدف اصلی و اساسی زندگی می شوند و کم کم پس از مدتی کاملا از خواسته و مسیر به آن دور می شویم .

از طرفی یکی از مشکلات دیگر خسته کننده بودن شرایط است .  فرض کنید قرار است طی یکماه آینده به شدت روی زبان انگلیسی و امتحان آن تمرکز داشته باشید در حالی که در همین دوران یک پیشنهاد کاری خوب به شما می شود ، این حالت بسیار بسیار رخ می دهد و گاهی ناخواسته تمرکز فرد را به کل از بین میرد . در چنین شرایطی بهترین راه بررسی اوضاع و آینده نگری است ، کدام یک از این دو مسیر پیشرو آینده ساز تر خواهند بود ؟ خب انتخاب کمی راحتتر شد ؟ گاهی سر نوشت یک خواسته به شرایط فعلی فرد وابسته است ، فرض کنید باید در امتحان کنکور قبول شوید از طرفی برای گذراندن زندگی نیاز به کار هم دارید ، اگر تمام زندگی خود را تعطیل کنید و فقط روی درس تمرکز داشته باشید قطعا برای رفتن به دانشگاه و تامین نیاز های روزمره ی خود با مشکل مواجه خواهید شد از طرفی اگر کار کنید فرصت کافی برای درس خواندن نخواهید داشت ، در چنین شرایطی باید هدف خود را تعیین کنید ( یعنی رفتن به دانشگاه ) و سایر مسائل ( یعنی کار کردن ) ابزاری برای رسیدن به این هدف هستند . پس به چشم ابزاری برای رسیدن به هدف به آن نگاه کنید ، اگر کاری که دارید وقت گیر است و زمان کافی برای درس خواندن به شما نمی دهند یعنی ابزار اشتباهی را استفاده می کنید و هر چه سریعتر باید راه دیگری برای در آمد داشتن پیدا کنید .

 در این بخش پنج روش متمرکز بودن روی یک هدف و کنار زدن مسائل غیر مرتبط می شوند :

1) هدف مثل سنگ
اهداف خود را روی یک کاغذ یادداشت کنید ، سعی کنید رسمی و جدی با انتخاب آنها برخورد کنید . این تکه کاغذ را روی میز یا دیوار اتاق خود بچسباید تا اگر روزی آنها را فراموش کردید با یک نگاه مرور و یادآوری شوند . در ادامه چند روش جالب برای دسته بندی و مرتب کردن اهداف معرفی شده اند ، با اینکار رسیدن به اهداف بسیار بسیار ساده تر می شود :
1. جملاتی که برای توضیح اهداف خود به کار می برید مثبت باشند ، استفاده از جملات منفی موجب کاهش علاقه و سر شدن و کم کم فراموش شدن آن ها می شود ، خب به مثال زیر توجه کنید :
« کمتر خجالت کشیدن و از جمع کناره گیری نکردن »
« با اعتماد به نفس بودن و در جمع شرکت کردن »
خب کدام یک از جملات بالا حس بهتری وجود دارد ؟ کدام یک آثار انرژی بخش تری دارند ؟
پس اهداف خود را با صفات و جملات مثبت و انرژی دهنده توصیف کنید .

2 . اهداف زندگی تعیین کننده ی مسیر آن هستند پس باید شفاف و واضح تعریف شده باشند تا هیچ جای سردرگمی یا به عبارت دیگر پشیمانی برای رسیدن به آن ها ایجاد نشود . واقعا چطور به شدنی بودن اهداف امیدوار بود؟ خب با واقعی و درست تعریف کردن آنها از اول مسیر هیچ جای بحثی برای شدنی بودن آن باقی نخواهد ماند . برای مثال به هدف زیر توجه کنید :
« میخواهم پولدار باشم »
خب چطور میخواهی به این برسی؟ با چه کاری میخواهی به این بررسی؟ چقدر میخواهی پولدار باشی؟ در طول چه مدت میخواهی به آن برسی؟ بعد که پولدار شدی چه کار میخواهی بکنی؟
چنین اهدافی قطعا بدون سرانجام خواهند ماند و خیلی سریع فراموش می شوند .
2) سرعت عمل
 هر چند وقت یکبار اهداف خود را روی یک کاغذ دیگر بازنویسی کنید با اینکار آنهایی که انجام شده اند حذف می شوند و رفته رفته فاصله کم رسیدن به هدف نمایان تر میشود ، همین حرکت ساده روی سرعت بخشیدن و متمرکز فکر و اراده بسیار تاثیر گذار خواهد بود .
مقابله آینه اهداف خود را تکرار و آنها را باور کنید . در ابتدا شاید کمی خنده دار باشد اما حتی اگر شده در ذهن خود و با دهان بسته جلوی آینه اهداف خود را تکرار کنید . سپس برای رسیدن به آنها تلاش کنید ! عجله کنید ! هیچ چیز جلوی شما را نمی تواند بگیرد !
اگر از دسته آدم هایی هستید که با دیگران صحبت خصوصی می کنید در مورد اهداف خود بیشتر به آنها توضیح دهید و از آنها نیز کمک بخواهید .
پس هر روز اهداف خود را قوی و با تمام وجود تکرار کنید و برای رسیدن به آنها تمام زندگی خود را تغییر شکل دهید .

3) تخیل کنید
برای رسیدن به هر چیزی باید تصویر قوی از رسیدن به آن داشت . وقتی قادر به تخیل و تصویر اهداف خود نباشید چطور با تمام وجود آنها را بخواهید ؟ دقت کنید افراد وقتی خود را میبازند که دیگر قادر به احساس و تصور اهداف خود نیستند .

تصور کنید که به هدف خود رسیده اید چه حسی دارد ؟ چه چیزهای اطراف شما هستند ؟ کجا هستید ؟ همه و همه آنقدر واقعی هستند که تمام سلول های بدن شما آنها را حس می کنند . در چنین شرایطی تمام زندگی و انگیزه ی شما رسیدن به این هدف خواهد شد .

علاوه بر حس انگیزه با تخیل کردن فاصله ی شما تا هدف نیز مشخص می شود هر چه بیشتر به آن نزدیک می شود ، واقعیت بیشتر و بیشتر به تصورات نزدیک می شوند .  هر روز این کار را تکرار کنید تا هرگز هدف خود را گم نکنید .

4) دنبال کردن مسیر
دنبال کردن مسیری زندگی یکی از راه های بسیار مفید برای رسیدی موقعیت شما می باشد ، اینکه چقدر در جهت هدف خود حرکت می کند و به آن نزدیک می شوید یا خیر ! اگر هدف شما قبولی در کنکور است و روزی هشت ساعت مطالعه مفید لازم دارید اما حتی یک روز هم مطالعه نمی کنید یا به جای کتاب درسی برای کنکور کتاب داستان مطالعه می کنید ، خب قطعا در مسیر هدف خود حرکت نمی کنید و مطمئن باشید به آن نمی رسید . ولی اگر با روزی سه ساعت مطالعه شروع کنید و کم کم آنرا افزایش دهید انگیزه ای در شما ایجاد می شود که اگر قرار بود یک ماه به تعداد ساعت مطالعه ی ایده آل برسید یک هفته ی به آن خواهید رسید .

هر نوع تقویمی که دوست دارید استفاده کنید از کامپیوتری تا کاغذی ، یک تقویم راحت انتخاب کنید و تمام کارهایی که انجام می دهید را کنار کارهایی که باید انجام دهید یادداشت کنید تا با یک نگاه هماهنگ بودن آنها با برنامه ریزی های قبلی مشخص شود . هر چقدر به یکدیگر نزدیک باشند انگیزه بیشتر پیدا میکند تا کارهای برنامه ریزی شده تری را انجام دهید .

پس هر روز کارهای خود را درون تقویم خود برنامه ریز کنید و کارهایی که انجام می دهید را کنار آنها یادداشت کنید تا اختلاف واقعیت زندگی با مسیر موفقیت برای شما با یک نگاه مشخص شود .

5) آتشین شدن
برای متمرکز ماندن روی اهداف باید اهداف و انگیزه های خود را هر ساعت و هر روز به یاد بیاورید ، از تغییر wallpaper کامپیوتر گرفته تا  چسباندن یک کاغذ بزرگ روی دیوار اتاق یا حتی تغییر پسورد ها به واژه های مرتبط به هدف همگی روش های برای یادآوری و دوره ی آنها هستند .

پس در طول روز به روشهای مختلف تمرکز خود را حفظ کنید .

و پیشنهاد آخر و ویژه ! واقعا با کارها و برنامه ریز های خود عمل کنید ! انجام همه ی کارهای بالا درست اما تا وقتی که به برنامه های خود عمل نمی کنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد هیچ تازه از آرزوها و اهداف خود دور و دور تر هم می شود . پس از همین لحظه شروع کنید و برای رسیدن به اهداف خود گام بردارید .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چطور باانگیزه باشیم

چطور نمره تافل بهتری بگیریم؟